Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON & CECILIA WIRFELT
Value innovation SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT 2 Value innovation Skapa en ny marknadsplats Skapa nytt och överlägset kundvärde genom ett nytt koncept, inte genom tekniskinnovation Rekonstruera existerande/skapa ny affärsmodell på ett sätt som skapar nyvärde för kunder Dynamic capabilities Organisatoriska och strategiska rutiner vilka används för att förända och modifiera operationella aktiviteter Resurser används för att match eller skapa förändring Absorptive capacity samling av organisatoriska rutiner och processer orienterade efter kunskapshantering Kan ses som en ”key dynamic capability”
Studie genom intervjuer med managers från fem olika industrier 3 SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT Industry recipe Utformar managers tankegång och påverkar beslutstagande processer och dess utfall Ett vist tankesätt inom en särskild industri Traditioner i sätt att göra affärer som kan vara svåra att bryta Maktspel mellan nivåer i leverantörskedjan Value innovation initiatives Initiativ att ska värdeinnovation Ofta rör sig mot försäljning av koncept Ny form av samarbete med traditionella leverantörskedjan Nya partners Svårt att implementera Parterner i leverantörskedjan motverkar Marketing implications Ny marknadsapproach Baseras på Marknadsanalys Strategisk planering Implementering Marknadskultur Värdeskapande partnerskap
Utvecklat modell kring konceptet: ”Absorptive capacity” (ACAP) SOFIE ALMQVIST, ULRIKA JÖNSSON, MÅRTEN PALMEFORS, NATHALIE RASHED, FILIP SAMUELSSON OCH CECILIA WIRFELT 4 Acqusition and assimilation of knowledge 1.Ny typ av kunskap om marknaden; lära känna kunden genom empati, veta vad kunden behöver utan att denne behöver uttrycka ett behov 2.Bryta industri receptet; arbeta med ”unlearning” och samarbete mellan olika nivåer i leverantörskedjan Transformation and exploitation of knowledge 3.Samarbete och kunskapsutbyte; maktkamper och avsaknad av social integration förhindrar värdeinnovation, man ska istället involvera flera nivåer och ska kunskapsnätverk för att uppmuntra realisering av värdeinnovativa initiativ 4.Skapa nya gemensamma marknadsförings kompetenser och synergier; nytt erbjudande kan innebär att partners måste anpassa sig och ändra processer