LFA – Logical Framework Approach

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Syfte Syftet med programmet är att förbereda personen för deltagande i arbetsförmedlingens insatser, program och samlade tjänsteutbud. Under programtiden.
Disposition - Hållbar utveckling
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
SÄTTA MÅL.
Examensarbete - ett projekt
Utvärdering av projekt
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Mental träning Mål & Motivation
LFA- Logical Framework Approach
Förstudie om införande av E-Arkiv inom Skåne Nordost
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att arbeta vetenskapligt
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Självutvärdering av projekt
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Anläggningsdagen Acceptansprocessen vid järnvägsbyggande Karl-Olof Nylén Byrå Idun AB och Bo Aldurén, Bo Björk, Leif Lund ”alla aktiviteter och.
5. Mål och syfte.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
+ Projektledarens lilla blå
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Förändring – hot eller möjlighet?
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Logisk referensram Logic Framework Approach (LFA)
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Nyttoanalys av dokumentuppladdning och färgskanning
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
Att starta, planera och driva projekt
Målformulering att sätta upp mål
Kortsiktig /Långsiktig effekt
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Träff 13 Välkomna!.
Målformulering att sätta upp mål
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Förbättra klubbkvalitet
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

LFA – Logical Framework Approach www.palmecenter.se

LFA LFA är den dominerande metoden för projektplanering i biståndsvärlden och används av Palmecentret genomgående LFA bygger på tanken om en deltagande planeringsprocess En grundbult är att börja med att identifiera själva problemet och därefter säga vad man vill uppnå (=målet), inte att först prata om vad man vill göra (= aktiviteterna) LFA har tre målnivåer: 1. övergripande mål (hämtat från Palmecentrets målmatris), 2. projektmål och 3. delmål www.palmecenter.se

LFA:s nio steg Omvärldsanalys Intressentanalys Problemanalys Målformulering Förutsättningar för måluppfyllelse Indikatorer på måluppfyllelse Aktivitetsplan Resursplanering Riskanalys Miljö Jämställdhet Hiv och aids www.palmecenter.se

LFA:s nio steg Omvärldsanalys Intressentanalys Problemanalys Målformulering Förutsättningar för måluppfyllelse Indikatorer på måluppfyllelse Aktivitetsplan Resursplanering Riskanalys www.palmecenter.se

Vad är ett mål? Ett tillstånd/förändring som uppnås Dvs. inte ”att genomföra aktiviteter” LFA-projekt har tre målnivåer: Övergripande mål (visionen man strävar mot) Projektmål (det tillstånd som projektet ska uppnå) Delmål (avstämningar på vägen…) * Efter problemanalysen kommer målsättningen Exempel: fotboll: man genomför aktiviteter (passar, dribblar, skjuter) för att få bollen i nätet. Man har då uppnått delmålet. Projektmålet är att vinna matchen…och att vinna serien är det övergripande målet. Om någon skulle fråga tränaren. ”Vad är målet” så skulle han inte säga ”att spelarna ska passa och dribbla och skjuta”, (dvs. aktiviteter) utan ”att vinna matchen” (ett tillstånd som uppnås, dvs. målet) Målformuleringen är på ett sätt det svåraste, men också det viktigaste. Aktiviteter – passa, dribbla, skjuta Delmål – göra mål Projektmål – vinna matchen Övergripande mål – vinna serien www.palmecenter.se

Målet är en spegling av problemet Problemträd Målträd Konsekvens Övergripande mål Problem projektmål Indikatorer: Orsak Orsak Delmål Delmål Orsak * I LFA-sammanhang så är tanken att målet är en spegling av problemet. Dvs. man ”löser” problemet. * Problemet ”SD är på väg in i Sveriges riksdag” görs alltså om till målet ”SD kommer inte in i Sveriges riksdag i valet 2010”. * Varje orsaks”klump” blir då delmålen för att uppnå projektmålet. Obs! Gör om varje orsak till delmål på tavlan genom att ”spegla”. Tex. om en orsak har angetts som ”utanförskap” så blir delmålet ”att människor upplever sig inkluderade” el. liknande. Delmål Indikatorer: Indikatorer: Aktiviteter: Aktiviteter: Indikatorer: Aktiviteter: www.palmecenter.se

Vanliga problem ”Projektmålet är ett demokratiskt Sydafrika.” (Tagit sig vatten över huvudet) ”Målet är att deltagarna har genomgått aktiviteterna.” (sammanblandning) ”Syftet med projektet är att vi i den svenska projektgruppen ska lära oss mer om Serbien.” (Faller inte inom ramen för svenskt bistånd) ”Vi vill att de ska kunna mer om den svenska modellen”. (Speglar inte den lokala problembilden) ”Vi var väldigt glada när vi år 2006 lyckades uppnå målet att få jämställdhet i stad x.” (fanns inga belägg) Erfarenheten säger att våra projektorganisationer ofta har problem att formulera mål: här kommer några exempel www.palmecenter.se

Ett projektmål ska vara SMART Specifikt (Specific) Mätbart (Measurable) Antaget av målgruppen (Relevant/Accurate) Realistiskt (Realistic) Tidsbegränsat (Time bound) * När man har gjort problemträdet och satt projektmålet. Då är det bra att SMART:a målet. Dvs. titta på förutsättningarna (tid, pengar, risker) osv. och sen gå igenom dessa steg. * Gå igenom de olika bokstäverna. * A:et handlar alltså om att de som ”äger” problemet, dvs målgruppen, är med på att målet är Relevant. Att målgruppen har ”antagit” målet. * R:et väldigt viktigt. Dvs. Realistiskt utifrån hur stor projektgrupperna är, hur mycket tid vi har att lägga ner på projektet, hur mycket resurser som finns, och vilka förutsättningar som finns för att faktiskt uppnå det som vi säger oss vilja uppnå. * Återvänd till exemplet SD. Är det realistiskt att vi som projektgrupp kan ”lösa” problemet att SD kommer in i riksdagen? Nej… Det är ett problem som samtliga politiska partier i riksdagen kommer behöva jobba med under kommande år. * Således: vad gör man om målet inte är SMART? 1. Antingen begränsar man målet i tid och rum. Tex. ”SD kommer inte in i kommunfullmäktige i stad X” Alternativt så tar man ett av delmålen och gör om till projektmål. Vilket delmål ska man ta? Det beror på den kompetens som finns hos svenska organisationen och den lokala samarbetsorganisationen. Om man flyttar upp ett delmål och gör till projektmål. Så måste man göra om nya delmål, för att lösa det nya problemet som har identifierats. www.palmecenter.se

Indikatorer För att kunna hävda att man uppnått ett mål – alltså att projektet har åstadkommit förändring –måste ha man ha belägg för det. Ett sätt att belägga resultat, är att inledningsvis bestämma vad som kan vara konkreta tecken på förändring, för att i slutet av projektet jämföra det med den ursprungliga situationen. Indikator är den fackmannamässiga benämningen på ett sådant tecken på förändring = belägg för måluppfyllelse, som underlag för resultatrapportering. Om projektmålet är: ”Palmecentret är en arbetsplats där personalen trivs”. personalen bekräftar i medarbetarsamtal, folk är glada på fredagsfikat, låg sjukfrånvaro, färre besök på MHC, facket bekräftar att klagomålen gått ner i antal osv. Obs! Ta upp att tanken är att man ska kunna ange detta i början av projektet. www.palmecenter.se

Indikatorer (forts) Fungerar som en ’reality check’ för projektmålet Måste kunna jämföras med situationen innan (baseline) Kan vara kvantitativa och/eller kvalitativa Kan vara objektiva och/eller subjektiva Måste bestämmas tillsammans med samarbetsorganisation Är alltså en förutsättning för att kunna säga något om måluppfyllelse! Om projektmålet är ”ett demokratiskt Sydafrika”, så skulle indikatorerna behöva vara ”väl fungerande val, kvinnligt deltagande i det offentliga rummet” etc. = Orealistiskt mål. Eller om ni har satt ett mål som är: ”att utbilda 100 personer” så blir ju indikatorn ”att hundra personer gått en utbildning”, vilket visar att målet inte är ett mål…utan en indikator, eller aktivitet. Eftersom indikatorn är en observering av en förändring, så måste det finnas information om situationen innan. Idealt sätt så införskaffas denna under idé/planeringsstadiet…dvs. genom fältbesök, införskaffande av information osv. 3/4Kvantitativt/objektivt: antal, procent, andel osv. Kvalitativt/subjektivt: upplevda förbättring/försämring. 5. Varför är det viktigt att bestämma indikatorerna tillsammans med samarbetspartnern? * Vi kanske sätter irrelevanta/orealistiska indikatorer. Vi måste vara överens om vad man ska titta efter, det ger också en fördelning av ”bevisbördan”- 6. Vi kan inte säga något om resultat i relation till målen om vi inte kan belägga den förändring som vi säger ha bidragit till. Påstående: ”Palmecentret är Sveriges ledande aktör inom opinionsbildning kring internationella frågor”. Påståendet betyder ingenting…om vi inte kan belägga det med nån form av indikator (ex. vi syns mest i media, vi blir citerade oftast i ledare, vi har flest besökare på hemsidan osv). www.palmecenter.se

Programmets resultatomr. Från problem till LFA-matris Programmets resultatomr. Övergripande mål Vilken förändring är realistisk att uppnå med hjälp av projektet? Vad ska mätas för att avgöra om vi lyckats eller inte? Hur ska det mätas? Vilka förutsättningar krävs och vilka risker kan försvåra? Hur kan vi minimera dessa? Projektmål Indikatorer Mätmetod/Verifiering Förutsättningar/Risker Hur ska situationen se ut då respektive delmål är uppnått? Delmål 1 Delmål 2 Delmål 3 PROBLEM Orsak Orsak * För att få ordning på detta så behöver målen för projekten föras in i en matris. Vi tar alltså det problemträd som vi gjorde, och gör om det till mål och delmål…och stoppar in dessa i matrisen. * Den översta nivån: dvs. övergripande målet, kommer från resultatområdet i det program som projektet tillhör. Det är alltså inget som projektet bestämmet, utan det kommer ”uppifrån”. Betyder det att vi ”styr” verksamheten? Både jag och nej. Främst handlar det om att vi sätter ramarna för vilken verksamhet som kan bedrivas, dvs. folkligt deltagande, fackligt samhällsarbete och partipolitisk organisering. Men inom ramen för dessa områden…så får ju respektive projekt utveckla sin egen fokus. Orsak www.palmecenter.se