SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur
SAMBA - deltagare Nationellt nätverk på initiativ från Stockholm, start hösten 2001 ITHS-finansierat projekt från våren 2002 Deltagare: Stockholms läns Landsting Landstinget i Värmland Region Skåne Västra Götalandsregionen RegionIT (Jönköping, Östergötland) Örebro Universitet Carelink SFMI, Svensk Förening för Medicinsk Informatik
Utgångspunkter olika internationella modeller och standarder, t.ex. CONTSYS HL7 HISA processmodeller framtagna i olika landsting nationella arbeten med koppling till SAMBAs arbete, t.ex. POINT SITHS
Uppgift Identifiera och beskriva en gemensam huvudprocess inom hälso-och sjukvården Definiera huvudprocessens begrepp
Process SAMBAs processkännetecken har ett förädlingsobjekt disponerar resurser har ett definierat mål/syfte är värdehöjande för någon alla aktiviteter är avsiktliga aktivitet kan ge annat än avsett resultat - avvikelse kan påverkas av händelser har en ansvarig aktör till varje process grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall (SS-EN ISO 9000, ISO 9000:2000 )
Vision Beskriva de centrala processbegreppen på ett sätt som kan: Öka vårdpersonalens förståelse för IT-användande Öka IT-leverantörernas förståelse för verksamhetens behov Underlätta beslutsfattande avseende vårdens IT-stöd
Process Klinisk process Vårdprocess Magnus Fogelberg
Process Kommunikationsprocess Styrprocess Klinisk process
Process
Magnus Fogelberg Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess
Process Magnus Fogelberg
Process Magnus Fogelberg Klinisk producentprocess (Annan vårdinrättnings process) (Patientens process) (Sjukhusets administ- rativa process)
Process Magnus Fogelberg
Process
Magnus Fogelberg
Process Kommunikationsprocess Styrprocess Klinisk process
Process Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess
Processerna Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende resurser, handlingar, meddelanden Klinisk process förädlingsobjekt: patientens samlade hälsotillstånd såsom det uppfattas av HoS-personalen (uppfattat tillstånd) Styrprocess förädlingsobjekt: mandat baserat på vårdbegäran och vårdåtagande med innehåll avseende planering och beslut
Matchning mot vårdutbud vårdåtagande görs matcha mot vårdutbud hanterbart tillstånd besluta om hälso-och sjukvårdsdmandat hälso- och sjukvårds- mandat Klinisk process - uppfattat tillstånd Styrprocess - mandat Kommunikationsprocess - information identifiera hälsoproblem uppfattat tillstånd vårdåtagande beslut att att bedöma vårdbegäran mottagen vård- begäran
Översikt 1 2 Vårdbegäran - direkt hänvisning
Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 4 Matchning mot vårdutbud - saknas
Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått
Översikt 1 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan
Översikt ,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått 14 Remiss till annan HoS-producent 15 Vårdbegäran hos annan HoS-producent
Bildernas ursprung Utöver nya bilder till denna presentation har material hämtats från Magnus Fogelberg Maria Areblad Lars Björkman div arbetsmaterial från SAMBA