1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra 2014-09-22.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements


MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Vad innebär ett barnperspektiv
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Inflytande – på Riktigt!
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Rättigheter och rättsskipning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Barnkonventionen i förskolan
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Kvinnors och barns rättigheter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra

2 SANT ELLER FALSKT? Eftersom barnkonventionen inte är lag i Sverige är den att betrakta som en rekommendation till oss som arbetar i kommuner, landsting och regioner (?) Barnkonventionen gäller bara barn som är födda i Sverige (?) Barnkonventionen ger barn rätt att bestämma om sina egna liv (?)

3 3

4 Barnkonventionens fyra grundgrundprinciper Art 2 Icke-diskriminering Art 3 Barnets bästa i främsta rummet Art 6 Rätt till liv och utveckling Art 12 Rätt till inflytande

5 Barn utsatta för/bevittnat Våld prioritera förebyggande åtgärder verka för icke-våldsvärderingar och öka människors medvetenhet erbjuda hjälp till rehabilitering och återintegrering i samhället säkerställa barns deltagande och skapa barnanpassade tjänster och metoder för rapportering av våld mot barn FN kommitténs rekommendationer

6 Vad menar vi med Garantinivå? 1.Familjecentraler 2.Ungdomsmottagningar 3.Fungerande elevhälsovård – med läkare, skolsköterska, kurator och psykolog med stor tillgänglighet 4.Uppsökande socialtjänst med koppling till en enhet som erbjuder : -Krissamtal för barn som bevittnat våld, själva utsatts för våld eller sexuella övergrepp, och barn som mist en nära anhörig. -Stödgrupper för barn med föräldrar som missbrukar, barn till psykiskt sjuka föräldrar, barn till föräldrar i skilsmässa, barn som bevittnat våld eller själva utsatts för våld eller sexuella övergrepp.

7 Rädda Barnen vill se: Lagstiftning om en garantinivå för förebyggande arbete och tidigt, lättillgängligt stöd. Familjecentraler och ungdomsmottagningar i alla kommuner/stadsdelar Fungerande elevhälsovård med läkare, skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog i samtliga skolor. 500 elever/skolpsykolog. Krissamtal/stödgrupper i alla kommuner/stadsdelar Aktuell statistik om hur utbudet når ut.

84 % ser positivt på framtiden Vad säger barn och Unga? Ung röst i Nacka

13 % har under det senaste året oroat sig över att familjens pengar inte ska räcka till det de behöver 5% har oroat sig över att bli vräkta under det senaste året

Ung röst i Nacka 12 % av barnen oroat sig för att skada sig själva under det senaste året 15% har någon/många gånger under det senaste året känt sig mobbade eller kränkta 28% känner sig sällan eller aldrig trygga i kollektivtrafiken på kvällen 39% vet inte vart de ska vända sig om de har problem i familjen

11

12 Kartläggning av nuläge Princip i Barnkonventionen Goda ExempelBrister Inget barn får diskrimineras Barnets bästa gäller alltid Rätt till liv, överlevnad och utveckling Alla Barn har rätt att komma till tals

13 Kartläggning av nuläge exempel på hur det kan se ut Princip i Barnkonventionen Goda ExempelBrister Inget barn får diskrimineras Barnahus gäller för alla barn Gränsdragningar vad gäller målgrupp: (ålder, brottstyp) Barnets bästa gäller alltid Inga barn ska hamna mellan stolar på grund av organisation. De vuxna (professionella flyttar sig till barnahus) Flexibilitet för att ändra rutiner utifrån barnets särskilda behov. Det egna uppdraget/organisationen i främsta rummet: t.ex barn som inte utreds på socialtjänsten får inte höras på Barnahus. BUP tar bara emot enligt sedvanligt remissförfarande Rätt till liv, överlevnad och utveckling Snabb handläggning Gedigna skyddsbedömningar/rutiner Långa handläggningstider Bristande rutiner vid hämtning/lämning Alla Barn har rätt att komma till tals Informationsmaterial till barn Tydlig information vid hämtning/lämning Information vid avslutad process Bristande information till barnet i alla led Ingen möjlighet för barn att påverka vad som erbjuds eller vad de tar del i