Kap 13: Marknadsföring i framtiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi.
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
Konsten att göra bra inköp
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Handel – ord och begrepp
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
”Vägen mot e-samhället”
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Reseproduktion och försäljning
Marknadsförarens yrkesroll
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Segmentering och one-to-one-marketing
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
SAMHÄLLsekonomi.
Marknadsföringens källor
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
- en resa och en förstklassig utbildning –
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Transport & handel.
I den här uppgiften får du upp till ett
Export och import.
Handelsbarometern April 2019.
Presentationens avskrift:

Kap 13: Marknadsföring i framtiden Världshandeln har aldrig haft samma omfattning som idag. Förutsättningarna för global handel har ändrats genom minskade handelshinder finansiell liberalisering ett billigare resande teknologisk utveckling 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring i framtiden Den tekniska utvecklingen har bl a lett till att konsumenterna enklare kan jämföra varor och tjänster via internet små och begränsade bolag enklare når ut på en global marknad utbudet inom många branscher blivit oöverskådligt privatpersoner handlar mer med varandra, s k C2C (Consumer to Consumer) 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Olika marknader – olika marknadsföring Ta hänsyn till: Kulturskillnader Språk Affärskultur Landets lagar Synen på varumärket Vilka marknadsföringskanaler som fungerar bäst 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring på en global marknad Olika säljkanaler vid export: Direkta säljkanaler; Egen säljorganisation i utlandet Indirekta säljkanaler; Egen agent, vanligtvis en återförsäljare, distributör eller importör Gemensamma säljkanaler; Två eller flera företag bygger upp ett gemensamt bolag för exportsatsningen (Joint venture) Franschising; Företaget distribuerar ett marknadsföringskoncept och varumärke, via en avgift som den lokala franchisetagaren på exportmarknaden får betala. 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring i framtiden Ständiga förändringar såsom den tekniska utvecklingen livsstilarna och värderingarna livsfaserna, t ex när ungdomar träder in i vuxenlivet och synen på ålderdom trenderna Idétrender Produktbaserade trender 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring i framtiden ? Konsumtion på kundernas villkor Ökad interaktivitet mellan säljare och köpare Kompositionering över branschgränserna Förväntningarna viktigare än själva produkten Viral marknadsföring Redaktionell reklam Celebrity endorsment ? 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring i framtiden Utomhusreklam på nya ytor Bortfiltrerad TV-reklam Produktplacering Svårare att synas i mängden på nätet Positionsmarknadsföring Brand communities ? ? 13. Marknadsföring i framtiden

Kap 13: Marknadsföring i framtiden Blir det en motreaktion? Småskalighet Närproducerat Enkelhet Vad tror du? 13. Marknadsföring i framtiden