Upplägget av delkursen massmedia:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Skriva för att lära – så gör du
En presentation för dig som är lärare
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
- att överföra budskap, påverka, mm
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Musik & kommunikation 50p.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
”Den tredje statsmakten”
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Massmedia och reklam.
Massmedia och reklam.
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Stora additionstabellen
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Mall för alignmentmatris
Informationssökningsprocessen:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 1
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Upplägget av delkursen massmedia:
Optik Läran om ljuset.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Massmedia.
Varför?.
Personligt brev.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Massmedia och reklam.
Kajsa Hartig Nordiska museet
Massmedia.
Kommunikation.
Att söka information och bli källkritisk
UR CENTRALT INNEHÅLL Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Välkommen till svenska 1
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Sociologi Introduktion.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
MASSMEDIA.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Ett samarbetsprojekt mellan
Presentationens avskrift:

Upplägget av delkursen massmedia: Lektionerna kommer beröra nedanstående ämnen: Introduktion till massmedia Mediepolitik – Vilken roll spelar media? Reklam och propaganda Internet – Den nya medievärlden Föreläsare från KSM NKPG Förberedelser inför examination Examination

Centralt innehåll i historia 1b som berör den här delkursen: Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik. Presentation i olika former och med olika tekniker med betoning på det skriftliga och muntliga, till exempel debatter, debattartiklar och rapporter.

Vad tänker ni på när ni hör orden ’massmedia’ och ’massmedium’? Öppen fråga: Vad tänker ni på när ni hör orden ’massmedia’ och ’massmedium’?

Vad är egentligen massmedia? Media är kanaler för förmedling av information och underhållning Massmedier är tekniska medier och medieorganisationer som förmedlar information eller underhållning till en stor publik Ge mig sju exempel på var information och underhållning förmedlas

Exempel på massmedier: Uppslagsverk (Wikipedia, nationalencyclopedin…) Kvälls- och dagstidningar Tidskrifter Tv-kanaler Läroböcker Föreläsare/lärare Radio Sociala medier (Twitter, Facebook, Instagram…) Nyhetssajter Streamingtjänster (YouTube, HitBox, Twitch…) SMS E-mail Anslagstavlor Filmer och dokumentärer Musik Podcasts Bloggar

Vad är masskommunikation? Masskommunikationer, eller medierad kommunikation, är en kommunikationsprocess där förmedling sker genom ett massmedium Masskommunikation anses ha fyra egenskaper: Den är indirekt och måste alltid gå igenom ett tekniskt eller organisatoriskt medium. Sändaren är skild från mottagaren i tid och/eller rum Den är enkelriktad och man kan inte ge någon direkt feedback under förmedlingen Den är opersonlig eller offentlig. Sändaren vet inte alltid vem eller vilka som tar emot meddelandet. Kommunikationen är också riktad till en grupp och inte till en enskild person Den är samtidigt, det vill säga att sändaren når en stor mängd mottagare ungefär vid samma tidpunkt

Behöver vi massmedia? Motivera! Öppna frågor: Behöver vi massmedia? Motivera! Finns det någon problematik med massmedia?

Kommunikationsmodellen – Personlig kommunikation

Kommunikationsmodellen – Kommunikation via massmedia