Att leda stora projekt, möjligheter och fallgropar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Advertisements

Test Center – en högre nivå
Utgångspunkter/Genombrott
Stöd för analys och förbättring
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Regionala cancercentrum (RCC)
Regionalt cancercentrum syd
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
W w w. s k a n e. s e / r c c Regionalt cancercentrum syd - ett projekt för hela Södra sjukvårdsregionen! En central uppgift för Regionalt cancercentrum.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ramverk för patientmedverkan
Utvecklingscentrums uppgift
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
PGSA-hjulet.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
RCC Regionalt Cancer Centrum Stockholm - Gotland
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård Försöksverksamhet i sydöstra sjukvårdsregionen En översikt från forskarperspektiv
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Att göra förändringar till förbättringar I komplexa sysytem Sarah Lundberg och Ulf Andersson Memeologen.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Gränsö slott Göran Henriks
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Regionalt cancercentrum syd
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Kort presentation av vad vi gör
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Regionalt förbättringsarbete Processen coloncancer som exempel
Cancervårdprocesser och deras förbättring
PGSA.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
[Förbättringsprojekt]
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Spridning av säkrare praxis
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Presentationens avskrift:

Att leda stora projekt, möjligheter och fallgropar Boel Andersson Gäre, professor Futurum, Landstinget i Jönköpings län The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare 100906, SKL, Andersson Gäre

Att förbättra och förändra är att arbeta med hur vi arbetar Att agera sig in i ett nytt tänkande, istället fär att tänka på och prata om vad som skulle vara bra. Att arbeta med 4 angreppssätt på en gång: Projekt Koncept utveckling Infrastruktur Design Competence is not a framework of knowledge and skills as we saw it before. Sandberg showed that the knowledge and skills of man are dependent on and based on her understanding of her work. Within the frame of ones understanding man develops the knowledge and skills that she uses in her work. In that way competence development is utmost a question of changing the current understanding of ones work to a level that is one of better quality. ”Leading and understanding” - Targama This has deep consequences for the leadership... Competence development becomes something else… it becomes a part of the every day life of the leader… where the leader has effects on the competence that is developed in the organization. Människors kunskap, färdigheter och kompetens är en funktion av hur de förstår sitt arbete Sandberg&Targama, 2005 100906, SKL, Andersson Gäre

Agenda Vad är problemet? Projekt - vad är det? Vad är det vi ska åstadkomma? Projekt i en komplex verklighet – Barndialogen som exempel Sydöstra regionen – förbättring av cancervårdkedjan – men hur? Vad behöver vi ha på plats för att lyckas? 100906, SKL, Andersson Gäre

Varje system är perfekt designat för att ge det resultat det ger Paul Batalden 100906, SKL, Andersson Gäre

Bringing generalizable scientific evidence to specific contexts requires multiple knowledge systems choosing best plan See wholeness New mindset and frameworks executing locally Generalizable scientific evidence Measured performance improvement Particular context + balanced measures over time inquire into particular identity control for context Batalden, 2007 100906, SKL, Andersson Gäre

Bringing generalizable scientific into practice – the “black box” ? Improvement Knowledge Research Customer experience Porfessional experience Particular context + 100906, SKL, Andersson Gäre

Från evidens till praktik Det räcker sällan med riktlinjer för att ändra praxis i vården. En ny rutin måste ofta förankras lokalt för att slå rot. Bara om den passar individerna som ska tillämpa den och organisationen som de arbetar i, får den ordentligt genomslag. Länge ansågs upplysning vara tillräckligt för att ändra rutinerna i vården. Nya effektiva metoder kunde införas och gamla ineffektiva utmönstras genom enkelriktad information från centralt håll. Nya riktlinjer räckte för att styra vården, trodde många. Åtminstone om påbuden var evidensbaserade. Men så kallad kunskapsstyrning har visat sig vara mer komplicerad än så. Genomslaget av kliniska riktlinjer varierar kraftigt i de studier som har gjorts i olika länder. Ny kunskap måste ofta stötas och blötas, omformuleras av lokala opinionsbildare och anpassas till vårdgivarnas lokala förhållanden, innan de gör kunskapen till sin egen och tillämpar den kliniskt. Men många tycker att det går för trögt. SBU nyhetsbrev 2, 20009 100906, SKL, Andersson Gäre

Vad är ett projekt? Projekt är ett uppdrag som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett arbete i en viss riktning för att om möjligt åstadkomma ett i förväg bestämt resultat. En formell definitionen på projekt är: ”En temporär satsning för att framställa en unik vara eller tjänst.” *) Temporär avser att projektet har en viss varaktighet med en start och ett slut. Resursfördelning innebär att någon tilldelar projektet resurser av något slag. Unik är att projektet avser att ta fram någonting som inte gjorts tidigare. Det unika kan ligga i det slutliga resultatet eller det sätt som detta framställs på. Målstyrt innebär att projektet syftar till att ta fram någonting, att det ska producera ett slutresultat. Slutresultatet kan vara konkret, till exempel en ny produkt för ett företag, ett nytt IT-system. Slutresultatet kan även vara mer abstrakt som en organisationsändring eller en tjänst. *) Enligt ” A guide to the project management body of knowledge, third edition, PMI 2004 Källa: Wikipedia 100906, SKL, Andersson Gäre

Fler definitioner - projekt Projekt - idé eller plan för uppnåendet av ett visst resultat; ofta även arbetet med att genomföra planen (NE.se) Project - a piece of planned work or an activity which is finished over a period of time and intended to achieve a particular aim; a study of a particular subject done over a period of time (Cambridge Dictionary Online) 100906, SKL, Andersson Gäre

Barndialogen - Ett komplext system? 100906, SKL, Andersson Gäre

Genom vilka glasögon ? våra: eller patientens: JMK/98

Förbättringsmodell efter T Nolan, E Deming m fl Vad vill vi åstadkomma? Mål ! Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Mått ! Vilka förändringar kan leda till en förbättring? Idéer ! Agera Planera Test ! PDSA-cirkeln Gör Studera

Utgångspunkter för förbättringsarbetet Barn- dialogen Utgångspunkter för förbättringsarbetet Alla förändringar är inte förbättringar, men alla förbättringar är förändringar Att tänka sig in i ett nytt agerande eller att agera sig in i ett nytt tänkande? 100906, SKL, Andersson Gäre

Barn- dialogen Utgångspunkter Utgångspunkten skall vara att barnet och familjens behov är i fokus Vi tar fram faktabaserade underlag, vårdprogram och vårdplaner 100906, SKL, Andersson Gäre

”Enkla regler” Vi ger feedback till föregående steg Barn- dialogen ”Enkla regler” Vi ger feedback till föregående steg Vi delar våra resultat av utvecklingsarbete med andra Summan av delarna är mindre än helheten Det är ”systemets” resultat som räknas 100906, SKL, Andersson Gäre

Viktiga lärdomar Gemensam arena + kunskapsbas/vårdprogram Barn- dialogen Viktiga lärdomar Gemensam arena + kunskapsbas/vårdprogram Tvärprofesionella team/”microsystem” Brukarnas delaktighet Ledningsstöd Metodstöd Mål och mätningar - Resultat!

Förslag till generell modell? ”För- process” ”Genomförandeprocess” Initiera Styra Avsluta Kommunikation/Spridning 100906, SKL, Andersson Gäre

Resultat länkat till processen Behov Process Resultat Initial ohälsa Hälso- och sjukvård Förändrat hälsotillstånd 100906, SKL, Andersson Gäre 3

Värdekompassen Funktionellt hälsostatus Kliniskt/ Tillfredsställelse Kostnader Funktionellt hälsostatus Kliniskt/ omvårdnad Tillfredsställelse 100906, SKL, Andersson Gäre 1

Värde ”Kvalitet” Kostnader Värde = 100906, SKL, Andersson Gäre 7

Syöstra sjukvårdsregionen – projekt i cancervårdkedjan 100906, SKL, Andersson Gäre

Syöstra sjukvårdsregionen – projekt i cancervårdkedjan GI-cancer (453, 2008) Coloncancer (212, 2008) GI-symtom (????????) 100906, SKL, Andersson Gäre

Värdekompassen en modell för multidimensionella mått Fysiskt Mentalt Socialt Funktionellt hälsostatus Förbättra livskvaliteten efter en cancerdiagnos Minska risken för insjuknande i cancer (skillnader i befolkningsgrupper) Förlänga överlevnadstiden efter en cancerdiagnos (regional skillnader och skillnader mellan befolkningsgrupper) Förbättra kvaliteten i omhändertagandet av patienter med cancer utifrån ett tydligt patientperspektiv Kliniskt Provresultat Komplikationer Tillfredsställelse Upplevd hälsovinst Med sättet att ge vård Kostnader Direkt Indirekt Att ha resurser för ett större antal cancerpatienter” ”overuse”/ rätt indikation 100906, SKL, Andersson Gäre

Förbättrade cancervårdkedjor – lärande seminarier Introduktion Processkartläggning Värdekompassen Vad vill vi åstadkomma? Processanalys Identifiera förbättringsarbete Introduktion fler verktyg Lära av varandra Förändra arbets-processer Avslutning Redovisning av resultat Hur gå vidare? Spridning? "LS O" Linköping 18 maj Vad finns? Vad krävs? Lärande-seminarium 1 2-3 sept.10 Lärande-seminarium 2 13 okt. -10 Lärande-seminarium 3 14 dec. -10 Lärande-seminarium 4 Febr. -11 På hemmaplan På hemmaplan På hemmaplan Förankra Kartlägga processer Testa förbättringar Förankra Testa nya arbetssätt Förankra Sprida 100906, SKL, Andersson Gäre

Forskningsmodell för att ”forska med” 100906, SKL, Andersson Gäre Ellström 2005

Finns det på plats? Vilja, respekt och nyfikenhet Kunskapsbas/vårdprogram Gemensam arena för dialog – verklig och virituell Tvärprofesionella team/”microsystem” Brukarnas delaktighet Ledningsstöd Metodstöd (förbättringsverktyg, IT etc) Praktiska ting: tids- och kommunikationsplan, mötesteknik etc. Mål och mätningar - Resultat! Spridning

Veta – vilja - göra ”Att veta är inte tillräckligt; Barn- dialogen Veta – vilja - göra ”Att veta är inte tillräckligt; vi måste använda kunskapen Att vilja är inte tillräckligt vi måste göra” Gothe 100906, SKL, Andersson Gäre