Bureau Veritas Certifiering lägger nivån Processer Bureau Veritas Certifiering lägger nivån Gabriel Bosaeus
Processer: BVCert TS processen
Processer: Ett tillverkande företag
Ständiga förbättring av Processer: ISO9001:2000 Ständiga förbättring av kvalitetssystemet K U N D K U N D Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Tillfreds- ställelse Krav Produkt- framtagning Produkt Insats Utfall
Processer Vad säger ISO/CD 9004
Vad säger nya CD9004:2009 Litet smakprov av ISO9004, som får en uppgradering : This international standard provides guidelines to management on how to achieve and maintain success for an organization in a demanding, ever-changing, and uncertain business environment. ISO9004 is recommended as a guide for organizations whose top management wishes to extend the benefits of ISO9001 in pursuit of systematic and continual improvement of the organization´s overall performance.
Vad säger nya CD9004:2009 Processer är anpassade till företaget och mognadsgraden av systemet 8 Processmanagement 8.1 General Processes are specific to an organization, and vary depending on the type, size and level of maturity of the organization. The activities within each process should be determined and adapted to the size and distinctive features of the organization. The organization should manage each process effectively and efficiently, inducing any process that are outsourced. .
Processbilder Varför
Varför processer General Dwight D. Eisenhower, as the Supreme Allied Commander in Europe in World War II, said, "The plan is nothing, planning is everything."
KVALITETSLEDNINGSPRINCIPERNA – “KLP” Varför processer KVALITETSLEDNINGSPRINCIPERNA – “KLP” DE 8 GRUNDPRINCIPERNA INOM ISO 9001:2000 1. Kundfokus 2. Ledarskap 3. Medarbetarnas engagemang 4. Processinriktning 5. Systemangreppssätt för ledning 6. Ständiga förbättringar 7. Faktabaserade beslut 8. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer
Processorientering vad är rimligt Att bygga ett process-baserat lednings-system för verk-samhetsförbättring SIS HB330. Orginalets titel: Creating a Process-based management System for IS0 9001:2000 and Business Improvement Analys av företagets huvud- processer bör göras på en timme. Spenderas mer tid på detta kommer man för djupt i detaljerna. Internetbokhandlen 526:- SIS förlag 625:-
Resurs- och Ansvarsorganisationen Vad är vad Resurs- och Ansvarsorganisationen VD Ek. Förs. Pers. Tillv. Utv. Men var är Kunden?
Processvyn Vad är vad Förs. Utv. Tillv. Stöd Kund Produkter Kundens & Service Leverans Kundens behov Förs. Utv. Tillv. Stöd
Olika organisationsperspektiv Vad är vad Olika organisationsperspektiv Processdimensionen; - Bygga vägen Resursdimensionen; - Köra på vägen
Processens Egenskaper Processorientering Processens Egenskaper Funk- tion Funk- tion Inobjekt Utobjekt Process aktiviteter Förädlar inobjekt till utobjekt Skapar mervärde för kunden Resultat och effektivitet mäts Levererar ett stabilt resultat Överskrider ofta funktionsgränser Kund
$ Typer av Processer Processorientering Ledningsprocesser Huvudprocesser Kund $ Stödprocesser
Bureau Veritas Certification nivå Processbilder Bureau Veritas Certification nivå
Processorientering vad är rimligt Traditionell flödesschema för en verksamhet med start, stop, ställningstaganden etc. Denna bild ser ut att mer beskriva en rutin som ingår i en process, med pilar och “if”-fråga.
BVCert TS processen, vad säger den egentligen
Exempel på upplägg – simbanor
Exempel på upplägg – Componenta
Exempel på upplägg – ISOFLEX
Processorientering vad är rimligt KPI Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Ledning Påverkan Rapporter Förbättring Strategiskt Marknadsarbete Mål/Policy Verksamhets systemet Styrning resurser Kund Utveckling/Försäljning KPI Kund Förfrågan Offert Underlag Förankring KPI Order UPL Underlag KPI Framställning Avrop Lev KPI KPI KPI Avvikelse hantering Förbättring Miljö Strategiskt Inköp HR
Processorientering vad är rimligt KPI Kund Kund Underlag Framställning Avrop Lev Framställning med sina delproceser Order- gransk- ning och plane- ring Säker- ställ ingående material Under- lag till opera- tör Till- verk ning Egen kon- troll Pack- ning Trans- port och lagring Utlev- rans
Processorientering vad är rimligt Processbilderna blir verktyget för att fokusera på kundnytta. Skapa tillhörighet och förstå samband, se det egna bidraget till företagets helhet. Ge möjlighet till analys av den egna processens förmåga och ge en lämplig nivå för mätetal och förbättringsarbete Tydliggöra process-/del- ansvar, Underlag för utbildning, vägledning i arbetet Klarlägga syfte, krav på; input-styrsignal, resultat-utleverans, med stöd av kompetenser, utrustning, instruktioner och mätetal.
Processorientering vad är rimligt Input- Styrsignalen revisorns hjälp genom verksamheten Kundorienteradeprocesser startar vanligen med info från kunden ex en ny order, en ändring och slutar med direkt kund nytta ex offert, leverans av produkt Styrandeprocesser startar vanligen med en information från ledningsgruppen, styrelsen, intressenter, omvärdsanalys Stödprocesser startar vanligen med en tidsplanering ex, årliga genomgångar, internrevisionsplan, kvartalsvisa resursgenomgångar Fokus på värdekedjan underlättar kartläggningen för att säkerställa vägen genom företaget dvs sekvensen för de inblandade processerna. Mätetal för effektivitet visar processer, effekt mätetal finns alltid
Processorientering vad är rimligt Med vad Processägare Med Vem Process IN UT Hur Hur Bra The Turtle
Processorientering vad är rimligt Ut Delprocess Svets Kundorder Leverans Procesägare: Verkstads ch Underlag Med vem Med Vad Svetsare, Planerare MIG-Svets Halvfabrikat Hur Mätetal Svetsrutin SO003 Levererat/mantimme Ritningar Skrot Kontroll instruktion
Processer Sammanfattning
Processorientering Skall tjäna företagets syfte och vara grund för mätning och förbättring Processtyper Huvudprocesser som Ledning och Kundfokuseradeprocesser Stödfunktioner Båda dessa typer kan mycket väl ha Del-funktioner Processer var rädd om ordet, ordet funktion/rutin fungerar fortfarande Använd processbilden som vägledning till instruktioner och blanketter, mätetal, definierade kompetenser, etc. Denna inriktning ger gott stöd och bevis för genomförd planering enligt standardens krav. En klickbar bild är bra hjälp.
Processorientering vad är rimligt Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Ledning Strategiskt Marknadsarbete Mål/Policy Verksamhets systemet Kund Utveckling/Försäljning Kund Förankring Framställning Avvikelse hantering Förbättring Miljö Strategiskt Inköp HR
Processorientering Tolkningsföreträde för revisorn Fokusera på de uppdrag som utförs inte vilken avdelning som traditionellt genomför uppgiften.Avdelningsfokus eller processfokus är ofta stötestenen Mätetal på processeffektivitet viktig signal på just en process. Inköp och Marknadsföring/Försäljning är ofta områden som visar om företaget har process- eller avdelningsfokus