Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Trygghetsvandring Resultat av trygghetsvandringen från 30 maj av unga. Ungdomsombuden tillsammans med Trygghetsgruppen från UngDialog.
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skapa ett video-CV på YouTube
Uppföljning 23 januari 2014 av Protokoll från Trygghetsvandring i Gunnarstorp PlatsProblemFörslag på åtgärd Uppföljning 23/
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Att skriva en artikel.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Samordna opererande verksamhet.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö
Bevakning av driftplatser
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad.
Presentation februari 2015
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Cykelinvesteringar Telegramvägen Cykelparkeringen vid busshållplats Telegramvägen på Värmdövägen har uppgraderats med väderskydd och cykelställ.
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Gamla Lidingöbron. Bakgrund Gamla Lidingöbron är i behov av åtgärd – Omfattande rostskador – Gammal grundläggning – Klaffbron – Komplicerade knutpunkter.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Mål i Södertälje Miljökontorets mål för människors hälsa.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Seminarium 45 Erfarenheter av införande av komponentavskrivning Kommek
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Treårigt test med sopsaltning
Ny förskola på Skarpåkern?
Barn- och ungasatsningen
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Regionalt cykelbokslut för 2014
Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet
Föreningen kognitivt stöd
På gång hos Vattenmyndigheterna
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
EN BRA LEKTION Skapa en lektion utifrån fem angivna mål
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Spelarutbildningsplan
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Cykelplan
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Presentationens avskrift:

Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet

Innehåll Bakgrund Cykelvägvisning Principer för cykelvägvisning Tidsangivelse Teststräcka Reinvestering i huvudcykelvägnätet med avseende på orienterbart och framkomlighet samt trafiksäkerhet. Exempel på ny vägvisning Vägvisning Pilvisning Tabellvägvisning Platsnamn

Bakgrund Bakgrund Mål i verksamhetsplanen att förbättra orienterbarheten och tydliggöra huvudcykelnätet. Verksamhetsplanen har bäring på nämndens mål om att fler skall börja cykla. Cykelvägvisningen kommer därmed att få ett förändrat utseende för att förbättra orienterbarheten för cyklister. Cykelvägvisningen kommer att bytas ut stegvis i samband med att andra fysiska åtgärder görs för att förbättra orienterbarheten, framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister.

Cykelvägvisning Cykelvägvisning Används för att förbättra orienterbarheten för cyklister. Den nya vägvisningen kommer att vara enklare att uppmärksamma i stadsbilden samt att se i mörker. En ny typ av vägvisning, tabellväg- visning, kommer att införas. Sedan innan fanns vägvisning och pilvägvisning. Dessutom tillkommer vissa platsnamn.

Principer Principer för vägvisning Principen bygger på att man hänvisar till målpunkten för ett antal utvalda stråk. Under sträckan så visas även delmål. Tre stora målpunkter för cykeltrafik har identifierats i centrumsnittet, Resecentrum, Universitetet och Söder tull. Utanför centrum finns (änd-)målpunkter så som, Vrinnevi, Smedby, Klockaretorpet m.fl. Delmål som hänvisas till på sträckan kan tex. vara Klingsberg och Vilbergen efter Vrinnevistråket.

Tidsangivelse Tidsangivelse På vägvisningen har en tidsangivelse tillkommit, den ger en fingervisning om hur lång tid det tar att cykla. Målet med tidsangivelsen är att visa att stora delar av Norrköping bara är ett tiotal minuter bort, då många har en benägenhet att överskatta restiden med cykel.

Teststräcka Under senhösten har den nya vägvisningen satts upp på en teststräcka från Vrinnevi sjukhus fram till Albrektsvägen. Tekniska kontoret uppmuntrar till att Norrköpingsborna provar på den nya vägvisningen. Under våren kommer tekniska att vara på plats på teststräckan och ta emot era synpunkter på vägvisningen och förslag på hur den ytterligare kan förbättras.

Reinvesteringar i cykelvägnätet Fysiska åtgärder som komplement till vägvisning, vars syfte är att öka: Framkomligheten Orienterbarheten Trafiksäkerheten Åtgärderna är relativt kostnadseffektiva, större åtgärder samordnas med andra investeringar. Exempel på åtgärder kan vara en sänkt kantsten, breddning av cykelväg på kortare sträcka, förbättrad cykelöverfart m.fl.

Vägvisning, pilvisning och tabellvisning samt platsnamn Exempel på vägvisning Vägvisning, pilvisning och tabellvisning samt platsnamn

Vägvisning Används för att förbättra orienterbarheten när ett vägval är nödvändigt, ex. där cykel- stråk möts.

Pilvisning Används för att förbättra orienterbarheten längs en sträcka, ex. när en cykelväg byter sida av gatan.

Tabellvägvisning Används när framkomligheten är prioriterad, ex Tabellvägvisning Används när framkomligheten är prioriterad, ex. i nedförsbackar och i cirkulations- platser.

Platsnamn Platsnamn kommer också att användas då de anses ha betydelse för cyklistens orienterbarhet, ex. när cykelvägen passerar i en tunnel under en trafikled.

Bild Klingsbergsgatan/ Gamla Övägen