Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Patientenkät sommaren -13
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Högtidstal Retorik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Mål och betygskriterier
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
En övning i att formulera sig matematiskt
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Vi som genomfört denna Learning study är:
Text och bild från wikipedia
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Projekt regnbågen En dag i september när vi skulle gå till skogen, såg vi regnbågen. - Titta regnbågen ropade barnen.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Matematik A - Introduktion
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Linjära funktioner & Ekvationssystem
Att vara professionell
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Negativa tal – några exempel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Att kunna lyssna med kroppen.
Att räkna med bokstäver
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Kursledare: Välkomna till kursen PDA466 Handledning av learning studies 7,5hp, Avancerad nivå.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
X Matte-Doobidoo Kap 1.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Y 1.5 Potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 Vad är en potens?
Prioriterings regler Matematik 1a.
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
VFU i CL-programmet
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Z Matte-Doobidoo Kap 1.
Presentationens avskrift:

Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk? Personliga reflektioner Tuula Maunula 071211 Presentation; Lärare 13 år, de senaste 7 på Öjersjö Universitetet m Ulla, Angelika o Ference i 5 år. Sedan fortsatt med LS på Öjersjö

Mina erfarenheter: Handledare i 7 studier: Bråk, år 4-5 Vinklar, år 4-5 Prealgebra, år 4-5 Kort division, år 6 Räta linjens ekvation, år 9 Multiplikation med flersiffriga tal, år 8 Mått och mätvärden, år 8 Grupphandledare: Dimensioner, år 8 Spanska pronomen, år 8 Handledarinblick i ytterligare 10 studier Analyserat Negativa tal, år 7-8 Ny utmaning, start 13/12: Handledare för 4 SO-lärare 6-9 Min 8:e studie på torsdag. Varje studie tar ju en termin, så jag har hållit mig sysselsatt jämte undervisningen.

Kritiskt? Rollen, är den en motor eller ett bollplank? Ämneskunskaper Att vi inte letar efter/skapar ”den perfekta lektionen” Tröskeln att komma över; ”är inte detta oerhört tidskrävande?” Testerna Variationsteorin Detta är ju en empirisk fråga och vad jag vet så har det inte gjorts en learning study på en learning study, men när jag suttit och funderat på vad som eventuellt skulle kunna vara kritiskt så har jag ändå kommit på 6 saker som kan vara bra att vara beredd på om man tänker vara handledare.

Kritiskt? Rollen, är den en motor eller ett bollplank? Ämneskunskaper Att vi inte letar efter/skapar ”den perfekta lektionen” Tröskeln att komma över; ”är inte detta oerhört tidskrävande?” Testerna Variationsteorin

Att vi inte letar efter ”den perfekta lektionen” Mycket sällan är lektion 1 ”den bästa” ur någon sorts helhetsperspektiv. Men inte heller är den sista lektion alltid ”bäst” utan ofta finns det delar i alla lektioner som tillsammans skulle kunna ”klippas ihop” till en ”perfekt lektion”. Om inte elever och verklighet existerade. Att det aldrig finns en lektion som är perfekt i alla dess delar eller för samtliga elever. Men det finns bättre och sämre lektioner utifrån vad vi ville att eleverna skulle lära sig. Nej, vi letar efter hur vi kan slipa våra verktyg, så att vi bättre förstår varför elever inte förstår, vad vi tar för givet så att vi har en bättre beredskap när vi möter eleverna.

Tidströskeln Hur kan ni lägga en sådan energi och tid på en enda detalj? Som subtraktion med negativa tal? Att se att huvudpoängen med en Learning Study är att lära sig sättet att angripa en lektion. Både i planering och i genomförande och i efteranalys. Under en av de första föreläsningarna vi hade om Learning Study fick vi frågan av en kvinna från Skåne om det går att läsa sig till LS. Då hade vi inget svar. Idag, 4 år senare, är jag fortfarande tveksam. Rent teoretiskt borde det ju gå, förstås, men

Tester eller fingertoppskänsla? Vad säger mest om en lektions kvalitéer, ett skriftligt eftertest eller den undervisande lärarens känsla? Kanske syns just olika kvalitéer i kombinationen av; en lärares egna reflektioner och känsla elevtester lärargruppens reflektioner en variationsteoretisk analys av lektionen Test Mer objektivt? Mätbart Bortom olika lärare Känsla Mäter fler saker Fångar fler svårtestade saker

Frågor?