Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Brukarfokus i biståndshandläggning
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Christina Jansson
Ledarskap och arbetsliv
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partner som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Building Bridges and Breaking Bonds
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Logistics platforms for improved strategic flexibility
INDUSTRISAMARBETEN- AKTIVITETER MAJ 2014 Tina Lidén Mascher.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Prisförändringsprövning Anders Sandoff Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Konsten att skapa olika slags värde ur avfall Hervé Corvellec Institution för Service Management Lunds Universitet Renova, 12 mars 2013.
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Samarbete mellan företag och universitet med start 2004 Erika Gustafsson.
R E D A regionalt digitalt arkiv - ett samverkansprojekt LANDSARKIVET I LUND.
Lärande utvärdering genom följeforskning
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Mallar svenska.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Organisering och styrning av sociala investeringar
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Introduktion till The Rational IT Model
”Projects are about People”
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Marknad, målgrupp och mål
International Business & Economics Program 240 Credits
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
International Business & Economics Program 240 Credits
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON & CECILIA WIRFELT

Value innovation SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT 2 Value innovation Skapa en ny marknadsplats Skapa nytt och överlägset kundvärde genom ett nytt koncept, inte genom tekniskinnovation Rekonstruera existerande/skapa ny affärsmodell på ett sätt som skapar nyvärde för kunder Dynamic capabilities Organisatoriska och strategiska rutiner vilka används för att förända och modifiera operationella aktiviteter Resurser används för att match eller skapa förändring Absorptive capacity samling av organisatoriska rutiner och processer orienterade efter kunskapshantering Kan ses som en ”key dynamic capability”

Studie genom intervjuer med managers från fem olika industrier 3 SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT Industry recipe Utformar managers tankegång och påverkar beslutstagande processer och dess utfall Ett vist tankesätt inom en särskild industri Traditioner i sätt att göra affärer som kan vara svåra att bryta Maktspel mellan nivåer i leverantörskedjan Value innovation initiatives Initiativ att ska värdeinnovation Ofta rör sig mot försäljning av koncept Ny form av samarbete med traditionella leverantörskedjan Nya partners Svårt att implementera Parterner i leverantörskedjan motverkar Marketing implications Ny marknadsapproach Baseras på Marknadsanalys Strategisk planering Implementering Marknadskultur Värdeskapande partnerskap

Utvecklat modell kring konceptet: ”Absorptive capacity” (ACAP) SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT 4 Acqusition and assimilation of knowledge 1.Ny typ av kunskap om marknaden; lära känna kunden genom empati, veta vad kunden behöver utan att denne behöver uttrycka ett behov 2.Bryta industri receptet; arbeta med ”unlearning” och samarbete mellan olika nivåer i leverantörskedjan Transformation and exploitation of knowledge 3.Samarbete och kunskapsutbyte; maktkamper och avsaknad av social integration förhindrar värdeinnovation, man ska istället involvera flera nivåer och ska kunskapsnätverk för att uppmuntra realisering av värdeinnovativa initiativ 4.Skapa nya gemensamma marknadsförings kompetenser och synergier; nytt erbjudande kan innebär att partners måste anpassa sig och ändra processer