Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Tankar kring realprovet i fysik - Finns det en skillnad mellan svenskspråkiga och finskspråkiga skribenter?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Advertisements

Resultat av telefonundersökning maj 2008 om enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för vägar och parkmark Bilaga till tjänsteskrivelse Sammanställning.
Info om studentskrivningar
Talföljder formler och summor
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Att söka till högskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Presskonferens 12 december 2013 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2013 Tord Strannefors.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Att analysera samhällsfrågor
Projektföljeforskning
Presskonferens 8 juni 2011 Arbetsmarknadsutsikterna våren 2011 Tord Strannefors.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Svenska WebDewey Introduktion
Betyg och förmågor.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
MaB: Andragradsekvationer
MaB: Sannolikhetslära
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Lönebildningsteorier
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Universums densitet?. För Enkel Wolfram Alpha Svar: g/cm 3.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Varumärket Luleå kommun
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Info om studentskrivningar Tisdag Läsperioden ”materialdag” onsdag fredag  söndag rutas in med repetitionstillfällen (tenter)
Info om studentskrivningar Hösten Skrivämnen Oblmodersmålet + 3 avfinskan (A eller B-nivå)  engelskan (A eller C-nivå)  ett realprov  matematiken.
STs löneenkät 2011 RALS
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Arbete och kraft /
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Lösningsförslag Rättningsmall som gäller alla uppgifter Enligt följande princip -1p slarvfel -2p räknefel Om dessa fel påverkar svaret får man inget ytterligare.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Institutionsvård och boendeservice inom socialvården 2012 Riikka Väyrynen Raija Kuronen
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Diskret stokasticitet Projekt 2.3, Talltita
Info om studentskrivningar Hösten Skrivämnen Oblmodersmålet (v-16) 3 avfinskan (A eller B-nivå)  ett främmande språk (A eller C-nivå)  ett realprov.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Presentationens avskrift:

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Tankar kring realprovet i fysik - Finns det en skillnad mellan svenskspråkiga och finskspråkiga skribenter? - Finns det någon som helst logik i hur censorerna rättar? Jonatan Slotte Institutionen för Teknisk fysik Tekniska högskolan Fysiksektionen Studentexamensnämnden

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Skillnader mellan svenskspråkiga och finskspråkiga skribenter Svarsteknik Uppställning av räkneuppgifter Motiveringar Grafer Mekanik Kraftfigurer

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken UppgiftMedeltal (fi) Medeltal (sv) 14,244,13 25,064,72 32,621,44 43,452,47 52,641,31 62,031,70 72,721,70 81,481,24 93,363,25 101,510,68 113,232,40 122,852,26 133,522,66 Flervalsfråga, fysikens historia Grafisk (nästan ingen fysik) Mekanik, kraftfigurer Mekanik, värmelära, beräkning Vågrörelse, teori Mekanik, teori + beräkning Ellära, likströmskrets, beräkning Induktion, teori Kärnfysik, beräkning Elfält, halvledare, teori Mekanik, experimentell Mekanik, beräkning Laser, teori Våren 2008 Totalt: 3,19 (fi), 2,62 (sv)

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Ett bra svar i realprovet i fysik: Ett fysiksvar kräver alltid en motivering, oberoende av vilken typ av uppgift det är frågan om och oberoende av om det specifikt frågas efter motiveringar. Hur motiveringen poängsätts varierar. Räkneuppgifter: Identifiera fenomenet Rita de figurer som behövs Storheterna och lagarna som beskriver fenomenet Ekvationerna som följer ur grundlagarna som tillämpas, allmänt och i den situation som beskrivs. Vektorekvationval av koordinatsystemskalarekvation Lös ekvationen symboliskt Insättning av storheterna och deras enheter Är svaret förnuftigt? Rätt siffersvar behöver inte betyda fulla poäng

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Teoriuppgifter: (rubrikuppgifter, (delvis) färdigstrukturerade uppgifter) Strukturering av svaret Fenomen Storheter Lagar Teori, modeller Applikationer, exempel

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Kännetecknande för ett bristfälligt svar: Klara sakfel Idén bakom lösningen oklart eller bristfälligt formulerat Presenterade fakta visar att skribenten förstått uppgiften fel eller är orelevanta Svaret bygger (enbart) på åsikter Förutom de allmänna bedömningsgrunderna så förutsätts att skribenten känner till hur lösningar i ifrågavarande läroämne presenteras och de (fack)språk som behövs (t.ex. tyngd / massa).

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Principerna bakom hur censorerna rättar MAOLs modellösningar som grund Varje censor bekantar sig med några tiotal svar innan censorerna möts Censorpalaver Modifiering av MAOLs modellösningar Exaktare poängindelning Typfels avdrag Kommunikation mellan censorerna under själva rättandet II-censor förfarande då en enskild uppgift (6p) sänks/höjs med 3 eller fler poäng en jokeruppgift (9p) sänks/höjs med 4 eller fler poäng sammanlagda poängen för en skribent sjunker/stiger med 10 poäng eller mera

Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Orsaker till skillnader mellan lärar- och censorbedömningen Skillnader mellan MAOL:s modellösningar och censorernas bedömningsgrunder. Läraren försöker "hissa upp" poäng? Tvetydigheter leder oftast till poängavdrag. Censorerna bedömmer alltid den sämre "tolkningen". "Irrelevanta" grova felaktigheter i (teori)svar kan leda till poängavdrag.