Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En snöskottares dagbok… …eller visst är livet underbart!
Advertisements


Talföljder formler och summor
Antalet 16-åringar i Skaraborg. Befolkning med minst tre års högskolestudier.
En Dag i Ramadan Ramadan
Procent Betyder hundradelar.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Matematik med föräldrar
Att söka till högskolan
Uppställning division
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
PROCENT.
Matematik.
SYV Studie- och yrkesvägledning
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
VAD SKA DU BLI NÄR DU BLIR STOR?
Gymnasieskola i förändring – med fokus på yrkesutbildningar Nordisk mötesplats 13 november 2013.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Namn på siffror i ett tal
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
KAP 4 - GEOMETRI.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Tomas Johansson, Kyrkerörsskolan, Falköping –
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Fakta om undersökningen
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber Procentplattor.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
ARITMETIK – OM TAL.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Detta är gymnasieskolan
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
KAP 4 - GEOMETRI.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Procent Betyder hundradelar.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Presentationens avskrift:

Vad kan (eller inte kan) elever som börjar på gymnasieskolans yrkes- eller introduktionsprogram? Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund SMaLs sommarkurs i Mullsjö juni 2013

Vem är jag? Ämneslärare i matematik, teknologi och maskintekniska ämnen. Har undervisat elever på BF, BP, EC, ES, FP, HG, HP, HR, IV, LP, HT, NV, OP, SP och TE. Lärare på Gymnasieskolan Vipan i Lund sedan 1995. Var med på SMaLs sommarkurs för första gången 1997. Ledamot i Syd-SMaLs ”styrelse” 2001 – 2011. Startade Lunda-SMaL tillsammans med Linda Jarlskog 2011. Styrelseledamot i SMaL sedan januari 2012 Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Gymnasieskolan Vipan En av Lunds fyra kommunala gymnasieskolor. Drygt hälften av dessa skolors elever bor i andra kommuner än Lunds. På Vipan går cirka 1200 av dessa skolors 5600 elever. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Gymnasieskolan Vipan Gymnasiesärskolan Introduktionsprogrammen Yrkesprogram (BA, BF, EE, HA, HT, RL, VF och VO) Från och med hösten 2013 finns inga studieförberedande program på Vipan. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Vad klarar de flesta ”precis G”-eleverna? Omvandla mm – cm – dm - m, dl – l. (men de förstår inte prefixen och är därför osäkra vid andra enhetsomvandlingar) Dubbla och halvera positiva heltal (men har ofta svårigheter att göra detsamma med decimaltal och bråk) Multiplicera med 10, 100, 1000… (men har svårigheter vid division med dessa tal) Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Vad klarar de flesta ”precis G”-eleverna? Känna igen och namnge cirkel, triangel, rektangel och kvadrat Beräkna area och omkrets hos rektanglar (men blandar ofta ihop dem.) Vet att 25 % är ¼ och att 50 % är 1/2 Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Vad klarar de flesta ”precis G”-eleverna? Vet att 50 % är hälften och 25 % en fjärdedel (men använder sällan detta när de ska lösa en uppgift som ”Hur mycket är 25 % av 800 kronor?”) Namnge de geometriska formerna triangel, kvadrat, rektangel, cirkel, kub och cylinder Beräkna temperaturskillnader, om inte den ena är plus- och den andra är minusgrader. ……. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Några elever är hejare på huvudräkning, medan andra tror att miniräknaren är räddningen. ”Jag är bra på matematik, för jag kan räkna snabbt i huvudet.” (Dessa elever kan ofta ha väldigt svårt för problemlösning och ”läsetal”) ”Ska jag plussa eller gånga?” ”Visa mig bara hur jag ska göra, så kan jag räkna ut det.” ”Får jag bara använda miniräknare, så kan jag matematik.” Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnos vid skolstart Används på Lunds kommunala gymnasieskolor Eleverna har 80 minuter på sig att lösa 50 uppgifter och svaren skrivs in på en särskild blankett. Endast svar behövs. Elever, som tycker matematik är svårt eller tråkigt brukar ge upp och inte försöka sig på alla uppgifter. Tiden räcker för de flesta. Ingen tillgång till miniräknare eller dator. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnos vid skolstart 50 uppgifter – max 50 poäng 40 poäng: Gräns för när elever på NV brukar behöva extra stöd. 20 poäng: Gräns för när elever på yrkesprogram brukar behöva extra stöd. 10 poäng: Gräns för när det brukar vara riktigt svårt att nå godkänt betyg i Ma1a (eller grundskole-G för elever på IM/IV).

Diagnosuppgifter som många klarar Siffrorna grundar sig på ett litet antal elever (35) på IM- och IV-programmen. 1. Beräkna 765 + 437 80 % av eleverna svarade rätt och 20 % svarade fel. Men varför klarar så få följande uppgift? Dåligt inlärda skriftliga metoder eller avsaknad av huvudräkningsstrategi? 2. Beräkna 2083 - 496 46 % av eleverna svarade rätt och 46 % svarade fel Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många klarar 12. I figuren nedan utgör cirkelarean 35 % av rektangelarean. Hur många procent av rektangelarean ligger utanför cirkeln? 80 % rätt. 11 % fel. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många klarar 37. Ahmed ska brygga kaffe i en kanna som rymmer 1,2 liter. Hans kaffekoppar rymmer 2 dl. Hur många kaffekoppar räcker glaskannan till? 43 % rätt svar. 17 % fel (vanligen 12 koppar) (stor andel av dem som svarat tänkte rätt, men många hade hoppat över uppgiften) Vi har insett att ordet ”rymmer” varit svårt. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många klarar 48. En cyklist håller konstant fart av 20 km/h. Hur lång tid tar det för cyklisten att cykla 60 km? 54 % rätt. 6 % fel. 49. Temperaturen en höstkväll var +3°C. Temperaturen sjönk med 9°C fram till kl. 24.00. Vilken var temperaturen då? 60 % rätt och 9 % fel. (Överhoppade uppgifter av många. Kanske för att de kom nästan sist.) Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många gör fel på 2. Beräkna 2083 – 496 (46 % rätt, 46 % fel) 3. Skriv ”fjorton hundradelar” i decimalform. (31 % rätt, 49 % fel) 6. Beräkna 0,21 – 0,209 (29 % rätt, 54 % fel) 14. Pia säger att hon kan gå till skolan på fyra tiondels timme. Hur många minuter är det? (14 % rätt, 49 % fel) Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många gör fel på 30. Ett tåg startar från Stockholm klockan 06.50. Klockan 11.15 är tåget framme i Göteborg. Hur lång tid tar resan? (37 % rätt, 49 % fel) Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många hoppar över 28. Beräkna 64,5/5 (26 % rätt, 17 % fel) 29. Beräkna 2/0,01 (11 % rätt, 26 % fel) Låg svarsfrekvens tror jag beror på att eleverna känner sig osäkra på hur de ska beräkna detta utan räknare. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många hoppar över 22. Förenkla uttrycket 2x – 3 + x – 2 så långt som möjligt. (66 % hoppade över denna uppgift) Många elever hoppade över flera eller alla algebra uppgifter. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Diagnosuppgifter som många hoppar över 39. Avståndet mellan två platser på en karta är 25 mm. Hur långt är detta i verkligheten om skalan är 1 : 1 000 000? Svara i km. (6 % rätt, 43 % fel.) 40. En geting är 1,8 cm lång. På ett fotografi är den 6 mm lång. I vilken skala är getingen avbildad? (14 % rätt, 11 % fel) Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Svåraste diagnosuppgiften 50. Hyran för lägenheter i en fastighet var 600 kr per kvadratmeter och år. Hur stor var en lägenhet där man betalade 4 000 kr/månad i hyra? Endast 1 av de 35 eleverna fick rätt svar. 70 % svarade inte alls. Här tror jag att kontexten försvårar för många. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Varför det ser ut så här? För mycket ”räkna vidare i boken”? ”Min mamma kunde inte heller matte.”? Bristande stöd till elever med funktionshinder? Bristfällig skolgång på grund av sjukdom, krig, droger…? Någon lärare har tidigare ”dömt ut” eleven när det gällt matematik? Dåliga matematiklärare? (Det skyller många elever på!) ….? Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Vad har jag gjort åt detta? Försökt få eleverna att tro mera på sin förmåga. Försökt göra matematiken roligare och mera intressant (svårt!) Fokuserat mera på fiffiga huvudräkningsstrategier än algoritmer. Använd miniräknare när det behövs! Arbetat med Känguruproblem från Milou och Benjamin. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Vad har jag gjort åt detta? Forts. I vår preparand-klass (13 elever) har eleverna mest arbetat i egen takt i läromedlet ”Bryggan” med många småtester efter delavsnitt. Endast tre elever ”hann med” boken, men jag räddade flera med ”intensinvmatte” de sista veckorna. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Hur har det gått? Av våra sju studenter som gick ut ett treårigt gymnasieprogram på IV nådde en godkänt betyg i Matematik A, men de övriga nådde inte upp till godkäntbetyg för grundskolan. Av våra elva elever som gått ett år hos oss för att få grundskolebetyg, nådde nio målet och de två andra har anmält sig till sommarskola. Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Önskan till grundskollärare! Hjälp elever att förstå och använda: Positionssystemet Prefix Likhetstecknet Omkrets, area och volym Huvudräkningsstrategier Bråk Procent Skala Jämförpriser Tabeller, diagram, grafer Grundläggande algebra Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund

Gymnasieskolan Vipan Kontakta mig gärna med frågor och synpunkter: ingrid.h.malmberg@lund.se Ingrid Malmberg, Gymnasieskolan Vipan i Lund