Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik? PeD Lisen Häggblom Stockholm 3.5.2005 Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik? Lisen Häggblom, PeD Åbo Akademi i Vasa lhaggblo@abo.fi
Finland och PISA ”Det finska undret” Vad mäter undersökningen? Innehållet i uppgifterna överensstämmer med läroplanen Små skillnader mellan skolorna Den socioekonomiska bakgrunden Låg andel elever med svaga resultat
Med fokus på kunskap Kunskap har hög prioritet Höga förväntningar Tydliga kunskapsmål Nationell utvärdering Satsning på matematik – och naturvetenskap, LUMA-projektet, 1996 – 2002
Lärarutbildningen Läraryrket populärt - lockar många sökande Inträdesförhör – intervju, skriftligt prov 5-årig magistersutbildning för klasslärare F-6 och ämneslärare 7-12 Målet är att utbilda goda lärare Pedagogik och ämnesdidaktik Nationella behörighetskrav Klasslärare F-6 får behörighet i alla ämnen
Lärarutbildningen Matematikdidaktiken för klasslärare har tydlig inriktning på begreppsförståelse och elevers lärande Omfattning:4 sv/160 sv obligatoriskt +15 sv valbara biämnesstudier Ämneslärare: Ämnesstudier + 35 sv pedagogiska studier, totalt 160 sv Hög kompetens inom lärarkåren vid universiteten
Praktik Fältpraktik Praktik vid övningsskolor under handledning, analys av planering, genomförande och uppföljande utvärdering Stora variationer men överlag hög nivå
Skolan som lärandemiljö Nationella krav på lärarbehörighet Satsning på skolor och miljön Självständigt arbete Läxor ges och görs Läroboken viktig för elever, lärare och föräldrar
Finland och PISA Med fokus på kunskap Framgång i matematik Lärarutbildningen Skolan som lärandemiljö Matematiken som skolämne
Matematik som skolämne Hög kravnivå – höga förväntningar Betonar begreppsbildning, problemlösning och säker räknefärdighet Tydlig struktur – elevers medvetenhet om sitt lärande betonas Sammanhållna grupper Utvärdering
Sammanfattning Högklassig undervisning med nationellt engagemang Höga förväntningar Satsning på lärarutbildningen Kvalitetsanalyser i lärandemiljön