W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Gymnasiearbetet p..
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
NP-fysik.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Mål och betygskriterier
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Nationellt prov Sv1.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Affärsidé - företagets vägvisare
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Sociologi Introduktion.
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Utbildningspresentationens rubrik
Identitet Sömnadsprojekt
Utbildningspresentationens rubrik
Ta del av riktlinjerna här
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

W EBQUEST Vad är det?

W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego State University. Webquestkonceptet bygger på konstruktivistiska idéer om lärande. Webquest är en webbaserad modell för problembaserat-lärande där allt information hämtas ifrån internet. Det huvudsakliga syftet med Webquest är att kombinera informationssökning på Internet med pedagogiska strategier för lärande.

W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Studenterna ska genom Webquest-modellen få djupare förståelse av den egna lärandeprocessen (metakognition) och omvandla inhämtad information till egen ny kunskap genom kritisk reflektion.

D ELAR AV EN WEBQUEST En Webquest består av fem delar: 1. introduktion 2. uppgift/er 3. processbeskrivning eller/och handledning 4. informationsresurser 5. utvärdering och konklusion

I NTRODUKTION / UPPGIFT Introduktion: uppgiften förklaras för studenterna och syfte samt målsättning tydliggörs. Eleven motiveras genom attraktiva och vänliga formuleringar i själva beskrivningen. Uppgiften/erna skall bestå av en kollaborativ verksamhet (t.ex. grupparbeten). Eleverna läser igenom uppgiften som ska vara kort och tydligt formulerad. Uppgiften kan lämnas in i flera olika format: powerpoint, blogg, web-sida, muntlig eller skriftlig presentation, bl.a.

P ROCESS Processbeskrivning/handledning beskriver alla förberedande uppgifter som kan hjälpa eleven att utveckla de färdigheter som behövs för att genomföra Webquests huvudprojekt. Den innehåller alla resurser som behövs för att genomföra uppgifterna: länkar till arbets- instruktioner, aktiviteter och externa web-sidor.

I NFORMATIONSRESURSER / UTVÄRDERING OCH KONKLUSION o Under informationsresurser presenteras en uppsättning databaser och/eller andra för sökuppgiften lämpliga internetresurser. o Länkarna måste vara pålitliga, aktuella och stabila. I utvärderingen förklaras för studenterna hur de ska bli bedömda. I utvärderingen ingår också ett formulär med betygskriterierna. Det här formuläret för utvärdering kan även fungera som stöd för studenten, till att göra egna reflektioner kring sitt lärande.

KONKLUSION I konklusionen framgår klart och tydligt vad meningen med övningen är, och vilka målen är. Den fungerar också som morot för studenten.

W EBQUESTKONCEPTET Webquestkonceptet bygger på konstruktivistiska idéer om lärande. Att grupparbetsformen är så central beror på synsättet att inlärning sker i samspel med andra. Det betyder inte att kunskap i sig är överförbar mellan individer, utan att det är individen själv som skapar sin förståelse av världen. Det sker i en process där ny information, det individen just lärt sig, utvecklas till egen förståelse utifrån tidigare kunskap och erfarenhet, och därmed förändrar individens sätt att se på saker. Lärande är på så sätt en slags förståelseprocess som skapar ny mening. Samspel med andra är av betydelse för att det ger möjlighet att reflektera kring, formulera, omformulera och pröva sina egna uppfattningar (Källa: Headshot Innovative Learning, 2008).