1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund, IDA, Linköpings universitet
2 Investeringar = 1 till 1,5 % av BNP Industrisupport : 2,5 miljoner ”desktopps” ca 33 biljoners dollar ( staff) EtableraUtnyttjaKonsolidera Nationellt mål Webb- baserade tjänster Antal användare Olika kanalstrategie r UtmaningarTekniska applikationer Ekonomiska resurser ”Riskkapital” AcceptansIntegration av tjänster Inter- organisatorisk a system InvesteringarÀ la carte Sui generis Lokala behov
3 Marknaden New Zeeland och Australien –5 företag har mellan 65 till 85 % av alla kontrakt Japan –Inhemsk produktion, täcker alla aspekter av IT/IS Holland – Kontroll över design och ”multipla providers” USA – Topp 5 företag har 20 % av centrala avtal Kanada –Fördel av närhet till USA. Behåller ”in house capacity to manage IT”
4 Vad händer när tekniken “landar” IT medför förändringar Nya handlingsmönster Ekonomiska fördelar kommer inte omedelbart En väl anpassad IT/IS kostar
5 E-förvaltning- Lessons learnt Incitamentsstrukturer och affärsmodeller för spridning av goda lösningar saknas Enkla ärenden digitaliseras Långsam konceptutveckling Några trender: Open source, standardisering Arbetsintegrerat lärande Learning communities Outsourcing ?
6 Major challenges to Innovation in the Public Sector % % % % %
7 Major Barrier to Innovation in the Public Sector % % % % %
8 Mot framtiden Utmaningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Tekniska Ekonomiska Organisatoriska
9 MakroOffentliga förvaltningar Interorganisato risk samverkan Ekonomistyrning Affärsmodeller Merborgarnytta Anpassning av processer Kompetensutvec kling Konstnadsnytto -kalkyler Effektivitetsvin ster Hinder och möjligheter Effekter organisation/individ MikroIndivid Improved Services Triple Helix Flexible organizations Increased Efficiency Learning Enhanced Progress
10 Tack ! Vivian Vimarlund E-post: