Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Solanderskolan presenterar
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
DITT BOENDE.
Lag & Rätt Rättssamhället Straffskalan Vilka brott begås?
De fem vanligaste brotten
Teknisk rapportskrivning
Att analysera samhällsfrågor
Lag och rätt.
Lag och Rätt.
En fördjupning i en samhällsfråga
Övning nationella prov svenska
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Mänskliga rättigheter VT-14
Brott & Straff.
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kunskapskrav och matriser
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Etik Moral Filosofi.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Argumenterande text.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap Religion och identitet. Vecka 5-8
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Att argumentera.
34. Världens nationer samlar sig 3. Delandet av månen ”Snart kommer nationerna att bjuda in varandra till att anfalla er precis som middagsgäster bjuder.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Engelska Människokroppen
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Etik.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Rättigheter och rättsskipning
Vad skiljer partierna åt?
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Digitalt lärande Måndagen den 15/3. Dagens lektion Mål: Att starta upp arbetet med digitalt lärande. Metod: Genomgång och diskussion i grupp. Skriva i.
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Befolkningslära = demografi
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
DROGER & BROTT. LITE BEGREPP  Drog  En substans som påverkar kroppen – alla är giftiga  Ex. Cannabis, Kokain, Metamfetamin, Heroin, alkohol, olika.
Ulrika Fagerström Ma12abc Källa: Upptäck samhälle från Liber
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
6. Hur påverkas politikerna?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Förundersökning.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Återuppbygga tryggheten
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

Men vad händer då? Ett brott har begåtts……..

Arbetsområde: Lag & rätt

Att du ska: Veta orsaker till varför brott begås. Veta vad som händer när ett brott begåtts. Veta vad olika begrepp som har med rättsväsendet att göra betyder. Kunna formulera egna åsikter och ta ställning för dem om kriminalitet och straff. Kunna ge förslag på möjliga lösningar till att minska kriminalitet.

Lärarledda genomgångar & diskussioner Läsning och arbeta med arbetsfrågor i Samhälle – Ämnesboken (s.55-87). Debatt i klassen om brott & straff TID FÖR ARBETET: v.37-v.39 (2 veckor )

I grupp (läraren delar in er) ska ni göra en tankekarta över vad ni tror om: Vilka orsaker det finns till att brott sker? Vilka konsekvenser brott kan få? Vilka lösningar det kan finns till att minska antalet brott i Sverige? Tips! Tänk både på individer, grupper och samhälle OrsakerKonsekvenserLösning Ex: Tjäna mycket pengar Folk blir skadade vid rån Hårdare straff – avskräcker