Deltidsstationen i Nyland En följetong i minst 3 akter…
1+4+1 FIP dagtid vardag FIP övrig tid deltid dagtid vardag deltid övrig tid 1+3 (varav 1 FIP), HP 0+3, i praktiken (2012) FIP, nuläge 1+3 (varav 1 FIP) 1+2 (varav 1 FIP)
Inget samråd till länsstyrelsen innan om vad som är på gång... Brevväxling pågått sedan artiklarna. Flytt sker 1 januari 2015, kontrakt tecknade osv…
Dagtid: Bemannas av personal på flygplatsen och deltidare. 1+3 varav 2 FIP (1 med CAFS) plus släckbil. Övrig tid: 1+3 varav 2 FIP (1 med CAFS), släckbil hämtas på flygplatsen. Personal utgår från Bollstabruk-Nyland-Viksbäcken Nyland-flygplatsen: 6 km enkel väg. Nyland-Kramfors: 18 km
Hur hanteras kravet enligt BBR? Utrymning från fönster med hjälp av räddningstjänst får tillgodoräknas som en av utrymningsvägarna för byggnader i verksamhetsklasserna 1 eller 3. […]Detta förutsätter att räddningstjänsten har tillräckligt snabb insatstid och förmåga. […] (BFS 2011:26). Allmänt råd […]I bedömningen av räddningstjänstens förmåga och dimensionering av uppställningsplats bör hänsyn tas till de faktorer som påverkar möjligheten att effektivt kunna genomföra utrymning. […]Tillräckligt snabb insatstid för räddningstjänsten är normalt högst 10 minuter. För friliggande flerbostadshus i verksamhetsklass 3 med högst tre våningsplan kan tillräckligt snabb insatstid vara högst 20 minuter. Med tillräcklig förmåga avses sådan bemanning och utrustning att utrymningen kan genomföras på ett tillfredsställande sätt.
Reflektioner Hur gör vi med att de genat i processen? Snabbare första enhet på plats med fler FIP:ar. Blir bättre station med flytt till flygplatsen. Större område att rekrytera deltidare från. Tveksamt hur förmågan i främst Nyland, Bollstabruk påverkas. Hur ska BBR tolkas? Andra olyckor? Vad är en lägsta nivå? Kan man jämföra med andra orter överhuvudtaget? Tveksamheter kring förmågan för FIP. Kan det säkerställas att FIP:ar är utspridda i området eller kan alla utgå från exempelvis Bollstabruk?