 Kl. 10-10.30Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl. 10.30-11Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl. 11-11.30Fortsatt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna!.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Charmtrollen är våra allra yngsta deltagare och där innebandyn ännu inte är i fokus. Tanken är att bli barnens första kontakt med organiserad idrott, känna.
Föräldramöte F-05.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Föräldramöte P 01 Utvecklingslag
Hammarö GK 2012.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Stödpaket och sponsring IK Bolton handbollsklubben med glädje och utveckling  IK Bolton är Stockholms största handbollsklubb och vi har.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Protokoll Föräldrarmöte 16/3 P Föräldrarna hälsades välkomna till Eskils klubbstuga. 2. Klubbdirektör Tommy Billqvist informerade om Eskilsminne.
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
ÅLDERSGRUPPEN 15 ÅR. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och.
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Verksamhetsplan Avesta Volley 2012/2013. Verksamhetsplan 2012/2013 för Kidsvolley Målgrupp/målgrupper för vår verksamhet är: Barn 6-9 år (tjejer och killar)
PROJEKT VISION 2016 Efter vår första säsong med projektet presenterar, vi här riktlinjerna för fortsättningen, kallat steg 2! Även säsong 2.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Ortsutveckling Skebokvarn
Föräldramöte 3/9. Föreningen Vi har 8 olika grupper: Div 1, 2, 3, Volley2000 (3 grupper), Kidsvolley och drop in. Killar? 120 medlemmar 12 ledare Styrelsen.
Skellefteå AIK Bordtennis Verksamhetsplan 2013/ Skellefteå AIK Bordtennis.
Skellefteå AIK Bordtennis Verksamhetsplan 2012/ Skellefteå AIK Bordtennis.
Verksamhetsberättelse Avesta Volley 2011/2012. Avesta Volleys 39e verksamhetsår har till stor del präglats av att implementera och vidareutveckla mål.
§ 1Mötet öppnas. § 2Fastställande av röstlängd för mötet.
Förslag Agenda del 3 - processarbete
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Verksamhetsplan Avesta Volley 2013/2014. Sammanfattningsvis: Under verksamhetsåret 2013/2014 kommer föreningen främst att satsa och fokusera på våra Kidsvolleybarn.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Verksamhetsplan Avesta Volley 2014/2015. Sammanfattningsvis: Liksom under föregående verksamhetsår kommer föreningen under 2014/2015 fortsätta att satsa.
Korpen INNEBANDYCUPEN november 2009 Ring för Info/anmälan Inbjudan till: Årets roligaste Innebandy-Cup Komplett inbjudan och info på:
Laget med fart, Hoby så klart Ur föreningens stadgar; Föreningen skall bedriva idrotten Bordtennis. Föreningen.
Föräldramöte den 21:e mars 2013 Klubblokalen, Engvallen 18:00-19:30
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Verksamhetsberättelse Avesta Volley 2010/2011. Avesta volleys 38e verksamhetsår har varit ett mycket innehållsrikt år där föreningen jobbat hårt med föreningens.
Kolsva Fotboll.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
 Ledare  Aktiviteter  Träningar  Matcher / cuper  Kommunikation  Åtaganden  Inriktning – utmaningar  Frågor.
Utbildningsplan för Arvika Volleyboll Syftet med planen fram till 2011: Att klubben alltid skall ha minst den kompetens vad gäller tränare,
I ponnycupen åker en ridskolas elever till en annan ridskola för att tävla på deras ponnyer. Det är samma ponnyer som går för båda lagen. Antalet matcher.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
§ 1Mötet öppnas. § 2Fastställande av röstlängd för mötet.
Ledbergs IF Fotboll Barn födda 2003 till 2005 Hej, Vi är barn idag som med enkla medel tränar fotboll med grundsynen: Förstå fotboll, ha roligt,
Luleå Sportklubb F-04, 2014 LSK F04 Föräldramöte Micke, Thomas.
Föräldramötes mall, Välkomna till en ny säsong i vårt underbara gäng!
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
1. Upprop och fastställande av röstlängd för mötet
Spelar- och föräldramöte
Skellefteå AIK Bordtennis
Genom glädje och engagemang formar vi tillsammans vår förening!
Föräldrarmöte 8/11.
Lysekils HK Föräldramöte
Lysekils HK Föräldramöte
Presentationens avskrift:

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Avesta Volley hade 2008/2009 ett ungt seriespelande damlag i div2.  Till 2009/2010 lyckades föreningen inte hitta någon ansvarig tränare, eller fler tränare som kunde tänka sig att hjälpas åt med uppgiften att träna detta lag.  Under 2009/2010 löstes situationen genom att tjejerna själva fick ansvara för sin träning och till största del även fick sköta sig själva på matcherna.  All kraft från styrelsens håll lades på att försöka hjälpa detta lag ta sig igenom säsongen.  Till slutet av denna säsong hade även spelartruppen minskat så pass att det inte fanns tillräckligt många intresserade spelare för seriespel nästkommande säsong. Föreningen hade inte heller lyckats knyta an någon tränare.

 På årsmötet i maj 2010 beslutades att Avesta Volley skulle dra sig ur seriespel för damer div 2. Detta efter att alltid ha haft minst ett seriespelande lag sedan starten  Ett nystartarbete påbörjades av styrelsen sommaren 2010 med försök att bygga upp en förening och verksamhet som jobbar förebyggande och långsiktigt.  Inför nystarten (i samband med årsmötet 2010) beslutade föreningen skulle försöka bedriva verksamhet inom - Kidsvolley - Motionsvolley (f.d aktiva skulle ha möjlighet att fortsätta träna även om Avesta Volley inte kunde erbjuda seriespel) - Beachvolley

 Implementerat ett nytt arbetssätt för styrelsen o Gemensam planeringsdag för styrelsen i början av verksamhetsåret/säsongen för att svetsa samman styrelsen o Jobbat efter en mötesplan på våra styrelsemöten o Genomfört översyn av stadgarna o Mot slutet av året lyssnat in medlemmars åsikter och därefter formulera verksamhetsplan o Diskuterat och formulerat vision, verksamhetsidé och värdeord och mål för föreningen o Utvärderat arbete i styrelse i slutet av varje verksamhetsår (SWOT) o Utvecklat föreningens ekonomiska kontroll och redovisning  Jobbat med föreningskulturen o Att engagera sig ska kännas roligt och stimulerande (i vardagen) o Förankrat roller och ansvarsområden o Visa uppskattning är viktigt o Skapa arbetsgrupper i respektive verksamhetsområde – vi tror på att fler delar på arbetsuppgifterna och ansvaret  Utvecklat ett samarbete o SISU – rapporterar lärgrupper och diskuterar utveckling med Bertil Ek o SVBF – utbildning och Sverigeserien o Försökt etablera samarbete med Korpen Avesta

 Satsat mycket på utbildning och fortbildning o Ansökt, beviljats och genomfört 5 Idrottslyftprojekt o Arrangerat och deltagit i en Kidsvolleyutbildning tillsammans med SVBF o Deltaget i SISUs utbildning Grundläggande Föreningskunskap o Genomfört en processhelg i tillsammans med SISU och SVBF o Deltagit i flertalet SISUs utbildningar  Påbörjat ett strategiskt arbete med marknadsföring och sponsring o Utvecklat hemsidan som främsta informationskanalen till våra medlemmar och mot allmänheten o Tagit fram logotyper för våra turneringar o Affischerat om vår verksamhet och våra arrangemang o Marknadsfört föreningen genom små på parkerade bilar i julhandeln o Annonserat o Uppmärksammat våra sponsorer genom utskick  Struktur och riktlinjer o Tagit fram en projektpärm som ska underlätta vid arrangemang o Tagit fram mallar som ska underlätta planering och rapportering  Etablerat återkommande turneringar o Investerat i Åsbos beachplaner genom ny utrustning och uppfräschning av området

 Påverkar med vad och hur styrelsen ska jobba 2012/2013.  Leder förhoppningsvis till att fler vill påverka föreningens framtid och delta aktivt (i någon form) så att det förverkligas.  Avgör det fortsatta strategiska och praktiska arbetet med marknadsföring och sponsring.

är VIKTIG för Avesta Volley!!

 Intern Marknadsföring Ex.  Hemsidan  Styrelse och tränares kontakter med medlemmarna  Skriftligt informationsmaterial  Extern Marknadsföring Ex.  Annonser  Hemsidan  Turneringar/cuper osv  Reklamblad & affischer  Texter & reportage i media  Profilkläder

 Den interna marknadsföring riktas till alla medlemmar.  Syftet är att påverka medlemmarnas attityder och beteende och få medlemmarna engagerade i föreningen och dess verksamheter.  Intern marknadsföring handlar om att informera, sporra och skola samt skapa en gemenskapsanda.  Målet är att medlemmarna ska vara nöjda och uppleva föreningens verksamhet som sina.

 Målgruppen för extern marknadsföring är potentiellt nya medlemmar och övriga utomstående parter.  Syftet med extern marknadsföring är att göra allmänheten medvetna om föreningens existens, få allmänheten och utomstående parter intresserade av föreningen och vår verksamhet/aktiviteter.

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Stämmer helt  Stämmer till stor del  Stämmer till viss del  Stämmer inte alls

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

- Målgrupp -För vem eller vilka vänder vi oss till för vår verksamhet - Vad -Träningar -Turneringar/Cuper -Matcher -Utbildningar/Kurser -Sportlovsaktivitet/Prova på m.m. - När -Fr o m – T o m (veckor) -Önskad veckodag/veckodagar - Ev. Extratillfällen - Var -Önskad lokal & önskad tid

Målgrupp/målgrupper för vår verksamhet är:  Motionärer, nybörjare som fd. aktiva som vill spela träningen igenom. VADNÄRVAR 12 Träningstillfällen Htv.40-52D-hagen VolleyDiggarDan` Htv. 48D-hagen VolleyDiggarDan´Vtv. 8D-hagen 12 Träningstillfällen Vtv. 1-12D-hagen

SMARTA MÅL är…. - Sspecifikt - Mmätbart - Aangeläget - Rrealistiskt - Ttidsbestämt - Aaktuellt

MÅL (vår målsättning är att) AKTIVITET  Erbjuda 12 träningar/termin Boka halltid hos fritidskontoret  10 lag anmäler sig till Busniness BeachAffischera i skolor, på stan och i evenemangskalendern, besöka företag och bjuda in personligen, sprida info på kommunens Idrottsfrukost  Rekrytera 2 nya personer till arbetsgruppenTillfråga alla medlemmar genom att prata med var och en  Vinna Sverigeserien turneringar vi deltar iBästa sexan på plan för dagen  Delta med lag i SverigeserienTillfråga intresserade spelare  20 personer blir stödmedlemmarGenomföra stödmedlemslotteri

1Erbjuda 12 träningstillfällen/termin 2Totalt 15 personer som ej tidigare besökt våra träningar testar på/deltar en träning 3Vi i genomsnitt kommer vara 12 aktiva personer/träning 4Arrangera VolleyDiggarDan´Ht med 10 anmälda lag 5Arrangera VolleyDiggarDan´Vt med 12 anmälda lag 6Hitta 4 personer/termin som hälper till med låsa/låsa upp 7Få text och eller bild publicerat i AT i samband med VolleyDiggarDan´HT & VT 8Vi får 15 inbetalda medlemsavgifter & träningsavgifter/termin 9 10

Beräkna respektive aktivitet gällande  Intäkter  Kostnader

Aktivitet Beräknat antal kr/st alt.tim Intäkt (kr)Kostnad (kr)Konto Ex. Hallhyra Ht12 st80kr Ex. Startavgift 10 lag250kr Ex. Annons AT Ex. Kioskverksamhet Ex. Kioskverksamhet VerksamhetSätt kryss Aktivitet Kids/Volley 2000 MotionxVolleyDiggarDan Ht Beach Annan Resultat- 260kr

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

Volleyboll för tjejer och killar på en nivå som passar individen.

En aktiv och fungerande förening där spelare, tränare och funktionärer trivs och vill vara delaktiga.

Har vi inte formulerat (i dagsläget), utan vi har formulerat..

Glädje Delaktighet & Gemensamt ansvar

Kortsiktiga delmål och långsiktiga mål som revideras kontinuerligt.

 Kl Introduktion till dagen och bakgrund till varför vi är här  Kl Fika & diskussionsövning ”Spegla föreningen”  Kl Fortsatt diskussion huruvida föreningen bedriver rätt verksamhet. - Vad fungerar bra/mindre bra? - Ska någon verksamhet/aktivitet tas bort alt. läggas till?  Kl Workshop - Verksamhetsplan och målarbete i respektive verksamhetsområden (steg 1-4)  Kl LUNCH  Kl Forts. arbete Workshop  Kl Presentation av respektive verksamhetsområdes arbete  Kl Diskutera vision, verksamhetsidé och värdeorden - överensstämmer det befintliga mot hur vi vill att det ska vara och vad föreningen ska stå för?  Kl Hur går vi vidare ?

 Finns det utestående frågetecken gällande verksamhetsplan, mål och budget som inte blev klart idag?  Möte för att diskutera Strategi/aktiviteter för att uppnå formulerade mål;  VAD ska ni göra (är det vi gjort idag)  VAR & NÄR ska ni göra det (är det vi gjort idag)  HUR ska ni göra det (aktiviteter)  VEM är ansvarig  Hur ska verksamhetsområdets verksamhet rapporteras till styrelsen? Vem/vilka är huvudansvariga? o Ledamot i styrelsen o Muntliga rapporter/skriftliga rapporter via mejl innan styrelsemöten o På annat sätt- hur?

 Styrelsen förbereder årsmöteshandlingar.  Bokning av halltider (prel. april/maj) … vem/vilka deltar i detta från respektive verksamhetsområde som vill ha halltider?

 (Prel datum)  Lördag 2 juni

Målgrupp/målgrupper för vår verksamhet är: VADNÄRVAR

Aktivitet Beräknat antal kr/st alt.tim Intäkt (kr)Kostnad (kr)Konto VerksamhetSätt kryss Aktivitet Kids/Volley 2000 Motion Beach Annan Resultat