Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Ett arbete med att etablera
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
En introduktion till SEB Way
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Implementering PPS Beslut om PPS som metodik Grund till beslut
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Projektledning.
Process: Lönekriterier
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Forsknings- och utbildningsstrategi
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Samverkan.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Regionala handlingsplaner
Kommunikationsprocesser
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kommunikationsavdelningen
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer Processledning i LiÖ 2014-09-10

Verksamhetsrepresentanter Processorganisation Processägaren utses av landstingsdirektören för prioriterade landstingsövergripande processer Processägare Verksamhetschefer Verksamhetsrepresentanter Processledare Processledning Processteam

Processledning verksamhetschefer Organisation Processledning verksamhetschefer Vårdkvalitet Flödeseffektivitet Patientupplevelse Medborgare, Process, Medarbetare, Ekonomi

Årshjul 1/1 1/7 Processledning Processledning Processuppföljning Utvecklingschef, UPE Processägare Processledare Processledning Processledning Processdialog Landstingsledningen Processledningen Processledning 1/7

Processägare Syfte Ansvar/befogenheter Resurser för utvecklingsarbetet Att säkerställa en kund-/patientorienterad och effektiv process avseende arbetssätt, roller och resurser. Ansvar/befogenheter Ordförande i processledningen. Att sätta mål för processen. Att processen uppnår de uppsatta målen Att i samråd med övriga processledningsmedlemmar besluta om förändringar i arbetssätt, roller och resurser. Resurser för utvecklingsarbetet Tid – egen tid inom befattningen Pengar – kostnader för processledare och utvecklingsarbete fördelas på ingående centrum. Insatser som blir projekt hanteras i projektportföljen. Huvuduppgifter Att i samverkan med övriga processledningssmedlemmar fastställa mål. Att beställa förbättringsarbete och efterfråga resultat. Att säkerställa resurser för utvecklingsarbetet. Att besluta om nya/förändrade arbetssätt, roller och resursfördelning. Att leda, inspirera och följa upp pågående arbete. Kommunicera och rapportera processens resultat Ägare till processgemensamma dokument Kompetens/egenskaper Helhetssyn på processen och ingående verksamheter samt förståelse för kundbehov Förmåga att skapa konsensus Intresserad och mån om resultat Bra på sidledsansvar Kommunikativ förmåga

Processledningen Syfte Ansvar/befogenheter Resurser Huvuduppgifter Att styra och leda utvecklingsarbetet i processen. Ansvar/befogenheter Att ta fram mål och bestämmer viljeinriktning för processen. Att processen uppnår de uppsatta målen Att fatta beslut om och implementera förbättringar avseende arbetssätt, resurser och roller som berör flera enheter. Att vara ambassadör för processen Att besluta om utvecklingsplanen för processen Resurser Tid – egen tid inom befattningen Huvuduppgifter Ta fram mål och fokus för processutveckling. Beställning och prioritering av fokusområden för kartläggning och analys utifrån mål. Att besluta om implementering av förbättringar som berör flera enheter. Att kommunicera förbättringar inom respektive enhet. Att utse deltagare i processteamen Kompetens / egenskaper Helhetssyn på processen och ingående verksamheter samt förståelse för kundbehov Förmåga att skapa konsensus Intresserad och mån om resultat Bra på sidledsansvar

Processledare Syfte Ansvar/befogenheter Resurser för utvecklingsarbete Att på ett tydligt uppdrag av processägaren leda analys- och förbättringsarbete samt förvalta processen. Att leda processteamet/teamen i ett kund- och patientorienterat förbättringsarbete. Ansvar/befogenheter Att utveckla effektiva arbetssätt och roller. Att stödja vid införande av nya arbetssätt/roller. Att en gång per år analysera processen och föreslå förbättringsåtgärder. Att upprätthålla en kommunikationsplan för processen. Delta i processledarnätverk. Rätt att avropa stödjande resurser. Resurser för utvecklingsarbete Tid – efter behov beroende på komplexitet och utvecklingsbehov, uppskattningsvis 20h/vecka för landstingsövergripande processer. Huvuduppgifter Planera arbetet i processen i en utvecklingsplan. Definiera och kartlägga processen. Utvärdera och analysera processen i syfte att utveckla processen samt följa upp att den följs. Identifiera och föreslå vad som ska mätas i processen samt genomföra mätningar. Leda intern och extern benchmarking i processen. Vara remissinstans för verksamhetsstyrande dokument i processen. Vara remissinstans och kravställare på kompetens och IT-stöd till processen. Kommunicera hur processen ska fungera och fungerar. Egenskaper / kompetens Drivande och analytisk, bra på sidledsansvar Kommunikativ förmåga Starkt intresse för den verksamhet processen stödjer Förståelse för kund/patientbehov Kunnig inom förändringsledning

Processteam Syfte Ansvar/befogenheter Resurser för utvecklingsarbete Att i en tvärfunktionell grupp analysera och förbättra en process. Gruppen består både av verksamhets- och förbättringskompetens. Ansvar/befogenheter Att använda tilldelade resurser (tid och pengar) till och skapa ett resultat i linje med uppsatta mål. Att ta initiativ till förbättringar av arbetssätt, roller och resurser. Resurser för utvecklingsarbete Tid - efter behov beroende på komplexitet och utvecklingsbehov. Ingår som en del av eget/enhetens ordinarie arbete. Huvuduppgifter Under ledning av processledaren planera utvecklingsarbetet. Analysera arbetssätt, roller och resurser. Utveckla nya arbetssätt, förbättra roller samt förbättra resursanvändning. Stödja vid implementering av beslutade förbättringar. Följa upp och säkerställa effekt av genomförda förbättringar. Egenskaper / kompetens hos medlemmarna Förbättringskompetens Verksamhetskompetens Förståelse för kundbehov Bra på sidledsansvar Kommunikativ förmåga Innovativ förmåga Samarbetsförmåga