Patientsäkerhetsutredningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Advertisements

Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Patientsäkerhetslagen
Säkerhetsrisker vid svenska kärnkraftverk Rolf Lindahl, Greenpeace.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Carita Fallström Patientsäkerhetslagen (2010:659) och Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Patientsäkerhetslag SFS 2010:659
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Behov av habilitering och rehabilitering
Försäkringskassans roll i samverkan
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Föreskrifter/ allm råd Systematiskt kvalitetsarbete SN ska ha rutiner för att upptäcka och åtgärda missförhållanden i fam hemmet eller HVB inleda.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Tillsammans för världens säkraste vård
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Normering, tillsyn, kunskap
Detta är God Vård.
Regeringens proposition 2005/06:50 Strategi för ett samordnat arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade sjukdomar Smittskydd Halland
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Lagrådsremiss om patientsäkerhet och tillsyn Bygger på SOU 2008:117 Patientsäkerhetsutredningens betänkande -Reformerat ansvarssystem -Enklare för patienter.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetskultur
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Felanmälan Lex Maria Avvikelse Reklamation Garanti Olycka
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Patientsäkerhetskultur mätning
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lex Maria.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kvalitetsarbete.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Patientsäkerhetsutredningen SOU 2008:117 En ”joint venture” med vårdens aktörer, patientorganisationer och myndigheter! Stor uppslutning bakom förslagen!

Våra utgångspunkter Patientsäkerheten brister Dagens regelverk stödjer inte hög patientsäkerhet Patienternas erfarenheter tas inte till vara – det är svårt för patienter att göra sin röst hörd Socialstyrelsen och HSAN går i otakt Regelverket ska stödja öppenhet och insyn Vårdgivarens ansvar för patientsäkerheten måste förtydligas Nuvarande ansvarssystem silar mygg och sväljer kameler

Förslagen En ny lag – lag om patientsäkerhet m.m. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete, skyldiga att vidta alla åtgärder som behövs för att förhindra att patienter kommer till skada (gäller också personalen) säkerhetsarbetet ska vara proaktivt, skyldighet att utreda tillbud och negativa händelser – fokus på hur man ska förhindra upprepning, patientsäkerhetsberättelse, anmälningsskyldighet - riskindivider Patientens ställning ska stärkas! vårdgivaren ska informera patienten….. patienterna ska involveras i patientsäkerhetsarbetet

Förslagen Den enskildes yrkesansvar fortsatt stort Skärpt prövotid ersätter disciplinpåföljder plan för prövotidens genomförande Skärpta återkallelseregler

Förslagen Socialstyrelsen ska vara statens utredande myndighet en myndighet ha totalöverblick över bristerna i hälso- och sjukvården, Socialstyrelsens tillsyn ska i första hand inriktas på vårdgivarnas egenkontroll, patient ska bara behöva anmäla händelsen i sig, patient inte längre part i HSAN, särskilda förfaranderegler för att säkerställa ”partsinsyn” HSAN fortsatt domstolsliknande roll Samrådsskyldighet för åklagare Uppdaterar och utökar domstolarnas rapporteringsplikt

Förslag Författningsbestämmelser är nog bra men… Kunskapsstyrning är viktig! Nationellt fristående patientsäkerhetscentrum enligt internationell förebild pådrivande, rådgivande och stödjande resurs till regering, riksdag och vårdens aktörer Organisationskommitté bör utreda uppdrag, former och finansiering

lex Maria lex Maria behålls i princip oförändrad Socialstyrelsens förslag förkastas Argument: Orimligt att statens tillsynsmyndighet inte får vetskap om allvarliga händelser i vården, huvudargumentet mot lex Maria (disciplinansvar) försvinner ej sekretess – viktigt med öppenhet för allmänhetens förtroende. Patientsäkerhetsrörelsen handlar om att avdramatisera mänskliga misstag – skulle ge fel signal att samtidigt införa en ordning med hemlighållande

Patientnämnderna Nuvarande ordning bör i allt väsentligt bestå info till Socialstyrelsen om riskområden, verksamheten utökas till att omfatta privat tandvård som omfattas av landstingen.

Infoskyldighet för apotekspersonal Skyldighet för apotekspersonal att rapportera om det sker överförskrivning av narkotika och andra preparat som Läkemedelsverket klassat som särskilda läkemedel

Försäkringsmedicinska rådgivare Ska inte stå under Socialstyrelsens tillsyn

Registerkontroll Socialstyrelsen ska ha möjlighet att granska utdrag ur belastnings- respektive misstankesregistret det införs ett krav på uppvisande av belastningsregisterutdrag vid anställning inom hälso- och sjukvården endast grov brottslighet och brottslighet som antyder missbruk, endast personal med patientkontakter

Ikraftträdande 1 juli 2010

Konsekvenser Betydande samhällsekonomiska effekter Besparing HSAN ökade kostnader för Socialstyrelsen (beroende på ambitionshöjning) (44,4 miljoner – 32 miljoner) Vårdgivarna inga krav på resurstillskott Utdrag ur belastningsregistret RPS 900 000 kr per år

Särskilda yttranden Två särskilda yttranden Åsa Rundqvist, Håkan Hedman & Lars-Åke Johnsson ang. patientnämnderna Lars-Åke Johnsson ang. HSAN:s roll