Musik som karriärväg Kvalitativ undersökning av musikers övergångar från utbildning till arbetsliv Får ej citeras, pågående avhandlingsarbete 2005-2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Skolan i rörelse
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
En presentation för dig som är lärare
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Att arbeta praktiskt.
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nya förutsättningar för lärande
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
VAD ÄR POPKOLLO? Musikläger för tjejer som startades i Hultsfred 2003
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Upplägget av delkursen massmedia:
Genomlysning av vår organisation
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Huvudämnesstudier KME
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Thomas Johansson1 Kunskapsrepresentation n Vad är Verkligheten ? n Finns Gud ? n Vad är Kunskap ?
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Metod i samhällsvetenskap
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Möjlighet till Egen Kraft!
Ungdomarnas medieanvändning
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning
Presentationens avskrift:

Musik som karriärväg Kvalitativ undersökning av musikers övergångar från utbildning till arbetsliv Får ej citeras, pågående avhandlingsarbete Sören Johansson, doktorand Musikpedagogik KMH/SU Univ.adj. Ljud- och musikprodukton HDa Huvudhandledare: Prof. Cecilia K. Hultberg (KMH) Biträdande handledare: Prof. Árni Sverrisson (HDa) Projektfinansiering: AVM (HDa/IMN/KMH) Sören Johansson1

Sören Johansson2 1. Presentation av teoretisk modell av resultaten 2. Diskussion om modellens förhållande till empiri/teori 3. Diskussion om modellens generaliserbarhet för användning andra forskare Projektet på AVM-sidan HDa Publiceringar Min profilsida och medverkan i andra projekt

Avhandlingens disposition 1. Inledning 2. Teori 3. Metod 4. Resultat Teoretisk modell av resultatets tre delar 5. Diskussionspunkter 6. Referenser Sören Johansson3

1. Inledning ”Duktig utan musikinstrument” esteters klagomål på DJ v2007 Syfte: bidra med ny kunskap om musikers professionalisering Syfte: bidra med ny kunskap om musikers professionalisering Problemområde unga musikers övergångar karriärvägar otydliga, prognoser om förändringar i organisering av musikproduktion i MI/Musikliv (Tomasi, 2005;Smilde, 2009) Ny teknologi (Peterson & Anand, 2004) Mångkulturellt samhälle (Lundberg, Malm, Ronström, 2000) Distribution av framföranden nyckelfråga Musikers kärnverksamhet är att framföra musik för kommunikation! Idag: sociala medier och YouTube i utbildning av musiker Forskningsintresse: att förstå unga musikers livsvärldar (Sandberg, R/Jansson, B) Kval.metod Musik och Karriär odefinierade Sören Johansson4

Forskningsfrågor och delstudier Bakgrund: Hur förändras organisering av musikproduktion? Hur skapar unga musiker karriärer i övergångar från musikestetisk gymnasieutbildning till arbetsliv? Delstudie 1 Delstudie 1 Vilka föreställningar om att arbeta som musiker delar 19 gymnasieelever våren 2007 innan övergång? (halvstrukturerade) Delstudie 2 Var och hur kommunicerar två elever med framföranden framträdande som klassisk- resp. populär-musiker ett år senare? (observation/intervju konsert, sociala medier) Hur sker två av elevernas inträden som professionella musiker i olika konstvärldar? (Becker) Hur konstrueras karriärer i musikernas autobiografier? (Bruner) Sören Johansson5

Begrepp och avgränsning Oväntat: kommunikation via sociala medieplattformar YouTube mfl. Avgränsning , ej ekonomisk överlevnad, ej undervisning, ej privatpersoner Framförande/FramträdandeKonsertscenFonogram Audiovisuella gestaltningar Medieproduktion/Musikproduktion Kulturella redskap KonstvärldarAutobiografier Sören Johansson6

Tidigare forskning Hultberg (2009) modell som pekar på den lokala musikkulturella kontextens betydelse för musikers kommunikation med framföranden i pedagogiska sammanhang. ”Lärare kan använda modellen för att förstå hur studenter uppfattar den kulturella verktygslådan och hur de använder redskapen i den.” Millenials (Gullö, 2010) Musikerstudenters förhållningssätt i en-till en undervisning (Holgerson, 2011) Visuella handlingar (Aspers & Sverrisson, 2007) ”kamera” YouTube (Holt, 2011) Musikproduktion (Ternhag & Wingstedt, 2012 red.) Fonogrammets status (noter/studio), behov av begreppsutveckling Sören Johansson7

2. Teori Kulturella redskap ”Tool box” Musikinstrument (fysiska och språkliga redskap) (Säljö, 2000;2005) Konventioner i kommunikation med framföranden (Hultberg) Organisering av musikproduktion MI/Musikliv Olika aktörer ( Jazzmusikers/Lärares horisontella karriärer Becker, 1963) Användning av berättelser i lärande (Bruner, 1990) Konstvärldar (Becker, 2008[1982]) sociologi Autobiografi (Bruner, 2004) kulturpsykologi Sören Johansson8

Konstvärldar (Becker, 2008) Teoretiskt begrepp omfattanden åtta + tre kategorier Konstvärldar har karriärer (Förändring, Anseende) Art Worlds as Collective Activity, Conventions, Mobilizing Resources, Distributing Art Works, Aesthetics, Aethesticians, and Critics, Art and the State, Editing Integrated Professionals, Mavericks, Folk Artists, and Naive Artists Arts and Crafts Change in Art Worlds Reputation Sören Johansson9

Aktörers handlingar enligt konventioner Distribution av framföranden Musikers sammanställning av framföranden (Editing, produktion) Inträde som professionell (karriärsteg) Esteter och kritiker (mottagande) Esteter och kritiker (mottagande) Förändringar i konstvärldar Anseende (aktörer som skapar musikernas anseenden) Konst eller hantverk (Musik eller medieproduktion) Sören Johansson10

Autobiografi (Bruner, 2004) Livet imiterar konsten (konsten imiterar inte livet) Konstruktivism, folkliga berättelser lär individer moral Bruner refererar till Burkes pentad Konstruktion av karriärer med språkliga metaforer till aktiviteter Individer som representanter för grupp ”life-scripts” (life review) Vändpunkter (Performance) (Arvidsson, 1998) Musik som variation av aktiviteter med olika redskap Musikers berättelser om sig själva (self) utifrån identifikation med yrkesförebilder Jfr. ”Själv” Bruner med Mead ”Jag/Mig Rollövertagande” Blumer, 1969 ”World of objects” ”Social science/Concepts” Sören Johansson11

Metod Kvalitativ metod, slutledning genom induktion/abduktion Två delstudier som bygger på varandra (1) Två gruppintervjuer (2) Två etnografiskt inspirerade fallstudier Urval: (1) grupp som liknar varandra, (2) fall som är olika Olika typer av empiri i delstudierna Intervjuer, deltagande observationer, videoobservationer, intervju med videoobservation, sökningar i databaser, Kommunikation med framföranden i sociala medier och traditionella medier Konsertscen, fonogram, audiovisuella gestaltningar, texter, grafik Sören Johansson12

Analysprocess Delstudie 1 (Bruner) Kategorier, första ordningens konstruktioner Roligt, Känd, Duktig, Konkurrens Delstudie 2 (Becker) Kategorier, andra ordningens konstruktioner Distribution, Sammanställning, Mottagande, Inträde Analys av förändring och kontinuitet, båda delstudierna Förändring: Duktig, Konkurrens/Distribution, Sammanställning Kontinuitet: Roligt, Känd, Mottagande, Inträde Tre typer av resultat Res. 1 ”Kommunikation med framföranden med medieproducenters kulturella redskap” (Bruner/Becker) Res. 2 ”Inträde i konstvärldar” (Becker) Res. 3 ”Konstruktioner av karriärer i autobiografier” (Bruner) Sören Johansson13

Teoretisk modell av resultatets tre delar Sören Johansson14 Res. 1 ”Kommunikation med framföranden med medieproducenters kulturella redskap” Serier av framföranden på YouTube Musikernas rollövertagande som medieproducenter Framträdande Tävling Klassisk musiker Resa, transformation Populär-musiker Sökbara för/Söka till Aktörer i konstvärldar Mottagandet hos medieproducenter Res. 2 ”Inträde i konstvärldar” (Becker)Res. 3 ”Konstruktioner av karriärer i autobiografier” (Bruner)

Fall 1. Klassisk musiker: Klassisk konsertgitarrist (man) Kommunikation med framföranden Distr. 11 videoklipp YouTube, 1 mp3, konsert i kyrka (Långa linjer, Teater) Visade Gitarren (Första Segovia) Sammanst: artistnamn som medieproducent, ökad kontroll Inträde i konstvärld Nationell musikertävling, Musikhögskola, Konsertproducenter Sökbar: kompositioner/kompositörer För experter av gitarr Kritiker i morgontidning använde YouTube (”utvecklade gitarrens uttrycksförmåga”) Slutade serie på YouTube med segergest, Lärare Konstruktion av karriär i autobiografi Tävling, Segovia ”Live”: ej ögon, spela känd komposition utan avbrott, lära på kort tid Fall 2. Populär-musiker: Pianospelande singersongwriter (kvinna) Kommunikation med framföranden Distr, 25 videoklipp YouTube, fonogram (album), konsert på kommuncafé (Hoppade, Mellansnack) Visade kreativitet, lämnade pianot hemma (Första Tori Amos) Sammanst; artistnamn som musiker/medieproducent Inträde i konstvärld Nationell musikertävling, Konsertproducent, Musikhögskola Sökbar: Scener, egna låtar, Underhållning vanliga egen blogg i morgontidning, framförande i Expressen, TV (ökade födelseortens attraktionskraft) Började serie på YouTube hemma (tidigare MySpace), utomlandsturné, slutade med konsert hemma, Bloggare Konstruktion av karriär i autobiografi Resa, transformation, Tori Amos ”Live”: ögon, Spela egna sånger på kända scener utomlands, ökade utstrålning, Ej skola, lång tid göra fonogram Sören Johansson15

Bruner (delstudie 1) Res. 2 Konstruktioner av karriärer Sören Johansson16 Roligt C Musik som aktivitet "ensam med gitarr", "producera lite", "synas" 1, Tävla 2, Resa Känd D Karriär: identifikation med yrkesförebild (musikinstrument) 1, Klassisk musiker och 2, Populär-musiker Musikalartist/Producent/DJ Duktig E 1, Lära fort 2, Utstrålning, kreativ Problem: spela dator, Kunna allt, Skapa musik genom att ladda ned, (filmkamera) Konkurrens F Problem: Medieproducenter/explosion av musiker via sociala medier SÖKBAR? 1, SÖKA TILL Musikhögskola/arbetsgivare (konsertproducenter) 2, SÖKA TILL Bolag, ej musikhögskola (medieproducenter)(konsertproducenter)

Becker (delstudie 2) Sören Johansson17 Distr. G 1,2 Konsertproducenter/Musikhögskola/Musikertävlingar (Konkurrens F) 1,2 Medieproducenter i sociala medier YouTube (engelska) (yrkesförebilder D) 1,2 Fonogram ("imaginära rum") Sammanst. A Framträdande(musikinstrument/videokamera)(KändDuktig D/E) 1, framföra kända kompositioner utan avbrott, ökad kontroll (ej ögon, segergest) 2, framföra egna sånger på kända scener utomlands, ökad utstrålning (ögon,mystik) Mottag. H Andra medieproducenter (KokurrensKändDuktig F/D/E) 1, "ökade gitarrens uttrycksmöjligheter" (experter) 2, "ökade födelseortens attraktionskraft" (vanliga människor) Inträde Rollövertagande som medieproducenter (Roligt C Känd D) 1, Lärare, (Information, TV-likt) Slutade serie (Tävla) 2, Bloggare, (journalist), grafisk formgivare (PR) Började serie(Resa) Res. 3 Inträden i konstvärldar

Analys av förändring Kategorierna 3 ”Duktig” Kompetens med redskap (medieproducenters redskap) 4 Konkurrens om samarbeten (Medieproducenter som hinder) 5 Distribution, Medieproducenter inget hinder, YouTube Musikhögskolors ökade betydelse, konsertscen 6 Sammanställning med filmkameror visade olika live Sören Johansson18

Kontinuitet Jfr: Kategorierna 1 Roligt: ”Musik”, 2 Känd som: ”Karriär” 7 Mottagande: konventioner i enlighet gymnasieelevernas föreställningar 8 Inträde (Slutade eller började serie på YouTube) Sören Johansson19

Teoretisk modell av resultatets tre delar Sören Johansson20 Res. 1 ”Kommunikation med framföranden” Serier av framföranden på YouTube Musikernas rollövertagande som mediep roducenter Framträdande olika "live" - konsertscen - fonogram Tävling Klassisk konsertgitarrist Segovia Resa, transformation Singersongwriter Tori Amos Sökbara/Söka till Aktörer i konstvärldar - nationella musikertävlingar - högre musikutbildningar - konsertproducenter Mottagandet hos medieproducenter "utvecklade gitarrens uttrycksmöjligheter" "ökade födelseortens attraktionskraft"

Teoretisk modell av resultatets tre delar Sören Johansson21 Res. 1 ”Kommunikation med framföranden” Serier av framföranden på YouTube Musikernas rollövertagande som medieproducenter Framträdande Tävling Klassisk musiker Resa, transformation Populär-musiker Sökbara/Söka till Aktörer i konstvärldar Mottagandet hos medieproducenter Res. 2” Inträde i konstvärldar” (Becker)Res. 3 ”Konstruktioner av karriärer i autobiografier” (Bruner)

Diskussion 1 Res 1: ”Kommunikation med framföranden” och Res 2: ”Inträde i konstvärldar” Distribution/Sammanställning av framföranden med videokameror: förändring av aktörers ”collective activity” i konstvärldar Fördel för musiker är full kontroll över produktion och kommunikativ användning av framföranden Fonogram (Ternhag & Wingstedt, 2012) Publiceringskontextens anseende (Sverrisson,2004) Nackdel för musiker att de måste vara skickliga medieproducenter och ansvara för finansiering Medieproduktion, musikers konst eller hantverk, Musikhögskolors ökade betydelse (Becker, 2008) Lärare: unga musiker kommunicerar offentligt med framföranden via sociala medier (på engelska, olika ”live” (Gullö, 2010; Holgersson, 2011;Hultberg, 2009;Matsson, 2012 ) Problem för mottagare: oklart om det är privatpersoner eller professionella musiker som kommunicerar. Behov: ”media litteracy”. (Peterson & Anand, 2004 förändring i marknad) (Marknader: standard/status Aspers) Musikhögskolor/Konsertscener: Mångkultur ”Vetare-Görare-Makare” (Lundberg, Malm & Ronström, 2000) (svaga resultat) Sören Johansson22

Diskussion 2 Res 1 ”Kommunikation med framföranden” och Res 3. ”Konstruktioner av karriärer i autobiografier” Konstruktioner av karriärer med medieproducenters kulturella redskap som problem. (Bruner, 1990/2004) Tävla eller Resa medvetet eller omedvetet Musikers lärande visades genom rollövertagande med medieproducenter (Starka resultat) Kulturella redskap i berättelser om yrkeförebilder konstruerade på förhand musikernas karriärer i autobiografier och serier av framföranden, som audiovisuella gestaltningar, på YouTube. Utveckling av Hultbergs modell (2009) för lärares analys av lärandes ”Tool box” Musik som (Rolig) aktivitet? (variation) Sören Johansson23

Avslutning Resultat 2 ”Konstruktioner av karriärer i autobiografier” Resultat 3 ”Inträden i konstvärldar” Nya konventioner för professionella musiker Res. 1? Fungerar modellen på andra fall av övergångar? DJ/Rap/Folkmusiker Generaliserbarhet för andra yrkesroller? Sören Johansson24