Bureau Veritas Certifiering lägger nivån

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Att bygga målstyrt Underhåll
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Struktur för självförbättrande system
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Processorienterat förbättringsarbete
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Att få rätt saker att hända
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Energi med ansvar O-P Luhta Teollisuuden Voima Oy Olli-Pekka Luhta Teollisuuden Voima Oy MILJÖ- OCH KVALITETSCERTIFIERING Seminarium om KVALITET.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mattis Bergquist
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Standarder för kvalitetsledningssystem
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Modell för Utveckling av ledningssystem
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
Ständiga förbättring av
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Systemdesign som process
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
© Brandskyddsföreningens Service AB Swedish Fire Protection Association A Fire Safe Sweden Vision.
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
System arbetssystem informationssystem
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Beställning av tjänster
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
GDPR - General Data Protection Regulation
Presentation av ledningssystemet
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Presentationens avskrift:

Bureau Veritas Certifiering lägger nivån Processer Bureau Veritas Certifiering lägger nivån Gabriel Bosaeus

Processer: BVCert TS processen

Processer: Ett tillverkande företag

Ständiga förbättring av Processer: ISO9001:2000 Ständiga förbättring av kvalitetssystemet K U N D K U N D Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Tillfreds- ställelse Krav Produkt- framtagning Produkt Insats Utfall

Processer Vad säger ISO/CD 9004

Vad säger nya CD9004:2009 Litet smakprov av ISO9004, som får en uppgradering : This international standard provides guidelines to management on how to achieve and maintain success for an organization in a demanding, ever-changing, and uncertain business environment. ISO9004 is recommended as a guide for organizations whose top management wishes to extend the benefits of ISO9001 in pursuit of systematic and continual improvement of the organization´s overall performance.

Vad säger nya CD9004:2009 Processer är anpassade till företaget och mognadsgraden av systemet 8 Processmanagement 8.1 General Processes are specific to an organization, and vary depending on the type, size and level of maturity of the organization. The activities within each process should be determined and adapted to the size and distinctive features of the organization. The organization should manage each process effectively and efficiently, inducing any process that are outsourced. .

Processbilder Varför

Varför processer General Dwight D. Eisenhower, as the Supreme Allied Commander in Europe in World War II, said, "The plan is nothing, planning is everything."

KVALITETSLEDNINGSPRINCIPERNA – “KLP” Varför processer KVALITETSLEDNINGSPRINCIPERNA – “KLP” DE 8 GRUNDPRINCIPERNA INOM ISO 9001:2000 1. Kundfokus 2. Ledarskap 3. Medarbetarnas engagemang 4. Processinriktning 5. Systemangreppssätt för ledning 6. Ständiga förbättringar 7. Faktabaserade beslut 8. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer

Processorientering vad är rimligt Att bygga ett process-baserat lednings-system för verk-samhetsförbättring SIS HB330. Orginalets titel: Creating a Process-based management System for IS0 9001:2000 and Business Improvement Analys av företagets huvud- processer bör göras på en timme. Spenderas mer tid på detta kommer man för djupt i detaljerna. Internetbokhandlen 526:- SIS förlag 625:-

Resurs- och Ansvarsorganisationen Vad är vad Resurs- och Ansvarsorganisationen VD Ek. Förs. Pers. Tillv. Utv. Men var är Kunden?

Processvyn Vad är vad Förs. Utv. Tillv. Stöd Kund Produkter Kundens & Service Leverans Kundens behov Förs. Utv. Tillv. Stöd

Olika organisationsperspektiv Vad är vad Olika organisationsperspektiv Processdimensionen; - Bygga vägen Resursdimensionen; - Köra på vägen

Processens Egenskaper Processorientering Processens Egenskaper Funk- tion Funk- tion Inobjekt Utobjekt Process aktiviteter Förädlar inobjekt till utobjekt Skapar mervärde för kunden Resultat och effektivitet mäts Levererar ett stabilt resultat Överskrider ofta funktionsgränser Kund

$ Typer av Processer Processorientering Ledningsprocesser Huvudprocesser Kund $ Stödprocesser

Bureau Veritas Certification nivå Processbilder Bureau Veritas Certification nivå

Processorientering vad är rimligt Traditionell flödesschema för en verksamhet med start, stop, ställningstaganden etc. Denna bild ser ut att mer beskriva en rutin som ingår i en process, med pilar och “if”-fråga.

BVCert TS processen, vad säger den egentligen

Exempel på upplägg – simbanor

Exempel på upplägg – Componenta

Exempel på upplägg – ISOFLEX

Processorientering vad är rimligt KPI Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Ledning Påverkan Rapporter Förbättring Strategiskt Marknadsarbete Mål/Policy Verksamhets systemet Styrning resurser Kund Utveckling/Försäljning KPI Kund Förfrågan Offert Underlag Förankring KPI Order UPL Underlag KPI Framställning Avrop Lev KPI KPI KPI Avvikelse hantering Förbättring Miljö Strategiskt Inköp HR

Processorientering vad är rimligt KPI Kund Kund Underlag Framställning Avrop Lev Framställning med sina delproceser Order- gransk- ning och plane- ring Säker- ställ ingående material Under- lag till opera- tör Till- verk ning Egen kon- troll Pack- ning Trans- port och lagring Utlev- rans

Processorientering vad är rimligt Processbilderna blir verktyget för att fokusera på kundnytta. Skapa tillhörighet och förstå samband, se det egna bidraget till företagets helhet. Ge möjlighet till analys av den egna processens förmåga och ge en lämplig nivå för mätetal och förbättringsarbete Tydliggöra process-/del- ansvar, Underlag för utbildning, vägledning i arbetet Klarlägga syfte, krav på; input-styrsignal, resultat-utleverans, med stöd av kompetenser, utrustning, instruktioner och mätetal.

Processorientering vad är rimligt Input- Styrsignalen revisorns hjälp genom verksamheten Kundorienteradeprocesser startar vanligen med info från kunden ex en ny order, en ändring och slutar med direkt kund nytta ex offert, leverans av produkt Styrandeprocesser startar vanligen med en information från ledningsgruppen, styrelsen, intressenter, omvärdsanalys Stödprocesser startar vanligen med en tidsplanering ex, årliga genomgångar, internrevisionsplan, kvartalsvisa resursgenomgångar Fokus på värdekedjan underlättar kartläggningen för att säkerställa vägen genom företaget dvs sekvensen för de inblandade processerna. Mätetal för effektivitet visar processer, effekt mätetal finns alltid

Processorientering vad är rimligt Med vad Processägare Med Vem Process IN UT Hur Hur Bra The Turtle

Processorientering vad är rimligt Ut Delprocess Svets Kundorder Leverans Procesägare: Verkstads ch Underlag Med vem Med Vad Svetsare, Planerare MIG-Svets Halvfabrikat Hur Mätetal Svetsrutin SO003 Levererat/mantimme Ritningar Skrot Kontroll instruktion

Processer Sammanfattning

Processorientering Skall tjäna företagets syfte och vara grund för mätning och förbättring Processtyper Huvudprocesser som Ledning och Kundfokuseradeprocesser Stödfunktioner Båda dessa typer kan mycket väl ha Del-funktioner Processer var rädd om ordet, ordet funktion/rutin fungerar fortfarande Använd processbilden som vägledning till instruktioner och blanketter, mätetal, definierade kompetenser, etc. Denna inriktning ger gott stöd och bevis för genomförd planering enligt standardens krav. En klickbar bild är bra hjälp.

Processorientering vad är rimligt Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Ledning Strategiskt Marknadsarbete Mål/Policy Verksamhets systemet Kund Utveckling/Försäljning Kund Förankring Framställning Avvikelse hantering Förbättring Miljö Strategiskt Inköp HR

Processorientering Tolkningsföreträde för revisorn Fokusera på de uppdrag som utförs inte vilken avdelning som traditionellt genomför uppgiften.Avdelningsfokus eller processfokus är ofta stötestenen Mätetal på processeffektivitet viktig signal på just en process. Inköp och Marknadsföring/Försäljning är ofta områden som visar om företaget har process- eller avdelningsfokus