Arbetsgruppens förslag till allmänna riksomfattande mål och timfördelning för den grundläggande utbildningen Maj-Len Engelholm SV 02.06.2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Fakta och information om högskolan
Den nya skollagen.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Föräldramöte 12 september 2011
BETYG I ÅRSKURS 6.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Utbildning för dig som kräver det lilla extra…
Summering av brainstorm 2
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Curt Nicolin Gymnasiet
Tillvalsämnen vid Kimitonejdens skola. Tillvalsämnen = valfria ämnen Skolans tillvalsämnen ger möjlighet till en mångsidig utveckling av olika färdigheter.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
För kunskap och bildning Nationella utvärderingar i den finländska grundskolan – en lägesbeskrivning Chris Silverström Utbildningsstyrelsen
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Anci Kvällens tema: Valfria ämnen i åk 8 och åk 9.
GEMENSAM ELEVANSÖKAN Arbetsmarknaden Kompisarnas åsikter och val Föräldrars åsikter Skolans inriktningar/ utbud och rykte Studie-
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Mitt utvecklingssamtal 2015
Detta är gymnasieskolan
Gymnasieval.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Välkommen till Korsholms gymnasium!. Grundläggande utbildning GymnasiumYrkesinstitut Yrkeshögskola Universitet.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Info om vårens studentskrivningar Tisdag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
LÄROPLAN 2016 Fortbildningsdag i S:t Olofsskolan
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
VALMÖJLIGHETER efter den grundläggande utbildningen
Gymnasiet en grundläggande gymnasieinfo HT-16 Program Behörighet/Betyg /Urval Tidplan- Vad händer i åk 9.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Finns på skolan måndag-fredag.
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Sociologi Introduktion.
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Info
Info
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Arbetsgruppens förslag till allmänna riksomfattande mål och timfördelning för den grundläggande utbildningen Maj-Len Engelholm SV

Den grundläggande utbildningen år allmäna riksomfattande mål och timfördelning Ett fördjupande av bildningsuppdraget förmåga att kunna tillämpa kunskap och kunnande en fördjupad inlärning - valfrihet en ny tids medborgarkompetenser – förståelsen av att kunskapen är osäker och föränderlig enhetlig grundläggande utbildning Säkra en hög kunskapsnivå global konkurrenskraft och tryggandet av välmående tryggandet av grunden för matematiskt - naturvetenskapligt och teknologiskt kunnande mångsidigt språkkapital och tryggandet av de två nationalspråken stärka kunnandet inom konst- och färdighetsämnen stärka kreativitet och innovativitet

Den grundläggande utbildningen år mål och timfördelning, forts. Individuellt stöd och individuell handledning stärka motivationen för lärande utöka valmöjligheter för eleven möjliggöra fördjupade studier stärka hälsa och handlingsfärdighet Förtydligande av principer för genomförande förtydligandet av mål för inlärning utforming av ämneshelheter definition av kravnivåer i ämneskunskaper nya ämnen

MEDBORGARENS KOMPETENSER Mål LÄROÄMNESHELHETER LÄROÄMNEN, gemensamma och valfria PRINCIPER FÖR GENOMFÖRANDET Innehåll Genomförande Strukturen för den grundläggande utbildningen

MEDBORGARENS KOMPETENSER Tankeprocess problemlösningsförmåga, slutledningsförmåga, förmåga att argumentera och förmåga att dra slutsatser kritiskt, analytiskt och systemiskt tänkande kreativt och innovativt tänkande Arbetsprocess och interaktion förmåga att söka, hantera och använda information förmåga att kommunicera, samarbeta och förhandla förmåga att arbeta självständigt och långsiktigt tidshantering och flexibilitet företagsamhet och förmåga att hantera förändringar förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik samt övrig teknologi förmåga att studera Uttrycksförmåga och handens färdigheter kroppslig koordination förmåga att uttrycka sig mångsidigt och att uppträda samt frimodighet förmåga att planera och producera uppfinningsrikedom, förmåga att experimentera och använda fantasin Delaktighet och initiativförmåga förmåga att gestalta kollektiv och samhället i stort initiativförmåga och förmåga att leda förmåga att handla konstruktivt tolerans av olikhet och av olika synvinklar mediefärdigheter förmåga att tänka sig och konstruera framtiden Självkännedom och ansvarstagande självkännedom och förmåga till reflektioner omsorg om den egna hälsan och säkerheten etiskt handlande, ansvarstagande och deltagande i samhällsverksamhet gott uppförande och empati

Läroämneshelhet Läroämnen Språk och interaktion  modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk Matematik  matematik Miljö, naturkunskap och teknologi  biologi, geografi, fysik och kemi Individ, företag och samhälle  religion, livsåskådningskunskap, etik, historia, samhällskunskap och elevhandledning Konst och hantverk  bildkonst, musik, slöjd och drama Hälsa och funktionsförmåga  gymnastik, hälsokunskap och huslig ekonomi

Inlärningsmiljöer Arbetssätt Språk och interaktion Miljö, naturkunskap och teknologi Individ, företag och samhälle Konst och hantverk Hälsa och funktionsförmåga MÅL INNEHÅLL GENOMFÖRANDE Mål Centralt innehåll Uppbyggnaden av den grundläggande utbildningen Stöd och handledning Modersmål och litteratur Andra inhemska språket Främmande språk Matematik Historia Samhällslära Religion Livsåskådningskunskap Etik Gymnastik Huslig ekonomi Hälsokunskap Musik Bildkonst Slöjd Drama Tankeprocess Arbetsprocess och interaktion Självkännedom och ansvarstagande Uttrycksförmåga och handens färdigheter Delaktighet och initiativförmåga Principer och kriterier för utvärdering Miljö, naturkunskap Teknologi Biologi Geografi Fysik Kemi

Arbetsgruppens förslag: Studierna i A1-språket ska inledas senast i årskurs 2. Utbildningsanordnaren ska erbjuda minst tre alternativ för A-språket. Ett av dessa ska vara det andra inhemska språket. Studierna i A2-språket ska inledas senast i årskurs 5. Utbildningsanordnaren ska erbjuda eleverna möjlighet till studier i ett frivilligt A2-språk antingen så att utbildningsanordnaren gör det själv eller tillsammans med andra anordnare. Studierna i B1-språket ska inledas senast i årskurs 6. Om eleven inte före det har inlett studier i det andra inhemska språket, ska de inledas i detta skede. Utbildningsanordnaren ska starta en undervisningsgrupp senast när det finns minst tio elever som har valt språket i fråga.

Valfriheten ökas i årskurserna 3–6 samt 7–9, och den inriktas på att stärka de gemensamma målen i läroämneshelheten samt på att förenhetliga och fördjupa elevernas studier. i årskurserna 3–6 ingå 13 årsveckotimmar valfria studier, som ingår i det minimiantal timmar som fastställts för eleven för dessa årskurser. i årskurserna 7–9 ingå 15+6 årsveckotimmar valfria studier, som ingår i det minimiantal timmar som fastställts för eleven för dessa årskurser. De valfria studierna i årskurserna 7–9 ska till alla delar alltid vara valfria för eleverna. Antalet timmar för konstämnena och slöjd samt elevernas valfrihet i dessa ämnen ökas jämfört med nuläget. I läroämneshelheten Konst och hantverk väljer eleverna två läroämnen bland de studier i musik, bildkonst, slöjd och drama som erbjuds i årskurserna 8-9, och dessa läroämnen studerar de sammanlagt minst 6 årsveckotimmar under årskurserna 8–9. Dessutom ingår i årskurserna 3–6 sammanlagt minst 8 årsveckotimmar och i årskurserna 7–9 sammanlagt minst 2 årsveckotimmar valfria studier i läroämneshelheten Konst och hantverk.

Det gemensamma timantalet i gymnastik höjs med 4 årsveckotimmar en timme förläggs till årskurserna 1–2, en timme till årskurserna 3–6 och två timmar till årskurserna 7–9. Nya ämnen; etik och drama I fråga om undervisningen i religioner som utövas av små grupper föreslås att det antal elever som leder till skyldighet att ordna undervisning i religion och livsåskådningskunskap höjs från tre till tio elever. Språkens beteckningar A1, A2, B1 och B2 föreslås ändras till L1, L2, L3 och L4. Elevens minimiantal årsveckotimmar föreslås höjas med 4 timmar