VIS Verksamhetens Informationssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Test Center – en högre nivå
Nordisk slutkundsmarknad
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Ett arbete med att etablera
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Workshop för GIS samordnare
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
E-hälsa och strategisk IT
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Projektplanen Vård och stödsamordningsprojektet. Avgränsningar Vård och stödsamordningsprojektet avgränsas inte av några diagnostiska kriterier utan kan.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Nya föreskrifter och allmänna råd
VIS Verksamhetens Informationssystem
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
”Vi måste göra om intranätet
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Ny process för hantering av litteraturlistor
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Forsknings- och utbildningsstrategi
Ledningssystem på 60 minuter
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
Statusrapport införande
Universitets-direktör
Förvaltningsområde VIS
Presentationens avskrift:

VIS Verksamhetens Informationssystem Slutrapport

VISion VIS ska ge rätt information vid rätt tillfälle till rätt användare

Bakgrund Svårt att hitta rätt dokumenten. Flera versioner av ett dokument där det inte var tydligt vilken som var senast gällande. Olika vårdrutiner för samma diagnos och behandling. Det gick inte att säkerställa att alla som behövde kom åt informationen. Otydliga arbetsprocesser för att kvalitetssäkra vårdinformationen.

Vad har hänt på vägen? 2009: Pilot VIS vård 2010 – Q2: Omtag krav VIS vård 2010 – Q4: BP2, Start VIS etapp1 VIS vård 2011– Q4: Överlämning VIS etapp1 2012-Q1: VIS vård implementering 2012 – Q1: Start VIS etapp2, VIS admin + VIS projekt 2013 – Q2: Start VIS etapp3, piloter 2014 januari: VIS etapp3 avslut och start för VIS breddinförande. 2010 2011 2012 2013 2014

Varför VIS etapp3? Organisation och förvaltning saknades vid VIS etapp2 projektavslut. ”VIS etapp3” fick i uppdrag att lägga grunden inför ett breddinförande i samarbete med utvalda delar inom NLL som kallas ”piloter”. Pilot är en utvald del i organisationen som kontrollerar att funktionaliteten är den förväntade och upptäcker alla barnsjukdomar i systemet innan det är dags för ett breddinförande.

Vilka har varit med i etapp3? Styrgrupp Projektgrupp Utvecklingsgrupp SCRUMban Anne-li Nilsson, projektledare Fredrik Mark, SharePoint administratör Camilla Henriksson, Utbildningsansvarig/testansvarig Veronika Sundström, projektägare Kristina Jonsson Stefan Carlsson Teija Joona Robin Stridsberg, Utvecklare (Sogeti) Christofer Kihlman, Utvecklare (Sogeti) Tobias Jonsson, Utvecklare (Sogeti) Johan Erixon, SharePoint arkitekt (Sogeti) Mats Aidanpää, Scrummaster/test (Sogeti) Ögon MT Projektkontoret Service Länsteknik VIS Vård Service, Dan-Christer Nilsson Projektkontoret, Agneta Carlström Länsteknik, Daniel Hednäs Ögon, Lena Hård VIS vård, Susanne Andersson Medicintekniska produkter och tjänster dokument, Salvatore Capizzello

Metod Scrumban Utveckling i förvaltning med 2 pågående aktiviteter Produktägare prioriterar Ståupp dagligen Leverans 1 gång i månaden Pilotsamarbete Överenskommelse godkänns av ansvarig chef Statusrapportering 1 gång i veckan Nya krav/önskemål rapporteras på statusmöte Prioriterade önskemål bearbetas i kravmöte Utbildning och arbetsdagar för piloter genomförs

Några aktiviteter.. 1 juni 2013 juni juli aug sep okt nov dec Migrering VIS vård Avslut WS piloter Utbildning Vis vård v2 Styrgrupp finns BP2 Demo SP2013 1000 dokument VIS vård Dalarna och Uppsala visar intresse Piloter godkänns Nyttovärdering 1 juni 2013 juni juli aug sep okt nov dec VIS TVO ska finnas beskrivet VIS förvaltning ska finnas beskrivet och etablerat Information och förankring av VIS breddinförande är genomfört Nyttovärdering finns förankrad i verksamheten för uppföljning Plan för hur VIS breddinförande ska utföras

Vad är levererat? http://samarbeta.nll.se/projekt/visetapp3/Projektdokument/Arbetsmaterial/VIS%20plattform.pptx

Budget VIS Etapp Budget utfall VIS etapp1 6 800 000 VIS etapp2 4 600 000

Nyttovärdering mål nytta Identifierade nyttors bidrag till NLLs mål Ökad säkerhet… Bättre ordning på rutiner Ökad tillgänglighet… nytta Ökad evidensbasering… Bättre sökmöjligheter Effektivare arbete… Mer samarbete om rutiner Ökad kvalitativ likvärdighet… Källa: VIS mininyttoanalys.pptx

Erfarenheter och observationer Vad tycker piloterna är bra med VIS? Synliggör brister Fler blir delaktiga Större transparens/öppenhet Ordning, reda, enkelhet och kontroll Lika hantering av dokument inom hela NLL Kvalitetssäkring Spårbarhet Lärande organisation Dokument skapas och lagras i olika producentplatser vilket underlättar samarbete.

Erfarenheter och observationer Vad kan förbättras? Övergripande regelverk måste tas fram Mallar måste förbättras Marknadsföring måste göras Arbetsdagar för att komma igång Tydliga roller Viktigt att ge resurser tid Alla ska gå VIS utbildning, inte valbart.

Erfarenheter och observationer Kommentarer från projektet: Det behövs en vilja från ledningen. Division Service lyckades bra under piloten. De körde ett parallellt projekt och delegerade på så sätt besluten dit. Ögon har kommit igång bra. Det finns mycket vilja här. VIS vård rullar på då behovet numera efterfrågas från verksamheten själv.

Slutord VIS innebär ett nytt arbetssätt och handlar inte bara om ett nytt IT-system Storskalig verksamhetsutveckling kräver: Gemensamma strategiska mål Resurser Tid Beslut

”Kunskapsstyrning i en lärande organisation” Bättre kommunikation Samverkan Bättre överblick Beslut och styrning mot samma mål Programstyrning VIS Dokument-hantering utveckling Support och utbildning Förvaltning Breddinförande enligt plan Processer och verksamhet Strategiska Mål VAS xx Intranät