Marknadsförarens yrkesroll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Skapa en lönsam kundrelation
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kerstin Jönsson ”Olyckor är ingen bra business” varken för företagaren eller föreningen Kerstin Jönsson.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Centrala innehåll och kunskapskrav
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Organisationskultur, makt och konflikt
Vad är identitet?.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Så styrs Sverige.
Affärsidé - företagets vägvisare
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hinduism  Åk 6 1.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Berättelsen om SVARTA LÅDAN bra mat på arbetsplatsen.
Vad är identitet?.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Media och reklam.
Varför reklam? Öka försäljningen
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsföring av Projekt X
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Christoffers Clothing Company
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Samhällets ojämlikhet
Leila Jasmin Aisha Mola-i
Propaganda Vad är propaganda?.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Reklam.
Pensioner och försäkringar
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Reklam eller redaktionellt budskap?
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

Marknadsförarens yrkesroll Av: Mikaela Wiklund Sara Harila

Vad är marknadsföring? Marknadsföring är alla slags aktiviteter som används för att öka ett företags försäljning. Marknadsföring går ut på att visa och berätta om sin produkt för konsumenterna. För att få synas på marknaden måste företaget ha en fungerande marknadsföring. Företagen måste också använda sig av marknadsföring för att behålla sina kunder och deras intresse av produkten eller tjänsten. Marknadsföringen har skapat ett behov hos konsumenterna som fylls genom att köpa sakerna.

Hur marknadsförde man varor och tjänster förr? Marknadsföring har i stort sett alltid funnits. Man marknadsförde sig själv genom att bli hörd eller sedd på olika sätt.

Marknadsförarens påverkan i samhället Marknadsförarens uppgift är på ett skickligt sätt få oss konsumenter att fastna för deras vara eller tjänst. Marknadsföraren använder sig av smarta och nya psykologiska metoder för att locka oss konsumenter. Färgpsykologi, rabattkuponger, trovärdiga röster och ”den svarta lådan” är några av metoderna.

Den svarta lådan Den svarta lådan innehåller fyra olika delar som alla påverkar vårat köpbeteénde. Kulturella faktorer Sociala faktorer Personliga faktorer Psykologiska faktorer

Lagar och regler När man marknadsför någonting finns det vissa saker man inte får använda sig av eller som reklamen inte får innehålla. Reklamen får inte vara stötande mot kultur och god sed. Vara diskriminerande mot ålder, religion, kön eller läggning. Inte utnyttja en speciell händelse eller olycka. Får inte framkalla våld. Vara vilseledande så att kunden känner sig lurad. Alla regler finns till för att skydda oss konsumenter mot missuppfattningar och otrivsamma situationer.

Källor http://www.ekonomikonsulter.se http://www.konsumentverket.se http://medielagarochregler.wikispaces.com http://www.eio.se/omeio/produkterochtjanster Böcker Lockrop från marknaden – avslöja säljknepen av Konsumentverket Bättre marknadsföring – från start till mål av Tomas Lönn Marknadsföring – Av Olof Lundqvist