- Från ord till handling Ledningsgrupp 2014.06.12 Swedish Lapland 2014 - Från ord till handling
Rambudget, Projekt Swedish Lapland 2014 – från ord till handling
Projekt Swedish Lapland 2014 Budgetuppföljning
Samfinansiering gemensamma aktiviteter Projekt Swedish Lapland 2014 Samfinansiering gemensamma aktiviteter Lokala budgetar för gemensamma aktiviteter (den uppväxlade delen). Hur ser de ut? Prioriteringar. - Academy of Swedish Lapland, cirka 200.000 kr - Koordinator för tematisk marknadsgrupp för fiske, cirka 150.000 kr - Turistbyråuppdrag, cirka 125.000 kr - Företagsenkät, cirka 100.000 kr - Norsk marknadspotentialundersökning, cirka 70.000 kr Affärsutvecklare 25%, cirka 100.000 kr Välkommenskyltar flygplatser, jvstn etc Produktionsresurser trycksaker Fjällprojektet, berörda kommuner/DMO Mer?
Nuläge finansiering Q1+Q2 2015 Projekt Swedish Lapland 2014 Nuläge finansiering Q1+Q2 2015 Ingångsvärden kommunal medfinansiering strukturfond Länsstyrelsen Norrbotten samt Norrbottens läns landsting informerar om följande: • Eventuellt kan ansökan om strukturfondsmedel för 2015-2017 lämnas in under oktober och beslut tas i början av december. • Det är inte klart om hela callet ska vara öppet, eller om man ska prioritera vissa verksamheter eller näringar. • Om ovanstående förutsättningar realiseras kan projektägaren räkna med att kunna rekvirera medel först efter sex månader, dvs slutet av Q2 eller början av Q3 2015. Rekvireringen kan eventuellt göras retroaktivt mot upparbetade kostnader från den 1/1 2015. Alla aktiviteter sker då på egen risk. Detta innebär att varje destinationsorganisation måste se om sin försörjning och finansiering via lokala finansiärer för både Q1 + Q2 2015.
Regional välkommenskylt Projekt Swedish Lapland 2014 Regional välkommenskylt
Organisering, arbetsgrupper Projekt Swedish Lapland 2014 Organisering, arbetsgrupper Marknad & kommunikation Fiske, jakt, mat. Tidplan. Process. • Destinationsutveckling
Aktiviteter Destinationsutveckling Projekt Swedish Lapland 2014 Aktiviteter Destinationsutveckling • Utkast företagsenkät, Inventering behov för affärsutv. Genomgång, reflektioner input • YH Gastronomisk kock/entreprenör. Rapport läge på destinationerna. • Merchandise Pilotprodukter. etc Marknad och Kommunikation • Luleå, Heart of Lapland, kartan, imagetrycksak, destinationswebbar; Kalix, Haparanda, Övertorneå, Överkalix, Pajala. • Marknadsgrupper • Kommunikation Administration • Avstämning erfarenheter rörande rekvisition och lägesrapport.
Aktiviteter Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Projekt Swedish Lapland 2014 Aktiviteter Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 • reflexioner Studieresa Skottland. Vad tar vi med oss till morgondagen? • Genomgång nuläge process i styrgrupp, Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Underlag, föregående styrgruppsrotokoll och bilagor. Workshop • Strategiska insatsområden • Strategimodell • Rollfördelning, regionalt, lokalt, partners, företag
• Strategiska insatsområden Projekt Swedish Lapland 2014 Aktiviteter, workshop • Strategiska insatsområden
Projekt Swedish Lapland 2014 Aktiviteter, workshop • Strategimodell
Projekt Swedish Lapland 2014 Aktiviteter, workshop • Roller och ansvar
Handlings- och tidplan Projekt Swedish Lapland 2014 Handlings- och tidplan Aktivitet vad när ansvarig Regional turismstrategi färdigställande utkast xx SLT Strategiska insatsområden lokal hemläxa juni/juli/aug LDMO Strukturfondsansökan Formulering ansökan aug/sept/okt SLT Underlag gemensamma ambitioner aug SLT Underlag nyckeltal benchmark aug SLT Underlag ord. Verksamhet vs. Projekt aug/sept LDMO Underlag lokal medfinansiering aug/sept LDMO Kartläggn. ftg behov underlag juni/juli SLT Inhämtning svar aug LDMO Utvecklingsprocess lokalt sept/okt LDMO Införsäljning lokalt politik sept/okt LDMO Finansiering Q1 + Q2 2015 Underlag nuläge/föruts reg. medfin juni SLT