ART Aggression Replacement training

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Men det här är väl ingenting nytt?
Barnanpassad utredning
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
BILD
ART – Aggression Replacement Training
Introduktion till A.R.T. i skolan Johanna Eriksson och Sara Larsdotter
Hälsa och Kondition.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsekvenser.
SET Social Emotionell Träning
Våld är ett inlärt beteende
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Livskunskap för de allra yngsta
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Lisa Carlsson, Socionom
Intressenter OL108A.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Sociala relationer och hjärnan
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Kommunikation och samspel
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Resultatenheten för socialt arbete
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Skolkampanj #nätrespekt Förslag lektion o samtalsguide – unga o vuxna
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
MOTIVATION.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Hälsa och Kondition.
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Socialpsykologi.
KONFLIKTER.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Elev loggbok.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Träff 13 Välkomna!.
Välkomna på föräldramöte
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

ART Aggression Replacement training Arnold P. Goldstein USA

ART är en multimodal metod Sociala färdigheter Ilskekontroll Moralträning

Syfte Förse ungdomar, familjer med redskap. Lära ut tekniker för självbehärskning som kan användas i ilskeprovocerande situationer. Öka valmöjligheten. Lära självkontroll. Att förstå varför man blir arg och använder aggressiva beteenden. Minska sin ilska och öka självkontrollen.

Förutsättningar Tid för planering före lektion och tid för dokumentation efter lektion. En grupp 4-8 pers eller familj Två gruppledare Förklara och modellera Whitboardtavla och blädderblock Regler och förväntningar

Hur går det till? Lektionerna håller på ca 1 timme åt gången. En träff i veckan i 10 veckor. Hemuppgift delas ut varje gång och ska tas med påföljande gång.

S B K Igångsättare Hur känns det i kroppen? Yttre - det någon annan gör eller säger Inre – det jag själv tänker (arga tankar) Fysiska signaler Hur känns det i kroppen? Förhöjd puls, spända muskler, hjärtklappning o.s.v.

S B K Ilskedämpare Djupandning Påminnare Räkna baklänges Tänka positivt Påminnare Ta det lugnt nu Vad är det jag måste göra Att bli arg kommer inte att hjälpa

S B K Tänka framåt Kortsiktiga konsekvenser (oftast positiva) Långsiktiga konsekvenser (oftast negativa) Sociala konsekvenser (t.ex. inga kompisar) Inre konsekvenser (känna sig usel) Yttre konsekvenser (avstängd från skolan, anmäld, mm)

S B K Ilskebeteende cykeln Interpersonell färdighet Vad gör jag själv som provocerar andra? Interpersonell färdighet Framföra kritik, Uttrycka en känsla, Bemöta anklagelser eller någon annan lämplig färdighet. Självutvärdering Självförstärkning Självhandledning