Hantering av examensarbeten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Stat – Huvudman - Profession
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Planering.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Handläggning enligt SoL
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Jan Carle, Inst för Sociologi och Arbetsvetenskap Göteborgs Universitet 1 Att styra över disciplingränser - Erfarenheter från att skapa gemensamma examinationskriterier.
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Fakultetsnämndens arbetsformer
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Sociologi Introduktion.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Hantering av examensarbeten Draft Hantering av examensarbeten Kommentarmaterial med exempel Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examination – central myndighetsuppgift Att examinera studenter är en av högskolans viktigaste myndighetsuppgifter och ett led i studentens lärande Att examinationen håller hög kvalitet är avgörande för högskolans rykte och studenternas framtid För att examination ska hålla god kvalitet i krävs kompetenta examinatorer, tydliga regler och delegationer samt klar dokumentation av beslut kring examination Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Rättssäker examination 1(3) Förvaltningsmyndigheter får inte låta sig påverkas av en önskan att gynna eller missgynna andra intressen. De får heller inte ta hänsyn till ovidkommande omständigheter som en sökandes ursprung eller politiska uppfattning. Högskolan skall, likt andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen, i sin verk-samhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Rättssäker examination 2(3) Draft Rättssäker examination 2(3) “Innebörden av begreppet rättssäkerhet bör vara förutsebarhet i rättsliga angelägenheter” (2001:27 R, s. 11–12) Tre villkor kan ställas upp för att rättssäkerhet ska anses råda: aktuella regler ska vara klara och adekvata aktuella regler ska vara publicerade aktuella regler ska tillämpas lojalt och korrekt av de rättstillämpande organen Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Rättssäker examination 3(3) Draft Rättssäker examination 3(3) För att examinationen ska upplevas som rättssäker måste regler och rutiner vara tydliga för studenter, lärare och administratörer.   Högskoleverket om ”flexibilitet” ”Det förekommer att flexibilitet förespråkas i relationerna till studenterna samtidigt som detaljregleringar ifrågasätts. Flexibilitet är bra i många sammanhang men flexibilitet i rättsliga frågor utan stöd i tydliga regler leder lätt till godtycke, vilket är motsatsen till förutsebarhet och därmed ett rättsosäkert tillstånd.” Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examinator – betygsbeslut 1(2) Draft Examinator – betygsbeslut 1(2) Betyg för en kurs skall, om inte annat föreskrivs i kursplanen, sättas på en genomgången kurs Betyg skall beslutas av en av högskolan särskilt utsedd lärare, examinator Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examinator – betygsbeslut 2(2) Examinators betygsbeslut Examinators betygsbeslut får inte överprövas inom högskolan eller överklagas till domstol eller annan överklagande instans. Examinator kan ompröva ett betygsbeslut om betyget är uppenbart oriktigt. I sådana fall ska examinator, om det kan ske snabbt, enkelt och inte innebär att betyget sänks, ändra beslutet.* En student, som utan godkänt resultat genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. *Under rubriken Rättelse av betyg anges i 6 kap. 23 § att ett beslut enligt 26 § förvaltningslagen (1986:223) om rättelse av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende i fråga om ett betyg ska fattas av en examinator Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examinator – kompetens, makt och ansvar Examinators befogenhet att sätt betyg kräver god kunskap; ämneskunskap och kunskap om besluts-fattande som innebär myndighetsutövning mot enskilda. Makt och ansvar Att betygsbeslut inte får överprövas eller över-klagas ger examinator stor makt. Med examinators makt följer ett stort ansvar när betyg sätts på studenter. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad Betygsärenden Högskoleverket har föreslagit att uttrycket ”betygsärende” användas framför ”examination” eller ”examinationsärende”.   Ett betygsärende kan anses starta med registreringen av studenten på kursen och indelas i fyra stadier: initialstadiet, då ärendet initieras hos en myndighet beredningsstadiet, då underlag för ärendets sakliga prövning hämtas in avgörandestadiet, då myndigheten prövar och avgör ärendet genom ett slutligt beslut verkställighetsstadiet Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examinators underlag för bedömning av examensarbete uppsatstext eller motsvarande muntligt försvar av examensarbetet skriftlig respektive muntlig opposition Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examinators stöd för betygsbeslut examensmål lärandemål betygskriterier Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

I ett godkänt examensarbete skall uppfyllelse av examensmål respektive lärandemål kunna utläsas I det följande används informatik som exempel Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examensmål kunskap och förståelse För kandidatexamen skall studenten visa: kunskap och förståelse inom huvudområdet kunskap om områdets vetenskapliga grund kunskap om tillämpliga metoder inom området kunskap om en fördjupning inom området samt orientering om aktuella forskningsfrågor Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examensmål färdighet och förmåga För kandidatexamen skall studenten visa: förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examensmål värderingsförmåga, förhållningssätt För kandidatexamen skall studenten visa: förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta veten- skapliga, samhälleliga och etiska aspekter insikt om kunskapens roll i samhället och om män- niskors ansvar för hur den används förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examensmål, lärandemål och betygskriterier Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Är examensarbetet re- daktionellt sett godkänt? korrekt titelsida korrekt referenslista korrekt referenshantering korrekt innehållsförteckning korrekta figur- och tabellrubriker  korrekt användning av sidnummer och bilagenumrering  korrekturläst, dvs inga stavfel, grammatiska fel, etc.  inga obegripliga eller omotiverat långa meningar  inget talspråk, inga ”jag tycker” eller ”jag tror” el dyl. inga omotiverade förstärkningsord Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Av examinator identifierade brister i examensarbeten ex. 1(3) Kunskapsproblemet och därmed grunden för fråge- ställningen/undersökningen är oklar. Frågeställningen är för vid eller för ”stor” för att vara undersökningsbar. Frågeställningen/undersökningen är för grund/snäv för att vara meningsfull. Viktiga källor saknas i litteratur-/teoriavsnittet. Litteratur-/teoriavsnittet matchar (innehållsmässigt) inte frågeställningen. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Av examinator identifierade brister i examensarbeten ex. 1(2) Det saknas väsentlig information om undersökningen. Tillvägagångssättet är otillräckligt beskrivet. Motiveringar till/argument för de aktiva val som gjorts saknas eller är svaga. Det är svårt att: förstå vad det är för analys som genomförts urskilja på vilka grunder tolkningar görs följa med i analysen/se hur analysresultaten ger grund för diskussion/slutsatser. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Av examinator identifierade brister i examensarbeten ex. 1(3) Svårt att följa diskussionen. Diskussionen brister i stringens. Diskussionens koppling till fråga/syfte/slutsats är otydlig/oklar. Det är svårt att spåra slutsatser bakåt, svårt att se hur analys och diskussion ger grund för relevanta/rimliga svar på frågan. Slutsatserna/svaren matchar inte/i liten grad frågeställningen. Texten är (alltför) okritisk till källor och empiriska utsagor. Etiska överväganden/kritisk reflektion över slutsatserna saknas eller artikuleras vagt. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad