2014-11-28Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensinventering
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Rätt stöd till arbete.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Beredningen för integration och mångfald
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Christina Jansson
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Modellen
Träning ger färdighet!.
En sammanhållen etableringskedja
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Valideringsprocessen
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
© Jerry Engström Campus Västervik
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Värmdö matchning? Värmdö kommun Centrum för arbete och studier (CAS)
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Läroplansträff Välkomna!.
”DU KAN VARA HALVBRA PÅ FLERA SAKER MEN ÄNDÅ HA DEN BÄSTA AV TALANGER FÖR ETT SPECIFIKT JOBB.”
- Vi sparkade av oss skorna, såg möjligheterna och vågade testa. Arbetsmarkandsprojekt i Södertälje Kommun.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Arbetsförmedlingens intervjuundersökning (hösten 2014) Arbetsförmedlingens intervjuundersökning Representativt urval för näringslivet (334 arbetsställen)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Validering Av Livslångt Lärande
1 Slutkonferens 21 maj 2014 Elin Björkman Utvärdering av Xplore! ”En verksamhet som är angelägen att behålla”
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Elevdemokrati i praktiken
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Ta del av riktlinjerna här
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 2 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Utveckla en ny form av lärlingsutbildning till förmån för arbetslösa ungdomar – som ordinarie utbildningssystem utestänger – i syfte att få dem att närma sig arbetsmarknaden. Syfte och innovation Alternativt sätt att se på lärande, nya miljöer och metoder. Efterfrågades av företagen! Mattias & Lukas – Prova-på-verkstad, Bilmekaniker

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 3 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Arbetsmarknaden mera tillgänglig för ungdomar i utanförskap. Utmana det formella utbildningssystemet. Kompetensförsörjning utifrån “mina” behov. För lärlingen att signifikant närma sig arbetsmarknadenen. Arbete eller studier efter 6 månader i programmet. Mål Kitt och My – Lastbilsmekaniker

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 4 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Ungas etablering på arbetsmarknaden Målgrupp år Försörjningsstöd och/eller aktivitetsstöd Individuella faktorer: Ansvarstagande Uthållighet Vilja och engagemang Närvaro Katrine – Segelmakare

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 5 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG PROCESS VALIDERING, OCN (Open College Network) Prova-på veckor Praktik 1-2 veckor Lärlingstid 100% i 20 veckor Olika branscher Personlig utveckling och utbildning i arbetsmarknads -frågor Matchning Framtagande av individuella utbildningsplaner /moduler Uppföljning på företaget Återträffar med lärlingsgruppen

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 6 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Varför arbetar vi med metoden? Ser ett behov, både organisatoriskt och individuellt, av att erkänna och belysa lärande i icke-formella och informella miljöer I verksamheten sker informellt lärande som ej är kommunicerbart Generella och yrkesspecifika kompetenser Catarina - Bilmekaniker

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 7 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Från NVF 1. Verktyg 3. Panel 5. Kompetensbevis 4. NVF:s Databas 2. Programplan Lärandemoduler

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 8 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vad är en modul?

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 9 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Från NVF 1. Verktyg 3. Panel 5. Kompetensbevis 4. NVF:s Databas 2. Programplan Lärandemoduler

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 10 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vilka vinster ser vi? Jessica – Cafébiträde Individnivå Stärker individen – är inte obildbar Kommunicera sin kompetens till omvärlden Organisationsnivå Kvalitetssäkrar lärandeprocesser Höjer status på den egna verksamheten Övrigt Direktkoppling till arbetsmarknaden Relaterar till EQF/NQF

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 11 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Vilka utmaningar ser vi? Förankring hos arbetsgivare Inledningsvis är det resurskrävande Formalisera det informella lärandet – passar inte allt – t.ex. Personlig utveckling Viktigt med ett tydligt syfte i organisationen  Individuellt stärkande  Synliggöra lärande  Kommunicerbarheten/spridning Jonas - verkstadstekniker

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 12 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Kvalitetssäkring Deltagare Skapar bevis för sitt lärande; på egen hand eller tillsammans med handledare Handledare/bedömare handleder, bedömer och validerar lärande på arbetsplatsen, rekommenderar IK (intern kvalitetssäkrare) Samsyn, konsekvent bedömning, standardisering, transparens EK (extern kvalitetssäkrare) Bedömningsstruktur, IK-struktur, Verifiering

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 13 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Sammanfattning Verktyget i sig skapar inte lärandesituationer eller bevis Har genomlysande effekt Metodisk och kvalitetssäkrad valideringskedja Tydlighet i syfte och mål är avgörande för lyckandegrad Förankring internt och externt – skapa validitet Resurskrävande

Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 14 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG För mer information helsingborg.se/larling