Studie av utvecklingen av ett kluster i besöksnäringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Cross Media Design i besöksnäringen Bakgrund • Projektet Cross Media Design Norr som genomfördes i Akademi Norr/Hemavan – Södra Helgeland. • Behovet av.
Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Från idé till verklighet!
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Christina Jansson
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Projektstöd Västerbotten
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
© Hälsingland Turism ek.fr Länets största tillväxtkluster Hälsingland Turism.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Innovation i södra Småland
marknadsförarens verktygslåda
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Västra Götaland.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Det regionala innovationssystemet
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
ESS, MAX IV och Science Village Scandinavia Kort om ESS Flervetenskapligt forskningscenter baserat på världens mest kraftfulla neutronkälla Neutroner.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Bildserie: mar -15 EU:s ramprogram för konkurrenskraft och innovation ( ) Tisdagen den 10 mars.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Teknikmä k lare DTM Diplomerade Teknikmäklare Teknikmäkling Teknikmäklare Målgrupper Nätverket Bakgrund Nuläge Vision.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
KTP Dalarna Framtidens sätt att rekrytera de
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Sveriges exportstrategi
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Analys av små och medelstora företag i Region Västra Götaland Jan Fineman Håkan Wolgast.
Statsvetenskap KLUSTER - Från teoretiskt begrepp till praktiskt innehåll i tillväxtpolitiken Line Säll Doktorand i statsvetenskap E-post:
Coacher för energi och klimat
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Pensioner och försäkringar
Gränsen som attraktion
Fokus Yrkesutbildning VO
Nuvab Näringslivsprogram
Competence Academy – Public Sector
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Studie av utvecklingen av ett kluster i besöksnäringen Destination Dalarna - Studie av utvecklingen av ett kluster i besöksnäringen Anna Emmoth, aem@du.se Jörgen Elbe, jel@du.se

Design Longitudinell studie Deltagande observationer under drygt ett år Personliga intervjuer Studier av protokoll, anteckningar etc.

Regional näringspolitik Kluster, klusterinitiativ och innovationssystem – den moderna näringspolitikens diskurs. Regionala Strategiska Nätverk (RSNs) = Offentligt finansierade projekt i syfte att organisera samverkan inom en specifik bransch och region för att skapa tillväxt och sysselsättning (Hallén, Johanson och Roxenhall 2009). Generellt fokuserat på högteknologiska branscher som IT, biomedicin, fordon, produktionsteknologi (Sölvell et. al., 2003; Novelli et. al., 2005). Ökat fokus på besöksnäringens regionala tillväxtpotential (Fossati & Panella, 2000; Gunn & War, 2002; Keith & Fawson, 1996; Paniagua, 2002).

RSN Kan vara initierat ”top-down” eller ”bottom-up”. Kan stödja ett befintligt kluster eller ha syfte att skapa ett nytt. Nätverk av medlemsföretag med gemensamt strategiskt syfte. Stöds av olika offentliga aktörer. Nätverket koordineras av ett nav. Ska ha en bestående effekt efter projekttidens utgång.

Traditionellt RSN Besöksnäring Produkten Organiserat kring en bransch och dess produkt, produkter eller material. Organiserat kring beroendet av besökare, inresande konsumenter, med delvis liknande behov. Komplement/ konkurrens Antingen organiserat vertikalt mellan kompletterande företag eller horisontellt mellan konkurrerande företag. Samtidig konkurrens och komplementaritet, ”co-opetive relations”. Medlems-företagen Vanligtvis 15 till max 100. Ofta några stora och övriga SME´s. Kan vara hundratals. Några kan vara större men de allra flesta mycket små där beroendet av besökare kan variera. Andra aktörer Universitet, högskolor och regionala offentliga aktörer kan stödja nätverket. Regionala och lokala (delvis) offentliga turistorganisationer är direkt involverade, utöver övriga stödjande aktörer. Regionen Regionens storlek och spridning av företagen påverkar kommunikation och byggandet av sociala relationer. Utöver regionens storlek och spridningen av företagen kan en destination innehålla flera konkurrerande destinationer.

Malung-Sälen Turism AB Destination Dalarna Startade 2007 efter flera år av lobbying och förberedelser Består av ett nav med turistorganisationer och Region Dalarna Har ett stort företag, några medelstora och flera hundra små företag som alla ”indirekt” är medlemmar Södra Dalarna Turism (projekt med 200 företag) Älvdalens Turistråd ek.för (förening med 50 företag) Välkomme till Falun Borlänge AB (300 aktieägande företag) Turismintressenter i Sälen (förening med102 företag) Siljan Turism AB (652 aktieägande företag) Malung-Sälen Turism AB (75 företag i ”nätverk”) Region Dalarna

Ski resort – locomotive-driven Scandinavia´s largest ski area – locomotive-driven Traditional culture tourism area –small scale Hotel and conference area Urban tourism area Small scale nature and culture based tourism Several large scale yearly events

Vision - Mål Dalarna är norra Europas ledande och mest spännande besöksregion Vi skall utveckla och befästa besöksnäringen som ett av regionens mest spännande tillväxtområden Vi skall stärka den internationella positionen hos branschens organisationer och företag som en naturlig partner när framtidens besöksprodukter utvecklas. Vi skall öka förnyelsekapaciteten hos branschens organisationer och företag Vi skall stärka Dalarnas attraktionskraft som investeringsobjekt MÅL

Vision och mål STRATEGIOMRÅDEN LÖSNINGAR/ HANDLINGSPLAN Visit Dalarna Geografisk Partnerskap med Visit Sweden Försäljning och distribution av Dalarnas samlade utbud B2B partnerskap Tyskland, Nederländerna Strategisk mätning och uppföljning av besöksnäringes betydelse för Dalarna Visit Swedens analysnätverk Vision och mål Besöksnäringes idéforum för gemensam produktutveckling och produktpaketering Idéforum World class seminarier Kurbits - affärsutveckling Exportmognad.se Kompetensutveckling mot exportmognad Besöksnärings-college Samordning av Kompetens-försörjning Omvärldsobservatorium Visit Swedens analysnätverk

Observationer Samarbetet och aktiviteter drivs av och balanseras av navets (turistorganisationernas) intressen. Navet = klustret Anpassning till diskursen snarare än till ”vedertagna” processer Anpassning till diskursen legitimerar näringen och ger tillgång till resurser

Reflektioner Är detta ett misslyckat kluster? - Ja, men däremot kanske ett lyckat samarbetsprojekt! Präglas näringspolitiken av en övertro på ”moderna” idéer och rationella modeller? Är det vettigt att anpassningar sker för att skapa tillgång till resurserna, snarare än att resurserna satsas där de bedöms göra mest nytta – oavsett diskurs?