VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Teoretiska perspektiv på bedömning
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
En reviderad läroplan för förskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Självförvaltningsfärdigheter
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
”Undervisningen är helt gratis ”
Att få rätt saker att hända
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Vuxenutbildningens roll i kompetensförsörjning för Tjörns arbetsliv Diskussion
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningssituation = en (mikro)organisation ? “Begreppet organisation.
SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Lärarrummets sociologi Petri Salo – Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen Introduktionskväll för lärare i Kronoby kommun.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Yrkesskicklighet - sammanfattning Många olika intressenter och ett flertal perspektiv som kompletterar varandra – ändå vissa grundläggande och gemensamma.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Elevdemokrati i praktiken
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Skolutveckling genom aktionsforskning
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Begreppet undervisning
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar gynnsamma inlärningsförutsättningar i riktning mot de på förhand valda målen” (Antikainen & Nuutinen, 1982) Didaktik i vuxenundervisningssammanhang Didaktiska principer är instruktioner för förverkligandet av un- dervisningen och de baserar sig främst på psykologiska fynd gällande regelbundenheter i inlärningsprocessen och faktorer som främjar inlärningen (Ekola & Vaherva, 1986) Vuxenundervisning "Vuxenundervisningen, som grundar sig på ett normativt fler- stegsurval av kunskap, sker inom vuxenutbildningen, och vars syfte är att fostra vuxna. Undervisningens syfte är kunskapsin- hämtning och inlärning, med andra ord har denna en ämnes- anknytning” (Sjöberg 1989) Definitioner 1

VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Vuxendidaktik ”Uppgiften är att studera de för vuxenundervisningen specifika villkoren och förutsättningarna samt att utveckla vuxenundervis- ningens teori utifrån de allmänna didaktiska principerna. De speciella förutsättningarna skapas i skärningspunkten av; a) vuxenutbildningens samhälleliga uppgifter och målsättningar b) den för vuxna människan säregna personlighetsstrukturen och förutsättningarna för aktivitet och verksamhet, c) former och inriktningar i den vuxnes livsstil och d) de samhälleliga strukturerna och verksamheterna som styr den vuxna människans tids- och energidisponering ” (Alanen, 1987) Definitioner 2

VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Didaktik ” Ofta används i skolan, i högskolor och universitet och i samband med undervisningspraktik en otillfredsställande, "vulgär", definition av didaktik till skillnad från undervisningsmetodik. Man menar då att: Didaktiken svarar på frågan om vad (= innehållet). Metodiken svarar på frågan om hur (= förmedlingen). Definitionen är inte felaktig, men alldeles för snäv. Didaktiken svarar också på många andra frågor, som t.ex. varför (= motivet), till vad (= målet) och vem (= lärar-elev-relationen). Man kan därför definiera didaktikens objekt på följande sätt: Didaktiken handlar om: VEM som skall lära sig - VAD man skall lära sig - NÄR man skall lära sig MED VEM man skall lära sig - VAR man skall lära sig - HUR man skall lära Sig - GENOM VAD man skall lära sig - VARFÖR man skall lära sig FÖR VAD man skall lära sig” Definitioner 3 Jank & Meyer 1997

VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Didaktik (forts.) ”Didaktiken innefattar alltså frågor om metoder. Om man försöker sammanfatta denna vida förståelse av didaktik på ett enkelt sätt kan man formulera en arbetsdefinition; Definition 1.1: Didaktik = Undervisningens och inlärningens teori och praktik. Enligt denna definition är didaktik en disciplin som inte endast handlar om skolans undervisning och inlärning utan också om hur denna process förverkligas i alla andra tänkbara samman- hang, såväl i bildningsförbunden som vid universiteten, i bilskolor och när man lär sig hur man använder datorer.” Definitioner 4 Jank & Meyer 1997