Erfarenheter från ett forsknings-projekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt att du målgruppsanpassar.
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Mall för företagspresentation Toveks bil
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Logistik, Business Logistics
Miljarder möjligheter på en plats!
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 11 Prissättning.
Kundundersökning mars 2010
FONDFÖRSÄKRING Försäkringstagaren väljer hur premiereserven investeras
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Hannu Aalto LG06.  Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
1:a Möte Offert process Avsluts process
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Lönsammare med NPK! Presentationen finns att hämta
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Avfall och återvinning
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
Komponentavskrivningar i praktiken Så här arbetar Partille kommun
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
De nya affärsrelationerna
Anslutning till Mina meddelanden
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Logistik Vad är det?.
Erbjuder sina kunder att; Fokusera på sin kärnverksamhet Expandera med flexibel tillverkningskapacitet Sänka sina tillverknings kostnader Frigöra bundet.
Kapitel 15 Budgeten.
Vad är Leorvision? Vi tar kundens reklamfilm ut i stadsmiljön med bibehållen kvalitet Möt kunderna med reklambudskapet där de tar sina köpbeslut Fungerar.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Fredrik Adolfsson, Adam Lundin, Jonatan Rörsch & Christoffer Timelius.
Produktarkitektur & modulariserig
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter från ett forsknings-projekt Utkast 2 Utdelat till eleverna Modularisering ● Vad kan det vara ● Vilka effekter ● Är det strategiskt ● Genomförande ● Gränsdragning Erfarenheter från ett forsknings-projekt Tord Johansson KTH/Indek/IIP 1 December 2010

Vad vill ni veta om modularisering ! Vilka viktiga frågor skall vi ha svarat på efter presentationen?

1. Vad kan modularisering vara ? 1.1 Litteraturstudie ”Nyckelord” med intressant information: Modularization ger bl.a.: ● Historik – musköter 1700-talet, Scania 1940-talet ● Logik - utbytbarhet och std gränssnitt ● Tveksamma ekonomiska effekter enligt akademin. Ej generellt samband mellan modularisering och lägre kostnader! T.ex. hårtork, engångskamera samt webbkamera b) Mass customization dvs: ● ”Mass-kundanpassade” produkter ● Prestationsdifferentierade komponenter i en kund- anpassad mix med std gränssnitt ● I stort samma kostnad som massproduktion! c) Product families dvs: ● Produkt familjer med likartade produkter ● Konstruera produkterna med många gemensamma (utbytbara) komponenter dvs moduler d) Ca 40 definitioner på modularisering – vad välja? – Beror på vad vi vill uppnå! 1.2 Sökning på några företag och deras strategi Volkswagen - biltillverkning - har produktfamiljer – VW/Seat/Skoda/Audi – anger 20 % kostnadsbesparing med ökad modularisering 60 %  70 % Brastemp – ”vitvaror” anger ökad vinstmarginal upp till 10 % – 15 %

2. Modularisering – definition, innehåll, effektlogik 2.1 Scania – lastbilar ● Modularisering innebär en standardisering av gräns- snitten mellan komponentserier och att antalet prestandasteg är väl avvägt mot olika kundgruppers prestandabehov ● Standardisering strävar efter samma lösning för lika kundbehov. Dålig standardisering är att välja samma lösning trots att kundbehoven är tillräckligt olika för att motivera flera prestandasteg. ● Cost of a component in traditional manufacturing falls 10 % for every doubling in volume. Distribution cost, ordering/storage, falls 30 % when halving number of parts. (Profit beyond measure, Johnson, Bröms 2008:133) Slutsats: ● Kundbehov möts - kundanpassade prestandasteg hos komponenterna/modulerna ● Standardisera övriga komponenter ● Bättre kundvärde med färre komponenter

2.2 Brastemp/Whirlpool – ”Vitvaror” Kyl/frys (Zilber, Nohara 2009:15): ● 19 000 kombinationer: färg, dörröppning, tillbehör (water dispenser, yttre kontrollpanel), inre tillbehör (dörr flaska, burk kylare, vinhyllor, grönsaksåtskiljare) ● kan bara köpas över nätet ● prover på färger kan sändas hem till kunden ● ger direktkontakt med kunden och försäljning direkt över Internet ● priser är ca 10 % - 15 % högre jämfört med jämförbara kyl/frysar i serien ● vinstmarginalen är den högsta, det är en mycket lönsam produkt! ● Profilprodukt, volymandelen < 1 % enligt J Cadier Utökat: till diskmaskiner och spisar

2.3 Volkswagen – modulariseringsstrategi och effekter

Varumärkesplattform N Varumärkesplattform 1 3.2 Modularisering & kundanpassning – potentiella fördelar Konceptuell 1 Modul varianter per varumärke # Görs på funktioner med differentierade kundbehov 3 varumärken 2 karosser/coupé/kombi 5 färger 3 inredningar 4 motorer 2 chassin/sport/komfort 5 hjul varianter -------------------------------------------- Ger 2*5*3*4*2*5=1200 varianter per varumärke Kundsegment/Behov ger Funktioner för diff. modularisering och standardisering Standardiserade funktioner – kan definieras som moduler! # Standard – ger lägre kostnad # Standard – ger bättre kvalitet # Görs på funktioner utan differentierade behov # Ger standard processer -------------------------------------------- # Ger lägre kostnad, bättre kvalitet, bättre kundvärde Diff. Modul funktioner, t.ex. # Kaross/storlek - typ/färg # Inredning/färg - komfort # Motor/Effekt-vridmoment # Chassi/väghållning - komfort # Hjul/Fälg/Däck # Radio - ljud Standard funktion, t.ex. # Dörr/lås/fönsterhiss # Bottenplatta # Motorkomponenter # Bromsar/ABS/EPS # Luftkonditionering # Etc. Varumärkesplattform N Varumärkesplattform 1 Marknadsföring/ Försäljning # Mer mekanisk försäljning - konfigurator - internet # Prispremie - bättre kundanpassning - bättre kvalitet Inköp # Billigare - färre varianter - längre serier - färre leverantörer # Bättre kvalitet # Ev. dyrare över- specificering Produktion # Order baserad # Std. processer/färre produktions linjer # Mindre kapital bindning # Genomloppstid kortare # Kvalitet bättre # Lägre prod. kostnad Lagring/transport # Ökade direktleveranser # Färre komponenter i lager # Mindre kapitalbindning # Mindre lageryta # Mindre lagerarbete # Modulära transporter bättre fyllnadsgrad # Minskat transportbehov # Lägre lagerkostnader # Lägre transport kostnader Konstruktion # Mindre konstruk- tionsarbete # Bättre kvalitet # “Concurrent construction” # Lägre kostnad Marknad/Förs. # Mekanisk försäljning - configurator - Internet # Pris premie - bättre kund tillfred- ställelse - bättre kvalitet # TTM kortare – mera intäkter /produkt Användning/ Återvinning # Lättare underhåll # Lägre driftkostnader # Lättare demontering # Bättre återvinning # Bättre ekonomi i användning och återvinning ● Potentiellt bättre “kundupplevd kvalitet” och prispremie ● Potentiellt lägre kostnader och skalfördelar ● Potentiellt ökade marknadsandelar

Konfigurator – exempel 7 färger

Operativ strategi - HUR 4.2 Spelar detta någon roll? – So what! - Räkneexempel Operativ strategi - HUR Affärsstrategi - VAD Intäkt 100 % Seg 1 P R O D U K T E Seg 2 P R O D U K T E 4) P/M strategin ● vilka segment ● vilka behov ● vilka produkter 1) Synergi P R O D U K T E 2) Köpa/tillverka Inköp 62 % Tillgång 100 % Lån 70 % 3) Konk.strategin ● Relativ kunduppl kval. ● Relativ pris EK 30 % +8% Q P Låg Hög Avskr. 5 % Rtor 1 % Vinst 4 % Personal 27 % Slutsats: ● Modularisering kan påverka både affärs- och operativ strategi samt resultat ● Affärsstrategi: Lägg till ny affär jmf VW Allians/Toyota/Citroen/Peugeot ● Operativ strategi: inköp, konstr., tillv., suppl chain etc. ● + 9 % vinst  ökar ROE fs från 13 % till ca 39 % eller reducera pris och ta marknadsandelar Rtor (1) Intäkt 100 Inköp (62) Personal (27) Avskr. (5) Vinst 4 Ökad kunduppl kvalitet + 4 Minskad inköpskostn, 62*3%= + 2 Minskad personal 27*10%= + 3 Delta Totalt + 9

Produkternas variation Produkternas komplexitet 4.3 Gåtan med de olika rapporterna om effekter av modularisering – en hypotes Produkternas variation Hög komplexitet/Hög variation ● Personbilar ● Lastbilar ● Flygplan Stor effekt av modularisering > 20 % på intäkter/kostnader Hög Medel komplexitet/Medel variation ● Vitvaror ● Elektronik produkter Medel effekt av modularisering 5% - 10% på Intäkter/kostnader Låg komplexitet/Låg variation/ stor volym ● Hushålls produkter, hårtork, webkamera Liten effekt av modularisering Låg Låg Hög Produkternas komplexitet Några möjliga slutsatser: ● Stor andel ingenjörskostnader i produkterna, beroende på hög komplexitet med många komponenter, ger stora besparingar med minskad komplexitet och färre komponenter pga av modularisering ● Många produktvarianter, ger många varianter av komponenter med kortare serier och högre kostnader, vilket kan ge stora kostnadsbesparingar med modularisering ● Både forskningen och industrin kan ha rätt i sin rapportering!

5. Genomförande – ex. Modular Function Deployment

6. Gränsdragning – modularisering i context

Vad vill ni veta om modularisering ! Vilka viktiga frågor skall vi ha svarat på efter presentationen? Har ni fått svaren ?  Vad kommer ni att kunna använda i er framtida arbete?