Muslimska identiteter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsåskådning och religion
Advertisements

Liberalism Konservatism
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Kulturell och ideologisk jämförelse
Aktör / Struktur.
Korstågen På 600-talet hade profeten Muhammed skapat en ny religion.
Politiska ideologier.
Islamofobi Mohammad Fazlhashemi.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
Judendom, kristendom & islam
Vilken roll spelar religion i ett samhälle?
”Vilka borde vi vara, då?” Johan Wickström. ”DEN ANDRE – VEM ÄR DET? Vem skapar bilden? Varför? På vilka sätt? När? Var? Vem är då den förste/ene? Hur.
De Abrahamitiska religionerna
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Världsreligionerna Åk 8 V
enligt  judar,  kristna och  muslimer
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Religion och vetenskap
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
ISLAM Vem är muslim?.
Islam.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Rasismens ny(gamla) ansikte
Abrahamitisk religion
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Islam -en världsreligion.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
Religion?.
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
Politisk Geografi.
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Abrahamitiska religioner
VEM ÄR JAG?.
Nonviolent Communication
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Islam - Kristendom Likheter och skillnader. Likheter Monoteism – EN Gud Personer, platser och berättelser återkommer i både Koranen och Bibeln Ex; Adam.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Herder Morag (Polen) Studerade teologi, filosofi och litteratur i Königsberg (Kaliningrad) Arbetade i Riga.
Judendom Kristendom Islam.  Alla religioner finns i olika tolkningar  Personliga eller något som följs av en större grupp  De flesta större religioner.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Välkomna till styrd helpdesk
Världsbild, Gudssyn och liv
Inkludering eller exkludering?
Och även kort om Islam och vetenskap
HINDUISM.
Religion och vetenskap
Sociologi Introduktion.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Religion och andra livsåskådningar
Rättigheter = s. 20.
Religion.
Religionskunskap Lektion 2.
Muhammed och Koranen.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Presentationens avskrift:

Muslimska identiteter Mohammad Fazlhashemi Teologiska institutionen Uppsala universitet

Schablonbilden av islam En religion och kultur där varje tolkning är på förhand given schematiska och stereotypa kategorier

Muslimsk idéhistoria Den islamiska civilisationen En textens och tolkningarnas civilisation Mångfald av tolkningar Inte så sällan motstridiga tolkningstraditioner

Mångfald av tolkningstraditioner Två huvidriktningar Sunni (4 skolor) & shi‛a (tolvimamiter) Muslimsk teologi Mu‛taziliter vs Ash‛ariter Muslimsk filosofi Olika riktningar Sufism Islamisk mystik

Mu‛taziliter Det finns en förnuftig ordning bakom mänskliga lagar Dessa är lika för alla platser och alla tider Koranens föreskrifter går tillbaka på en sådan förnuftig ordning Människan har en fri vilja

Ash‛ariter Världen ett verk av en gudomlig vilja Guds vilja är överordnad allt Människans fria vilja strider mot Guds allsmäktighet

Sufismen Avvisar rationella förklaringar Söker efter inre insikt En ordlös upplevelse av den högre sanningen kan inte förvärvas med hjälp av förnuftet uppnås individuellt genom andliga erfarenheter, askes & likgiltighet för världslig vinning

Islamer Muslimer Lever i olika verkligheter Har olika syn på tillståndet i världen Illustrerar ett flöde av tolkningar Intern kraftmätning mellan företrädare för islam om vem som har tolkningsföreträd

Islamer ”Säg mig vilken bild av islam du har och jag kan säga vem du är” Föreställningar om islam avslöjar kunskapsnivå ideologisk hemvist politisk tillhörighet etc.

Muslimska identiteter Invandrade muslimer Infödda Människor födda och uppväxta i väst med föräldrar som invandrat till dessa länder Konvertiter

Invandrade muslimer Praktiserande Etniska Kulturella Sekulariserade De som flytt undan religiöst förtryck Människor som inte är mer muslimer än ”medelsvensson” är kristen

Praktiserande muslimer Salafiter/Traditionalister Konservativa Islamister Extremister Modernister Feminister

Skillnader Utbildningsnivå Social status Levnadsförhållanden före utvandring Urbana miljöer, landsbygd, nomadsamhällen Boendemiljö efter ankomst Integration; insyn i majoritetssamhällets sociala och kulturella koder, språkkunskap m.m. Etablering i samhället

Eurabien-litteraturen Muslimska stater och muslimska invandrare smider planer på att ta över Europa Konspirationsteori om den islamiska världskonspirationen stora likheter med konspirationsteorier om judarnas planer på att ta över världen

Muslimer som en tickande demografisk bomb

Eurabien-litteraturen Muslimer en enhetlig grupp ociviliserade barbarer har ingenting gemensamt med den västerländska människan kan aldrig bli integrerade i Europa Europas ”dödgrävare” en tärande grupp som snyltar på européernas välfärd, ”parasit”, ”cancersvulst” lever isolerade i sina ”antisamhällen” i utkanten av majoritetssamhället - degenererande inverkan på nationen Bruce Bawer "While Europe Slept - How Radical Islam is Destroying the West from Within" Random House Bat Ye'or "Eurabia - The Euro-Arab Axis" Fairleigh Dickinson University Press Walter Laqueur "The Last Days of Europe - Epitaph for a Dying Continent" St Martin's Press Mark Steyn "America Alone - The End of the World as We Know It" Regnery Publishing

Eurabien

Eurabien-litteraturen ”Homo islamicus” Säregen människoart Bekänner sig till sektledaren Muhammed Har totalt främmande kulturella föreställningar/värderingar Utövar egendomliga religiösa ritualer

Eurabien-litteraturen Muslimernas karaktäristiska drag Våld & krig Terrorism & hot mot världsfreden Utgör en enhetlig monolit Agerar samfällt i alla frågor

Terroristen Breivik inspirerad av Eurabien-litteraturen

Religionskritik Ej att förväxla islamofobi med kritik mot företeelser i islam fördömande av extremistiska terrorgrupper eller muslimska stater som förföljer sina medborgare klander mot trångsynta traditionalister eller islamister som omhuldar konservativa uppfattningar

Reaktiv mentalitet Slutenhet för att skydda sig mot den islamfientliga omgivningen Avståndstagande från majoritetssamhället Skapande av egna skyddade zoner och enklaver I extrema fall utvecklande av ultrakonservativa & traditionalistiska identiteter

Underdånigt förhållningssätt Fullständig kapitulation Ett övergivande, eller snarare förkastande/bespottande, av allt som har med muslimsk identitet att göra

Muslimska identiteter mellan ytterligheter Individer som Inte följer i föräldragenerationens fotspår Markerar sitt avstånd mot såväl islamofober som den traditionella tolkningstraditionen Vill utveckla en svensk islam

Identitetsskapande arbete Unga och vuxna skapar och omskapar sin identitet inom det sekulära samhällets ramar Reflekterar över sina självbilder och hur andra förstår dem Nytt förhållningssätt till den religiösa identiteten växer fram En mer privatiserad och till viss del marginell roll

Ömsesidigt närmande Övergivande & motarbetande av islamofobiska föreställningar Få bort strukturella hinder för muslimer Öppna för nytolkningar och omprövning av traditionella föreställningar

Positiv närhet Demokrati och respekten för mänskliga fri- och rättigheter som grundläggande plattform för relationen mellan kulturer och identiteter

Positiv distans Behövs för att undvika likriktningens & konformismens tvångströja marginalisering & utanförskap Kulturell & religiös autonomi som garanterar individuell integritet ger utrymme för individuell identitet & självkänsla i det offentliga rummet

Ömsesidig respekt Sekulariserade medborgare & troende som visar ömsesidig respekt Ett samhälle som: ger medborgarna utrymme för etisk individualism motarbetar likriktning, konformism, homogenitet och assimilation en mångfald av identifikationsramar som gör att människor kan välja mellan olika identiteter i olika sammanhang