PRESSKONFERENS SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK och KALMAR LÄNS TRAFIK AB Stortorget Kalmar den 14 augusti 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Siffror om jämställdhet
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Nytt avtal - AB, Allmänna bestämmelser med SKL / Pacta
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Trafiksamråd tidtabell 2011
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Kalmar län Landareal km2 (3%) Skogsmark 64,5%
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Transporterna – största delen av koldioxidutsläppen i Östersund Foto: Stefan Linnerhag Foto: Magnus Engdahl.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Infrastrukturplanerna
Lokala miljö- och samhällsnyttor med biogas Västervik
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
för dig som reser i Skåne
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Bild 1 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2008 Från halverad arbetslöshet på två år till varseltopp på arbetsmarknaden hösten/vintern 2008 Första halvåret.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Klimat- och energi i Kalmar län
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Karl-Johan Bodell Konferens om Infrastrukturplanerna för 2010 – 2021 RF den 20 maj -09.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Trafiksamråd 2012 (Tidtabell med start dec 2011)
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Utveckling pågående sjukfall   Kalmar län
LSG Vimmerby Hultsfred LSG Borgholm Mörbylånga
Skördeutfall 2018 Kalmar.
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
Presentationens avskrift:

PRESSKONFERENS SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK och KALMAR LÄNS TRAFIK AB Stortorget Kalmar den 14 augusti 2008

Miljöavtal SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK – KALMAR LÄNS TRAFIK AB Kalmar Läns Trafik AB kommer idag att underteckna avsiktsförklaring enligt Svensk Kollektivtrafiks vision. Målsättning:  Ökat kollektivt resande med 40% till  Minskad användning av fossila bränslen med 50% till 2010 och 100% 2020.

Trafikupphandlingen 2008 Krav  Trepunktsbälten  Alkolås  Funktionsanpassning, låggolv eller lift i fordonen  Miljöanpassning av samtliga fordon

Utvärdering Samtliga upphandlingar utvärderas efter två kriterier - Pris - Miljöval Kvaliteten värderas ej, risk för subjektiv bedömning. Höga skall och måste krav i anbudsunderlaget som följs upp, med vitesförläggande vid brister.

Miljöutfall vid avtalstecknande Miljödiesel används i 47% av trafiken RME (rapsbaserat bränsle) används i 42% av trafiken Biogas används i 11% av trafiken Samtliga fordon som drivs med miljödiesel kommer att ha reningsutrustning av det allra senaste typ, Euro 5 / EEV

Procentuell förändring i utsläpp och rening efter upphandlingen Koloxid Kolväten Kväveoxid Partiklar

Upphandling 2008, koldioxidutsläpp - 43%

STRÅK Timmestrafik Varannantimmestrafik Förtätning morgon och eftermiddag Trafikstruktur i Kalmar län Första stråket startar 18 aug: Kalmar – Mönsterås - Oskarshamn – Västervik Dubbelt så många förbindelser!

Trafikförändringar 18 aug Några exempel Västervik-Oskarshamn => 1 tur varannan timme, fasta avgångstider samt ytterligare turer under morgon och eftermiddag Oskarshamn – Kalmar => 1 tur varje timme, fasta avgångstider samt ytterligare turer under morgon och eftermiddag Skolskjutsar öppnas upp för alla resenärer i flera av länets kommuner Fler natt- och kvällsturer i Oskarshamns, Hultsfreds, Västerviks och Vimmerby kommuner. Detta har länge varit efterfrågat av bl a ungdomar. Fortsatt utbyggnad av Närtrafik-systemen, bl a tillkommer en tredje närtrafiklinje i tätortstrafiken i Kalmar Linjesträckningarna för de s k industriturerna har sett över Konsekvent fordonsdesign: Landsbygdsfordon alltid gula – Tätorts- och småfordon alltid blå

I den stora linjetrafiken finns nu totalt 219 bussar. Swebus 75 st bussar Buss i Väst 63 st bussar Bergkvarabuss 44 st bussar Nilsbuss 17 st bussar Dacke Buss12 st bussar Hjalmarssons4 st bussar Ukna Busstrafik 4 st bussar

Bussar som visas upp idag Landsbygdsbuss RASKEN med RME-drift (Buss i Väst) Tätortsbuss (Kalmar) med biogasdrift (Swebus) Ledbuss, med KLT:s nya biljettutrustning (Swebus) Skolskjutsfordon med RME-drift (Bergkvarabuss) Närtrafikfordon med RME-drift (Flexbuss, Nettotaxi)