HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid User centered design, usability, quality-in-use, participatory design, heuristics, interface guidelines, task analysis,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
WCAG 2.0 som ett konkret verktyg i arbetet med komplexa tekniker Andreas Cederbom.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Talföljder formler och summor
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Värdeskapande användning av MAXIMO
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Bedömning av professionell kompetens
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Bra och dålig design Vad utmärker en lösning med hög användbarhet?
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
Presentation - Svenska kyrkans webbplats
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
Design rationale för MDI
Mental träning Mål & Motivation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Workshop inför Projektet
Introduktion till matematik studierna på LTH
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Framtidens specialistläkare
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
Up Up and Away! Advances automatically or by clicking Music will recycle to the end of slide show Skicka länkar till.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Systemdesign som process
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Självutvärdering av projekt
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Framtidskartläggning
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
My role model.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid User centered design, usability, quality-in-use, participatory design, heuristics, interface guidelines, task analysis, personaes, user profiles, GOMS, context, goal, usability principles, mental model, input device, output device, ergonomics, affordance, visual perception, scenario, prototype, requirements, think-aloud, storyboard, design language, hawthorne, cognitive walkthrough, contextual inquiry, haptics, hearing, memory, affinity diagram, hierarchical task analysis, information architecture, metaphors, agents, navigation

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbara system vt2007 Stefan Holmlid,

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbarhet… … har ingenting med sunt förnuft att göra Det sunda förnuftets strategi har hittills genererat tex

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Unfortunate white space Please, do not put any merchandise here! The hatch opens automatically

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Eller Murphy’s design principle If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, then someone will do it. don't make a two-pin plug symmetrical, then label it “THIS WAY UP”; if it matters which way it is plugged in, then you make the design asymmetrical

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Några länkar _2006_eng_A3.pdfhttp:// _2006_eng_A3.pdf

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Pågående förändringar Agila utvecklingsmetoder Krävande kunder

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Pågående förändringar

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbarhet i användningen inte i produkten!

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Alltså En kvalitetsegenskap! Användbarhet är ingen objektivt observerbar, inneboende produktegenskap som färg eller funktion. Användbarhet uppstår i användning Vi designar inte bara en produkt vi designar ett bruk

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Du skall lära dig…

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid …för att inte fastna

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Du skall lära dig… Rådgivaren ska i kundmötet kunna göra kontoavslut på 10 sekunder. Rådgivaren ska inte kunna avsluta ett konto av misstag.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid …för att tydliggöra Det skall vara möjligt att göra kontoavslut Kassasystemet skall vara effektivt

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Du skall lära dig…

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid …för att förbereda

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Du skall lära dig…

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid …för att möjliggöra

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Du skall kunna…

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid …så du kan ställa krav

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Kursens upplägg Hela terminen Föreläsningar Ett projekt (grupper om 4) –Period 1: Pappersprototyp –Period 2: Interaktiv prototyp Individuella uppgifter (minst tre) Seminarier Lektioner

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Föreläsningar V3, Fre, 8-10 PACT & användbarhet (kap 1-4) Stefan Holmlid V4, Tis, Interaktionstekniker (kap 6) Per Ola Kristensson V9, Tis, Krav och scenarier (kap 8-10) Stefan Holmlid V12, dag, tid Visuell kommunikation (kap 5) Mattias Arvola V16, dag, tid Utvärdering och prototyping (kap 11-12) Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Projektet, mål Omdesign av befintligt system Tex MP3/mediespelare, Självscanningssystem i matvarubutik, Biljettautomater, Tidsbokningssystem (Campushallen, frisör, etc), Resebokningssytem (Automater, internet, etc) Starthandledning Underlaget finns på kurswebben

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Projektet, upplägg Arbetet i projektet stöds av lektioner och avstämningar Lektion 1: Pappersprototypning Lektion 2: Användbarhetsmål Lektion 3: Användbarhetsutvärdering

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Individuella uppgifter Tre obligatoriska individuella uppgifter Delas ut i samband med seminarierna Deadline 1 vecka senare Feedback ytterligare 1 vecka senare

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Seminarierna Är en förberedelse för de individuella uppgifterna Var påläst! Förbered med att göra Challenges ur kapitlen

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Examination Projektet Individuella uppgifter 3: Godkänt projekt, och individuella uppgifterna från seminarierna 4: som betyg ytterligare övningar ur boken, 1 ur vardera kapitlen 2, 3, 6, 9, 12 5: som betyg ytterligare övningar ur boken, 1 ur vardera kapitlen 3, 6, 9, 11, 12

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Informationsbehov Användares och intressenters mål och intentioner Användningskontext (användare, uppgifter, utrustning, miljöer) Arbetsuppgifter och mål Tekniken som används för att realisera detta Mål eller faktiska värden för ändamålsenlighet, effektivitet och tillfredsställelse i aktuell situation

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbarhet ISO (ej citat) Ett användbart gränssnitt är anpassat för att specifika användare i en specifik arbetssituation ska kunna genomföra sina arbetsuppgifter på ett ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande sätt

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbara gränssnitt Speglar välbekanta och smidiga arbetsflöden Stödjer användarnas sätt att lära sig Är kompatibla med arbetsmiljön Bygger på ett för användarna bekant koncept

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbara gränssnitt (forts.) Har konsekvent presentation (layout, ikoner, interaktioner) vilket gör dem pålitligare, säkrare och lättare att lära sig Använder ett språk som är bekant för användarna eller lätt att lära sig

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Bortom arbetet Spel, mobiltelefoner, PDA:er, små smarta prylar, datorbaserad läromedia, saker hemma, saker att bära på sig. Vad är viktigt för dig med din favoritpryl?

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid ISO-definitioner av användbarhet Begriplighet Lärbarhet Hanterbarhet Attraktivitet (ISO/IEC FDIS ) Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt, och för användaren tillfredställande sätt. (ISO/IEC )

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användbarhet i kravspecar Finns paradoxalt nog under ”icke-funktionella” krav Hanteras ofta i hierarkisk nedbrytning i flera steg, som alla andra krav Saknar ofta fanbärare i delar av denna nedbrytning Saknar ofta den rigorösa formella testning som annan kravuppfyllnad utsätts för

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Fler definitioner av användbarhet L ärbarhet E ffektivitet A ttityd F lexibilitet Shackel 1986 R elevans E ffektivitet A ttityd L ärbarhet Löwgren 1993

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Mätbarhet och avgörbarhet I användbarhetskonstruktion är det viktigt att användbarhetskriterierna är mätbara. Men tillfredsställelse är svårare att mäta! Kriterierna ska åtminstone vara avgörbara!

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Vi jobbar vidare med ISO! Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt, och för användaren tillfredställande sätt.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Ändamålsenlighet Hur väl klarar användaren av uppgiften? Andel lyckade genomföranden Antal problem som användaren stöter på Resultatets kvalitet

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Effektivitet Ändamålsenlighet per resursenhet Resurser: –Tid –Ansträngning –Antal handlingar –Kognitiv arbetsbelastning –Inlärningstid = tiden det tar att uppnå en viss effektivitet

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Tillfredsställelse Hur mycket användaren gillar att använda systemet Hur nöjda är de egentligen på en skala? Hur stor andel av användarna är tillräckligt nöjda?

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Lärbarhet Enkel att lära sig Snabbt i operativt bruk med minimal undervisning Inlärningskurvor ser olika ut! Walk up and use vs. Adobe Photoshop

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Specifikation av användbarhet Användbarhets- kriterium i mått –t.ex.: effektivitet i andel lyckade genomföranden per minut I sämsta fall Lägsta acceptabla nivån Planerad nivå I bästa fall Nuläge

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Från det generella till det specifika Generella (abstrakta) användbarhetsmål: –Rådgivaren ska i kundmötet kunna göra kontoavslut fortare än idag. Specifika (konkreta) användbarhetsmål: –Rådgivaren ska i kundmötet kunna göra kontoavslut på 10 sekunder. –Rådgivaren ska inte kunna avsluta ett konto av misstag.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Mått Mål Kriterium Värdering

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användare

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Användare Mått Mål Kriterium Värdering

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Hur gör man då? Intervjuer Observation Tester Analys Enkäter Kriterier sätts inte av användbarhets- experten eller av användaren utan av dem tillsammans!

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Iterativ utveckling

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Är det verkligen så enkelt? Består det viktiga i bruket av alla system av effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredsställelse? Ta steget tillbaka och fråga dig och användaren vad som gör en viss artefakt bra att använda.

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Andra brukskvaliteter (användbarhetskriterier?) Korrekthet Gemenskap Sällskap Identifierande/ differentierande Nöje Spelbarhet Utmaning Välbehag Skönhet Överraskning Övertalning Förståelse

HUMAN-CENTERED SYSTEMS Stefan Holmlid Hur då nu då? Ta reda på vad det innebär för den som skall använda systemet att det är tex Lärbart, och hur viktigt det är Formulera Kriterier och Mål som en del av kravarbetet Stäm av dessa med användarna Bygg och utvärdera prototyper och modeller av användningen, så att ni vet att ni är på väg åt rätt håll