LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Nulägesanalys genom frågor
Vi gör det enklare för svenska
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Aktier och aktiesparande
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
September 2013 Anneli Angeling
Tillväxtprojektet.
Intervju inför ViV-projektet.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Få ut mer av ditt sparande
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Välkommen till Ledardagen!
Affärsidé - företagets vägvisare
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Musik: Nightengale Serenade
Ta ställning och handla!
Turismens historia kapitel 2.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Arbetslivsinriktad rehabilitering är de insatser som behövs för att den som har drabbats av sjukdom ska få tillbaka sin arbetsförmåga och skapa förutsättningar.
Strategisk plan för Svensk Skid- och snowboardidrott.
Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Aktier och aktiesparande
Kap 10 Marknad för turism •
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Vad gör Almi?.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Mallar svenska.
Formare 2015 Motivation.
Om Barbro Renkel ….
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sälja en produkt eller tjänst
ArtDatabanken Till styrmodell .
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning

LIFT: Den egna planen Ett modernt synsätt Den Strategiska Triangeln: –Företagets långsiktiga strategiska plan på tre till fem års sikt. –Ger underlag för Affärsidén. –I första hand ett internt styrdokument. Affärsidén: –Olika kortversioner av den strategiska planen, för olika ändamål. Affärsplanen: –En operativ plan, oftast på 12 månaders sikt.

LIFT: Den egna planen Den egna planen Kärnkompetens Plan för din egen utveckling som ledare Styrsystem Strategier Strategiska Mål Omvärld Värderingar Vision

LIFT: Den egna planen Den egna planen skall omfattar de strategiska delarna av Triangeln. Företagets Kärnkompetens om 3 – 5 år. Företagets Vision på 3 – 5 års sikt: –VAD och HUR! De Värderingar som måste styra företaget om vi skall kunna nå vår Vision. Vår analys av de Omvärldsfaktorer som påverkar företaget under planeringsperioden. Strategiska Mål: –Utveckling/Innovation, Inre Processer, Kund/Marknad, Ekonomi/Finans. Strategier: –Metoder för att nå de strategiska målen. Plan för min egen utveckling som företagsledare.

LIFT: Den egna planen Varför skall vi göra detta? För att vi skall lära oss att förstå hur framgångsrika Tillväxtföretag tänker. För att träna oss på att åtminstone en gång i livet skriva en ordentlig strategisk plan. För att på konstfrusen is träna oss på att presentera vår Strategiska plan på ett elegant sätt. För att en sista gång under LIFT få så många kritiska ögon som möjligt som granskar företagets Strategiska Plan. För att Hjälpa Varandra!

LIFT: Den egna planen Hur skall vi göra? Utveckla din presentationsteknik! Fritt fram för kreativitet! –Snygga OH-bilder? –PowerPoint och Videokanon? –Operabaletten framför planen till musik av Stravinskij. –… eller???

LIFT: Den egna planen Hur går det till? Du får 30 min på dig att presentera planen. Skuggstyrelserna drar sig tillbaka och analyserar din plan. Vi samlas igen och försöker ge så många kreativa tillskott som möjligt. På kvällen äter vi en god middag som vanligt. ALMI:s VD deltar, och delar ut diplom och Måsen?

LIFT: Den egna planen Kom ihåg! I de företag som lyckas känner alla? medarbetare till den Strategiska Planen, gillar den och känner att den betyder nåt i vardagen! De kanske till och med har varit med och tagit fram den!