PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Thomas Kuhns vetenskapsteori
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Evidens i paradigmen kvantitativ forskning och kvalitativ forskning
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Liberalism Konservatism
Källkritik.
Naturvetenskap.
Vem ska jag tro på?.
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Kulturell och ideologisk jämförelse
Aktör / Struktur.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Vetenskaplig Metod.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Historiebruk.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Alla kan påverka!.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Konsten att leda sig själv
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
L U N D S U N I V E R S I T E T 6 november 2009 – konferensen Utmana hemlösheten Sune Sunesson: Vad skapar och befäster hemlösheten…
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Eller formativt lärande…
Vetenskap, ”bara modeller?” B Gustafsson Cemus 28 januari, 2011.
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Demokrati och hur Sverige styrs
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Vad är du för typ av person?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
omniensen i monoteismen
Kunskapskrav och matriser
Ideologier Att jämföra.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Demokrati och diktatur
Källkritik - kontrollera fakta
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
BIOLOGI OCH POLITIK ANDRA VÄRLDSKRIGET
Introduktion & Säkerhet del 1
Institutioner och aktörer
Korrelation melan två fenomen kan förorsakas eller förklaras av en gemensam orsak eller betingelser som gynnar båda fenomenen.
Leda och planera sokratiska samtal
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Krav på vetenskaplig tolkning
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Metod i samhällsvetenskap
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Sociologi Introduktion.
Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Kunskapsresistens och relativism
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Presentationens avskrift:

PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria

Positivism En förenklad och rakt igenom positiv idé om vad som utgör vetenskapens särart – Utgår från verkligheten (observationer, experiment) – Härleder lagbundenheter som gör det möjligt att göra prediktioner – Följer den Vetenskapliga metoden, som det bara finns en av, samma för alla vetenskaper. Det är denna metod som gör att vetenskapen gör framsteg. – Tydligt skiljd från icke-vetenskap, så som politik, ekonomi, ideologi, poesi, och så vidare. Den är autonom. – Vetenskapen är grunden för det moderna samhället. Forskningen driver utvecklingen framåt. Forskare är idealmedborgare. Så här skulle man kunna tänka sig att vetenskapen var! Och så finns det många som tror att vetenskapen är! Men typiskt för den moderna vetenskapsteorin är att man inte tror på detta. Man tänker sig istället att detta är en viss bild av vetenskapen, som andra tror på.

Popper En särskilt inflytelserik idé om hur vetenskapen fungerar är den som formulerades av Karl Popper (1935 och fram till och med 1970-talet). – Vetenskapen börjar med problem. Man fattar inte! – Forskaren använder sin kreativitet för att föreslå hypoteser till hur det ligger till. – Sedan ägnar alla forskare sig åt att försöka visa att hypotesen inte stämmer, att falsifiera den. – Vi håller det för sant, som ännu inte falsifierats. – Den kritiska diskussionen liknar väldigt mycket den politiska diskussionen i ett demokratiskt samhälle. Vetenskapen blir en modell för hur samhället borde fungera. Forskaren blir en modell för den perfekta medborgaren i det demokratiska samhället. – Det verkar vara en bra idé att använda utbildningssystemet till att lära alla medborgare att tänka vetenskapligt. Igen: Detta är något som andra tror på (till exempel många naturvetare). I den här kursen skall vi förhålla oss till detta som en idé som verkar trovärdig, men som tyvärr är fel.

(Parentes) Man brukar säga att positivismen (eller mer allmänt: hela det moderna samhället) hänger ihop med två ”berättelser” om vetenskapen. 1.Att vetenskapen leder till att människan blir allt mer fri från fördomar, vidskeplighet, förtryck och elände. Genom vetenskapen får människan makt att kontrollera sig själv, sitt samhälle och naturen. 2.Att vetenskapen leder stadigt framåt mot allt mer och allt bättre vetande – den närmar sig ett sant vetande om allting. Det är dessa två ”berättelser” som vi skall försöka få lite distans till i den här kursen. Vi skall ställa frågor kring dem som berättelser, som föreställningar om vetenskap, som idéer, som påståenden. Ibland ligger det såklart något i dem. Det viktiga är att man inte direkt tror på dem. Ett mål med den här kursen är att man skall få lite distans, lite utrymme för reflektion. Utrymme att bilda sig en egen uppfattning.

Paradigm 1962 publicerades Thomas Kuhn’s bok The Structure of Scientific revolutions – Förvetenskap – Normalvetenskap (med pusselläggande inom ramarna för ett paradigm) – Det uppstår anomalier. – Det blir kris. – Det sker en revolution som leder till formandet av ett nytt paradigm (som i någon mån är ojämförbart, inkommensurabelt, med det tidigare paradigmet)

Paradigm Detta är en annan bild av hur vetenskapen fungerar än Poppers. Den innebär en ”brytning” med de två positivistiska ”berättelserna” om vetenskapen. Vetenskapsteoretiker tycker att den är bättre än Poppers. Vetenskapen har här förlorat (en del av) sin ”godhet”. 1. Vetenskapen leder inte längre självklart till att människor blir mer fria. 2. Eftersom paradigm inte så enkelt kan jämföras med varandra, är det inte självklart hur vetenskapen leder ”framåt” mot ett totalt vetande om allting. Kuhn utgör startpunkten för den moderna vetenskapsteorin.

Feyerabend Strax efter Kuhn skrev Paul Feyerabend en bok som heter Mot metodtvånget (den kom 1975 och finns översatt till svenska) Feyerabend menade att forskare som åstadkommit något aldrig följt någon som helst metod och att… …krav på att forskare skall följa en metod skulle sabotera vetenskapens möjlighet att göra framsteg. Feyerabend försökte krossa den positivistiska bilden av vetenskapen. Han menade att vetenskapen blivit en destruktiv och farlig kraft i det moderna samhället, och argumenterade för att andra kunskapsformer än de (positivistiskt) vetenskapliga skulle få mer respekt och mer utrymme

Bloor Strax efter (1976) kom David Bloors bok Knowledge and Social Imagery Bloor argumenterade för att vetenskapen borde studeras sociologiskt, på samma sätt som andra sociala fenomen studeras sociologiskt Bloor menade att vetenskapen tidigare betraktat som något heligt, men att det var dags att våga ta sig an den En svår men viktig poäng som Bloor försökte göra, är att det faktum att något är sant, inte kan användas som förklaring till varför människor tror att det är sant. Vad människor tror, beror på vad de ser, vad de är med om, vad andra människor säger till dom. Med detta perspektiv blir det intressant att studera de sociala processer genom vilka det som idag anses vara vetenskapliga sanningar etablerades som just vetenskapliga sanningar.