Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Advertisements

Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Hälsa och Kondition.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Perspektiv på Stad, Land och ungas förutsättningar
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Fastighetsutvecklingsplan Södertälje sjukhusområde – Reviderad april
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Det regionala innovationssystemet
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Europa Geografi, åk 6 ht-2013.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Demens och tidshjälpmedel
Detaljplaneprogram Utbyggnad av Ullevileden Samråd avslutat 14 september 09.
Strategisk inriktning för Trafikverket
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
1 Landskapskarakterisering för vindkraft. 2 Finansieras av Boverket och med regionala projektmedel Helhetssyn på landskapet Projektet syftar till att…
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Hälsa och Kondition.
Grundare: okänd Växte fram för ca 3000 år sedan.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Utbyggnad av Ullevileden Inriktning för fortsatt detaljplanearbete.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Meet Malmö – tillsammans gör vi skillnad Ett fördjupat samarbete mellan Malmö stad och näringslivet för att skapa, samla och bibehålla kompetens (kunskapsallianser)
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Klimatet förändras och det påverkar dig
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Bostadsplaneringen i Västerås
Regionalt cykelbokslut för 2014
Bostäder anpassade för äldre?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vad innebär regionbildningen?
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Stockholms stad.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Stockholms stad.
Presentationens avskrift:

Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad

Översiktsplan för staden Linköping Tillägg: Utvecklingsplan för Linköpings innerstad Strategiska stråk Utvidga innerstaden – fler ska bo med stadskvaliteter En sammanhållen, ”nära” stad Ökad andel gång- och cykeltrafik Uppgiften: Linköpings kommun tagit fram en utvecklingsplan för innerstaden Förutsättningarna är att fler invånare ska rymmas i staden – och de flesta ska bo i innerstaden. För att lyckas med detta planeras innerstaden att utvidgas, vilket i förlängningen också ska bidra till att staden blir mer sammanhållen och upplevas nära. Stommen i strukturen utgörs av ”strategiska stråk”, befintliga eller förlängda befintliga gator som ska fungera som en ryggrad i innerstadsutbyggnaden. Analysera fysiska förutsättningarna i stadens form, förutsättningar för att utveckla ett stråk med innerstadskvaliteter som uppmuntrar till gångtrafik.

LINKÖPING E4 Norrköping Stockholm Jönköping Malmö Innerstaden liten, men en tät rutnätsstad. Väldigt stor tillväxt från 1900-talets början och allra mest sedan 1950. Värdefulla naturområden och två flygplatser har bidragit till en utdragen och gles form. Stråken ska utgöra en stomme och ryggrad… LINKÖPING

LINKÖPING E4 Norrköping Stockholm Jönköping Malmö Det strategiska stråk jag analyserat sträcker sig från stadskärnan mot nordväst. Mångfacetterat med rutnät, stadens äldsta trähusbebyggelse, modernistiska lamellhusområden och miljonprogramsförort, liksom en till stadskärnan stark konkurrent Tornby. Framtida resecentrum på andra sidan ån ligger is tråkets östliga förlängning. LINKÖPING

Stråkets förutsättningar: Traditionell kvartersinnerstad  Modernistisk ytterstad Främst bostadsområden Tornby handelsområde: stark konkurrent till stadskärnan Nytt framtida resecentrum på andra sidan ån

Är det alltid bra att bygga samman staden fysiskt? Vad är ett stråk? Hur kan stråkets stadskvaliteter och förutsättningar identifieras? analyseras? utvecklas? Inför uppgiften väcktes flera frågor som arbetet försökt besvara. Fokus på METODEN

Den fysiskt sammanbyggda och täta staden kan Innebära ett effektivare markutnyttjande Bidra till att skapa levande stadsrum i en mänsklig skala Hjälpa till att överbrygga barriärer och fysiska hinder men… När det gäller att fysiskt bygga samman staden så…

Stråkets roll i den sammanhängande staden Att arbeta med stråk kan vara en hjälp för att utveckla nya innerstadsmiljöer. Gatan en arena för socialt liv. Med hjälp av tillgänglig infrastruktur och etablering av målpunkter kan områden lättare bli en naturlig del av staden. Så tanken är att utvecklingen av stråk kan ha en betydande roll i stadsutvecklingen eftersom att…

Hur ska stråket analyseras? Faktorer som bidrar till stadslivet? Analysen av stråket gick ut på att identifiera kvaliteter som berör samspelet mellan stadens form och kvaliteter för den gående. Dessa fyra. Varierande och tilltalande gåupplevelse? Lättorienterat?

Hur ska stråket analyseras? ”Stråk” antyder att människor är på väg någonstans. Sammanhang och objekt – analyser i flera skalor Och att strukturera HUR det skulle göras… Stråket är komplext i egenskap av att ordet kan innebära både den fysiska infrastrukturen såväl som flödet av människor på platsne. Stråket implicerar att man är påväg någonstans, men är också en punkt där man befinner sig just nu, vilket betyder att stråket behöver analyseras ur flera skalor: som sammanhang i närområdet och sambandet med den målpunkt man är påväg till, liksom som ett objekt i form av det gaturum man rör sig igenom.

Ett exempel VARFÖR? Barriär! ett exempel på hur analyserna tillsammans kan ge en större förståelse för ett område. Kartan visar de yttre delarna av sråket, idag inga direkta innerstadskvaliteter utan sett på förutsättningarna för detta. Gatusektionen visar hur vidsträckt gaturummet är, fotot visar också den enda passagen mellan två flankerande bostadsområdena. Bergsvägen är en barriär, inte så svårt att se – frågan är varför.

Figure/Ground Bebyggelsestrukturerna vänder i vissa fall ryggen mot stråket, alternativt skapar inga tyngtpunkter eller riktningar över huvud taget som kan ge anledning att använda den delen av stråket. Entréanalys visar hur entréers lokalisering direkt motarbetar liv längs stråket. några nyckelord: orienterbarhet, upplevda områden att röra sig igenom/utanför Den upplevda sträckningen, orienterbarheten och stråkets eventuella självklarhet som vägval Entréer som kan stärka eller motverka stråkets roll som strukturerande gata för gångtrafik Samspel och överlapp mellan olika trafikslag, i det här fallet bil- och gång/cykeltrafikens integration/separation, efter tesen att även biltrafik kan bidra till stadslivet.

Entréer Bebyggelsestrukturerna vänder i vissa fall ryggen mot stråket, alternativt skapar inga tyngtpunkter eller riktningar över huvud taget som kan ge anledning att använda den delen av stråket. Entréanalys visar hur entréers lokalisering direkt motarbetar liv längs stråket. några nyckelord: orienterbarhet, upplevda områden att röra sig igenom/utanför Den upplevda sträckningen, orienterbarheten och stråkets eventuella självklarhet som vägval Entréer som kan stärka eller motverka stråkets roll som strukturerande gata för gångtrafik Samspel och överlapp mellan olika trafikslag, i det här fallet bil- och gång/cykeltrafikens integration/separation, efter tesen att även biltrafik kan bidra till stadslivet.

Rondell med planskilda passager och vad det gör för orienterbarheten Rondellen är en övergångszon, mellan en mänsklig skala i gaturummet och en vidsträckt trafikled – mellan viss tadsmässighet och glest bostadsormåde. Axiallinjer Rondellen i sig är problematiskt, där markeras övergången mellan inner- och ytterstad som det ser ut idag. Analysen av stråkets siktlinjestruktur, med linjer från en Spacesyntaxanalys som bas, visar hur omständlig riktningsförändringarna är för den gående, och indikerar att trafiklösningen här är byggd med bilens bästa för ögonen. Bilen behöver dock inte vara enbart av ondo. Teorier menar att viss biltrafik skapar bättre underlag för gående och stadsliv, men kräver integration av trafikslagen. trafikanalysen visar hur den integrerade trafiken slutar strax öster om rondellen. Barriär och trafikseparerade miljöer. några nyckelord: orienterbarhet, upplevda områden att röra sig igenom/utanför Den upplevda sträckningen, orienterbarheten och stråkets eventuella självklarhet som vägval Entréer som kan stärka eller motverka stråkets roll som strukturerande gata för gångtrafik Samspel och överlapp mellan olika trafikslag, i det här fallet bil- och gång/cykeltrafikens integration/separation, efter tesen att även biltrafik kan bidra till stadslivet.

Trafikstruktur Rondellen i sig är problematiskt, där markeras övergången mellan inner- och ytterstad som det ser ut idag. Analysen av stråkets siktlinjestruktur, med linjer från en Spacesyntaxanalys som bas, visar hur omständlig riktningsförändringarna är för den gående, och indikerar att trafiklösningen här är byggd med bilens bästa för ögonen. Bilen behöver dock inte vara enbart av ondo. Teorier menar att viss biltrafik skapar bättre underlag för gående och stadsliv, men kräver integration av trafikslagen. trafikanalysen visar hur den integrerade trafiken slutar strax öster om rondellen. Barriär och trafikseparerade miljöer. några nyckelord: orienterbarhet, upplevda områden att röra sig igenom/utanför Den upplevda sträckningen, orienterbarheten och stråkets eventuella självklarhet som vägval Entréer som kan stärka eller motverka stråkets roll som strukturerande gata för gångtrafik Samspel och överlapp mellan olika trafikslag, i det här fallet bil- och gång/cykeltrafikens integration/separation, efter tesen att även biltrafik kan bidra till stadslivet.

Strategier Strategier för hur stråket k Sammanställningen/syntetiseringen av de 17 analyserna gjordes för respektive identifierat karaktärsområde: sträckor med liknande karaktär, bebyggelse och upplevt befintligt/obefintligt stadsliv. Övergången mellan dessa områden pekas också särskilt ut som viktiga för att stärka orienterbarheten som helhet. an utvecklas mot en mer sammanhållen och nära stad med gåendekvaliteter.

Strategier Strategier för hur stråket k Sammanställningen/syntetiseringen av de 17 analyserna gjordes för respektive identifierat karaktärsområde: sträckor med liknande karaktär, bebyggelse och upplevt befintligt/obefintligt stadsliv. Övergången mellan dessa områden pekas också särskilt ut som viktiga för att stärka orienterbarheten som helhet. an utvecklas mot en mer sammanhållen och nära stad med gåendekvaliteter.

Punktinsatser Avslutningsvis ett par exempel på punktinsatser som konkretiserar strategierna för det område jag nyss visade några analyser ifrån.

Punktinsatser Avslutningsvis ett par exempel på punktinsatser som konkretiserar strategierna för det område jag nyss visade några analyser ifrån.