AIL och Hållbara Framtider Interkulturellt Entreprenörskap för Hållbar Utveckling Ett globalt aktionforskningsprojekt AIL och Hållbara Framtider Interkulturellt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
Staten och det civila samhällets organisationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Ulf P Andersson GMV
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Policy för miljö och hållbar utveckling
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Lärande för hållbar utveckling
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Building Bridges and Breaking Bonds
Hållbar utveckling.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Resmål och resvägar Hållbar turism.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Vägar till en jämlik hälsa
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Konstnärliga fakulteten
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Fokus 2012 Externa relationer-omvärldsbevakning Nätverk Kommunicera resultat Gap-analyser-handlingsplaner Stötta aktiviteter som bidrar till genomförandet.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Lärande utvärdering genom följeforskning
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Samverkan – svårt men inte omöjligt?
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Värdegrund - Vision - Mission
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

AIL och Hållbara Framtider Interkulturellt Entreprenörskap för Hållbar Utveckling Ett globalt aktionforskningsprojekt AIL och Hållbara Framtider Interkulturellt entreprenörskap för hållbar utveckling Ett globalt aktionsforskningsprojekt Presentation Antaganden och Relationer Kritiska frågor Åse Eliason Bjurtröm

Interkulturellt Entreprenörskap för Hållbar Utveckling ett nätverk med formella och informella aktörer i Tanzania, Ukraina, Bolivia, Peru, Ecuador, Indien, Filippinerna, Sverige, Australien, Uganda Åse Eliason Bjurtröm 1. IKT koll 2. Globala perspektiv 3. Lokala perspektiv 4. Gör! 5. Meta reflektion Baserat på fem överenskommelser

Kurser Interkulturellt Entreprenörskap för Hållbar Utveckling 15 hp Teaching Intercultural Entrepreneurship 7.5 hp (på gång) - i samverkan med kursdeltagare i ett interkulturellt nätverk identifiera och analysera arbetsintegrerade forskningsfrågor kring utbildning för Hållbar Utveckling. Seminarier Årliga sedan Övergripande tema Interkulturalitet och Hållbarhet, 20 länder - alla kontinenter Höst 2012: Evt Tema: Högre utbildningens roll i omställning till hållbara framtider arbetsintegrerade frågeställningar. Kurser Interkulturellt Entreprenörskap för Hållbar Utveckling 15 hp Teaching Intercultural Entrepreneurship 7.5 hp (på gång) - i samverkan med kursdeltagare i ett interkulturellt nätverk identifiera och analysera arbetsintegrerade forskningsfrågor kring utbildning för Hållbar Utveckling. Seminarier Årliga sedan Övergripande tema Interkulturalitet och Hållbarhet, 20 länder - alla kontinenter Höst 2012: Evt Tema: Högre utbildningens roll i omställning till hållbara framtider arbetsintegrerade frågeställningar. Åse Eliason Bjurström Högskolan Väst

Projekt exempel... Mödravård/Förlossningsvård i Uganda Biodling i Vara Kostymworkshop i Uganda Samproduktion uppsättning av Gogols pjäs Revisorn i Uganda ute i byar och på nationalteatern i Uganda, i samverkan med Svenska/Ukrainska teaterinstitutioner. HV fokuserar kommunikation kring reception/efterföljande diskussion kring korruption. Stadsodling i Kronogården Trollhättan Ev. filmprojekt - Tasuuba Art College /Bagamoyo Film Commission Tanzania Artiklar AIL-ESD nytt kollegium på gång Åse Eliason Bjurtröm

Antaganden- utgångspunkter Globalt sett ohållbara strukturer, socialt, ekologiskt, ekonomiskt. Vi verkar inte kunna lösa dilemma inom existerande ramar. Ingen enskild institution vet svaret –arbeta utan facit Hållbar utveckling en global, planetär fråga Nätverk – rhizom, formella - informella strukturer. Ömsesidig påverkan, beroende och sårbarhet. Göra – granska entreprenörskapet, ett kritiskt och transformativt perspektiv. Flera tänkbara framtider ”men vi ville inte verka oseriösa” – kritiska framtidsstudier. Fokus på det som uppstår. Kan innehålla spår av: Illich, Finger/Asun, Butler, Mignolo. Deleuze/Guattari, Bond, Bussey/Slaughter, Kanth, Beys, Ravetz, Kawsay, Fogelstadgruppen… Globalt sett ohållbara strukturer, socialt, ekologiskt, ekonomiskt. Vi verkar inte kunna lösa dilemma inom existerande ramar. Ingen enskild institution vet svaret –arbeta utan facit Hållbar utveckling en global, planetär fråga Nätverk – rhizom, formella - informella strukturer. Ömsesidig påverkan, beroende och sårbarhet. Göra – granska entreprenörskapet, ett kritiskt och transformativt perspektiv. Flera tänkbara framtider ”men vi ville inte verka oseriösa” – kritiska framtidsstudier. Fokus på det som uppstår. Kan innehålla spår av: Illich, Finger/Asun, Butler, Mignolo. Deleuze/Guattari, Bond, Bussey/Slaughter, Kanth, Beys, Ravetz, Kawsay, Fogelstadgruppen… Åse Eliason Bjurtröm

Vad är då ESD? Education For Sustainable development Åse Eliason Bjurtröm  Högre utbildningens roll viktig –   av FN utlyst som Decade for Education for Sustainable Development, DESD  “Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan. Lag (2005:1208).”  Högre utbildningens roll viktig –   av FN utlyst som Decade for Education for Sustainable Development, DESD  “Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan. Lag (2005:1208).”

An ESD Lens  Integrative – not only the ecological and enviromental, not only the present, not only the local, not only the human world  Critical – questioning continuous economic growth and consumerism and associated lifestyles  Transformative – exploration of alternative lifestyles (e.g. ’voluntary simplicity’), values and systems that break from existing ones that are inherently unsustainable - Arjen Wals, Professor of Social Learning and Sustainable Development.Wageningen University/ Unesco ”Mantra” forskarkonferens GRESD Uppsala maj 2011 Formal - informal Transformative ”tolerance for emergence” Åse Eliason Bjurtröm

De interkulturella kurserna skall utveckla former för AIL mot globala, kollegiala och kooperativa nätverk IS vp CLA 1 Nyttoinriktat (arbetstillfällen och billig arbetskraft) 4. skolor är kunskapsfabriker, livet är den bästa skolan, "Byggare Bob CLA 2 Idealistiskt (prövande av teorier) 4. "Publicera eller försvinna" CLA 3 Egalitärt- strukturalistiskt (demokrati, delaktighet) 4."En för alla, alla för en!" CLA 4 Rizomatisk lekplats (omvandlande/transformativ, öppen) 4. ”Vi tar det som det kommer” CLA Casual Layered Analysis Bussey, Bjurström, Sannum Rizomatiska Lekplatser i Lärande i och för det nya arbetslivet 2010 Åse Eliason Bjurtröm

”Egentligen handlar det om att faktiskt leva i den realitet som innebär att man inte kan ha eller ens bör försöka ha kontroll. Däremot behöver vi vara närvarande och vakna för det som växer fram och med nyfikenhet se vad som bli till, beroende av samarbetspartners och nätverk (Senge, 2004) Denna process kan ses som rizom som växer där det finns energi och näring” Bussey, Bjurström, Sannum

Åse Eliason Bjurtröm “We see drama in education as a specific form of theatre that exists in a constant state of emergence. Something is transformed into something else. Participants become actors. Matters metamorphoses into form. Processes are turned into products, and products are investigated to create new processes.” (Nordic voices 2001,Lehmann/Szatkowski. S 62)

Åses Kritiska frågor Nätverk/Open Space/Rizom(emergence) oändliga – kontra Ändliga resurser, maktstrukturer i nätverk exempel WSF Dramapedagogik Etik i ”emerging process” Relation till globala nätverk –IKT Både att se det vi gör ur ett dramapedagogiskt forskningslins, distanslärande efter en drampedagogisk praxis Och att utveckla former för hur den estetiska- kroppsliga dimensionen Kan ta form i ett distanspedagogiskt sammanhang. Internationalisering snäva EU perspektiv/marknadsanpassning kontra globala framtidsperspektiv – motiv för verksamhet. Högskolepedagogisk kompetens i relation till transformativa ESD processer, antagligen det mer direkta sammanhanget ur vlket de andra frågora studeras med hjälp av olika metoder – en sammanläggningsavh. Ev. Frågor för ev avhandling i relation till kursnätverk. Åse Eliason Bjurtröm

Koppling till AIL /utkast Att det är i det som uppstår – emergence vi har kanhända helt andra yrken helt andra kompetenser. Att inte utgå från att vi har facit Att seminarierna är knutna till de frågeställningar som dykt upp i kursen, att stimulerar kunskapsutvekling utifrån det som uppstår Att de projekt som blir till blir inspiration till de nya + lärande från arbetslivet Högskolekursen Åse Eliason Bjurtröm