Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Tankar och träning vid Parkinsons sjukdom
- Kroppens kontrollcentrum -
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
Närvaro!!.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
År 5 Välkomna! Föräldramöte ht-2013.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Att skriva projektrapport
Planering.
HS-utmaningen Kickoff
Hälsovecka på Olaus Petriskolan Arbetslag B 2009
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
”Undervisningen är helt gratis ”
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Varför behöver DU träna?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
”Teorin” bakom konditions- och styrketräning!
FIRST LEGO League FIRST LEGO League - information.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Idrottsskador.
Styrketräning.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
PGSA-hjulet.
Träningslära 9:or ht 11.
Vem är du?.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Dans – eller rörelse till musik
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Ringhallen! Schema våren 2014 Ordinarie pass - vecka Oavsett hur tränad/otränad du är så kan du anpassa träningen efter egen förmåga.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Läroplansnätverk förskolan
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Optik Läran om ljuset.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Föräldramöte VÄLKOMNA.
Välkommen till Ringhallen!
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Projektkurs 10 p Introduktion. Kursens syfte Ge fördjupad förståelse för interaktionsdesign  Genom praktiskt arbete att skapa en IT-artefakt eller IT-system.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
har som syfte att förbättra, och stärka, kroppen utifrån dess naturliga rörelsemönster Friskis&Svettis utgångspunkt för funktionell träning.
Musikpassuppgift.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Instruktörsledda pass 2017, v 32
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Temaarbete under 4 lektioner
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
EN BRA LEKTION Skapa en lektion utifrån fem angivna mål
Välkommen till kursen Friidrott år!
Presentationens avskrift:

Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014 Motionsprogram Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014

Motionsprogram Uppgiften Ni ska göra ett teoretiskt arbete på den del av motionsprogrammet som ni har fått i er grupp. Vad de olika övningarna är bra för och eventuella problem/svårigheter. Ni ska också beskriva de olika rörelseövningarna, vilken del av kroppen som ni tränar/mjukar/stretchar och vad man bör tänka på! Arbetar ni ensamma ska musiken vara 2.30 – 3.00 minuter och är ni två personer ska musiken vara mellan 5.00 – 6.00 minuter.

Motionsprogram Omfattning och innehåll Arbetet får inte vara längre än 2 A4 sidor brödtext med storlek 12. Arbetet ska innehålla en framsida, text och utvärdering.

Motionsprogram Praktiska redovisningen I den praktiska delen ska ni genomföra en del i ett motionsprogram som innehåller uppvärmning, styrka, kondition eller rörlighetsträning. Ni får bestämma inom gruppen vem som ska leda vad vid redovisningstillfället, men alla ska ha någon ledarfunktion under redovisningen. Tänk på att detta är ett tillfälle där ni kan visa taktkänsla, goda organisationsegenskaper samt ledarförmåga. Den praktiska delen kommer vi att videofilma, så att ni får se er själva i er ledarroll.

Motionsprogram Deadline Samtliga arbeten ska vara klara och inlämnade senast på fredag vecka 45. Det gäller så väl det teoretiska arbetet samt musiken (se till att musiken fungerar i idrottshallen)!

Motionsprogram Redovisningstillfällen Den praktiska redovisningen kommer att ske under v.46. Om ni är två personer i gruppen måste båda kunna hålla i hela redovisningen. Oavsett om någon är borta kommer examinationen att ske vid ovanstående tidpunkter.

Motionsprogram Mål med uppgiften Utvecklat er kunskap om vad som främjar hälsa. Utvecklat förmågan att organisera och leda aktiviteter samt forma och genomföra aktiviteter för egen motion. Utvecklat och fördjupat er rörelseförmåga samt förmågan att använda sig av musik och anpassa sina rörelser till takt och rytm. Utvecklat förmågan att planera ett större arbete och klara av att hålla de uppsatta tidsramarna.

Motionsprogram Betygskriterier Beskriva grunderna teoretiskt inom uppvärmning, styrka, kondition eller rörlighetsträning och teoretiskt beskriva sina övningar. Planera och genomföra en aktivitet på ett i huvudsak fungerande sätt inom något av ovanstående områden. Anpassa till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang.

Motionsprogram Betygskriterier C Visa goda teoretiska kunskaper inom uppvärmning, styrka, kondition eller rörlighetsträning. Genomför en relativt väl fungerande lektion med övningar som är anpassade till varandra och beskriva sina övningar teoretiskt på ett tydligt sätt. Använda sig av musiken och anpassa sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang. Hålla uppsatt tidsplan och lämna in uppgifterna enligt utsatt tidsschema.

Motionsprogram Betygskriterier Visa mycket goda och fördjupade teoretiska kunskaper inom uppvärmning, styrka, kondition eller rörlighetsträning. Genomför en väl fungerande aktivitet med övningar som visar på en mycket god förståelse för hur olika delar påverkar och kompletterar varandra. Använda sig av musiken och anpassa sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.

Länkar Nedan finner du två länkar där ni kan få tipps och idéer på övningar inför styrketräningen. http://www.muscles.se/styrkeovningar/ http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/

Källor Alla bilder förutom bergsklättraren kommer från Clipart. Bergsklättraren kommer från Multimediabyråns bildarkiv. http://www.multimedia.skolutveckling.se/