1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Att bygga målstyrt Underhåll
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Ledningssystem i sjukvården
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Stora additionstabellen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Introduktionskurs för användare Del 1
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Länsgemensam ledning i samverkan
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
De nya affärsrelationerna
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Rätt läkemedel till rätt patient vid rätt tillfälle !
System arbetssystem informationssystem
Kort presentation av vad vi gör
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Offensiv kvalitetsutveckling
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Datadalens Sporthotell och Skiduthyrning
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Omställningen av hälso- och sjukvården
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola

2 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Etablera kunskap som kan stödja vår förnyelseprocess inom den skånska hälso- och sjukvården.

3 L U N D S U N I V E R S I T E T Sjukvården står inför ökande och nya krav Marknadsförändringar Ökande patient/anhörig krav Kunskapsintensivare ”kunder” Globalisering Ökad konkurrens?! Nya strategier Processorienteringar Lednings- & kvalitetssystem ”Outsourcing” Fokuserade verksamheter Förbättrade teknologier Informationssystem Kommunikationssystem

4 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förstå värden Utveckla värden Leverera värden utvecklingsprocess kundåterkoppling From Annika Olsson, LTH

5 L U N D S U N I V E R S I T E T Marknadens krav innebär stora förändringar för organisationer och företag  Nätverk istället för kedjor  Mer integrerade/ sammankopplade processer inom företag och organisationer  Mer integrerade/ sammankopplade processer mellan företag och organisationer  Kunskapsintensivare 8 F F II 1 3 A I Kapacitetsbrister på nyckelkomponenter & nyckel- kompetenser Komprimerad time-to- market/uppfyllelse av behov

6 L U N D S U N I V E R S I T E T …, vilket skapar några riktiga utmaningar, Oplanerad dynamik – saker går sönder, marknader/behov förändras, olyckor händer etc. Den “optimala” lösningen är ofta inte bäst – optimala lösningar är ofta väldigt sköra Många aktörer interagerar med olika information och olika mål – skapar risker – ett företag/en organisation är utsatt för externa aktörers ändringar och tyckande … men givetvis också möjligheter

7 L U N D S U N I V E R S I T E T men, idag råder fortfarande en mekanisk logik i organisationer … organisationer lägger mycket pengar, tid och resurser på metoder, modeller och tekniker som baseras på: – reduktionism – kontroll och förutsägbarhet – lineära orsak-verkan-samband mätbarhet är en ”självklarhet”. målet är att reducera osäkerhet och att sträva efter optimum genom att göra rätt saker.

8 L U N D S U N I V E R S I T E T Antaganden om framtiden är att den går att ”bestämma” tid optimum Effektivt och optimerat

9 L U N D S U N I V E R S I T E T Ett möjlighetsperspektiv tid Verksamhetsmässig förbättrings- potential Verksamhetsmässig innovations- potential It’s not about what we have, it’s about what we miss!

10 L U N D S U N I V E R S I T E T Komplex tjänsteverksamhet Anpassningsbar Tillgänglig Medarbetarfokuserad Lärande Kundfokuserad Självkritisk Förtroendegivande Situationsanpassad Komplex Beroende Omhändertagande

11 L U N D S U N I V E R S I T E T Den komplexa sjukvården Mellan- avdelningar Team Individ Sjukvård Avdelning Kontinuitet Trygghet Helhet Tillgänglighet

12 L U N D S U N I V E R S I T E T Traditionellt sätt bryts problematiken ner och kontrolleras

13 L U N D S U N I V E R S I T E T Antaganden och värdegrund beror på vilken verklighet vi ser Anpassningsbar Lärande Situationsanpassad Komplex Beroende Göra rätt saker Enkel Kontrollerad Jämvikt Statisk Göra saker rätt

14 L U N D S U N I V E R S I T E T Ledarskapet definieras olika beroende på verksamhetsåskådning Rolldefinierande Stram struktur Förenklande Kunnande Beslutsfattande Relationsbyggande Lösa kopplingar Komplicerande Lärande Meningsskapande Källa: Anderson och McDaniel (2000)

15 L U N D S U N I V E R S I T E T Olika vägar genom våden baserat på antaganden och synsätt ”Patient”

16 L U N D S U N I V E R S I T E T Är tjänstebaserad verksamhet…? enkel komplex Antaganden ….. Metoder Modeller Lösningar … … …

17 L U N D S U N I V E R S I T E T Tack!!