Demokratiprojektet Den arabiska våren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staten och det civila samhällets organisationer
Advertisements

Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Den nationella ungdomspolitiken
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Alla kan påverka!.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Mattis Bergquist
Vilken ska bort och varför
Presentation om klimatet från Världens kurs Klimat och miljö
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2014 Webbenkät samtliga deltagare (154/256 svar) 60 procent svarsfrekvens 138 svarande i sammanställningen (ej arrangörer.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Länsgemensam ledning i samverkan
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Har du någon gång funderat över hur världen skulle se ut om alla kvinnor kunde läsa och fick möjlighet att utbilda sig om alla kvinnor fick tillgång till.
Vägar till en jämlik hälsa
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Demokrati och diktatur
Vem är det som bestämmer?
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Civila samhället och kärnvapennedrustning – vilken roll spelar vi och vilket ansvar har vi?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema :
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Makt som låg i ett fåtal händer. Folket uteslutna från politiska processer. Riksdagen representerade 10% av befolkningen. Folket ville ha mer makt!
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
-Möjliggöra utbyte av erfarenhet och kunskap, -Stimulera till utbildning och forskning -Främja lagarbetet inom hjärtsjukvården -250 kr/år -7 arbetsgrupper.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Möten förändrar människor, människor förändrar världen
Presentation av Civos uppföljning av politiken för det civila samhället ur civilsamhällets perspektiv 2012.
Nationell plattform för förbättringskunskap & Sommardialog
Tillsammans förändrar vi världen!. Invånare i Sverige Regering och riksdag Sida Svensk försam- ling PMU Lokal samarbets -partner Målgrupp.
Nykterhet och demokrati. AKTIV. Varför är du ideellt engagerad? Vad betyder ordet folkrörelse för dig? Kan ett samhälle vara demokratiskt utan frivilligas.
Strategi för folkhögskolornas arbete för en globalt hållbar utveckling. Varför? Vad? Hur? Folkbildning och vuxenutbildning som strategisk utvecklingsfaktor.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Va med och påverka Örebro!
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Ung Diabetes Förbundskonferens 2019
Presentationens avskrift:

Demokratiprojektet Den arabiska våren

Den arabiska våren – ungas röster för demokrati och rättvisa

Varför arbetar Sensus med den arabiska våren? Folkbildningen ska stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin, lokalt, nationellt och globalt. Projektet går i linje med Sensus perspektiv, livsfrågor, mångfald och globala frågor

Sensus roll i den arabiska våren Att, tillsammans med några samarbetspartner, vara en bro mellan det civila samhället i Sverige och demokratiska röster i Nordafrika/Mellanöstern Metod: att lära av och lära med varandra

Projektets mål Öka kunskapen hos unga och politiker i Sverige om arabiska våren Att sprida ungas erfarenheter av demokratiseringsprocessen i Nordafrika och Mellanöstern Möjliggöra möten mellan unga i Sverige och Nordafrika/Mellanöstern

Aktiviteter Fyra unga bloggare/aktivister från Egypten och Tunisien kommer till Sverige Föreläsningar på ett antal högskolor och universitet i Sverige Seminarier på Bok & biblioteksmässan Utbildning i Mänskliga rättigheter Inspirationsdag med organisationer i civilsamhället

Vad kan Sverige lära sig av den arabiska våren? Mod att förändra Att låta dessa ungdomars erfarenheter av att ha kämpat för sina rättigheter med livet som insats vara en inspiration för demokratisk förändring Att uppmanas att engagera sig och att våga kämpa för frågor som man tycker är viktiga.

Vad kan den arabiska våren lära av Sverige?

Att stärka det civila samhällets roll i utveckling av demokrati i Nordafrika och Mellanöstern

Att öka kvinnors rättigheter och politisk delaktighet i Nordafrika och Mellanöstern

Egypten med 2% kvinnor i parlamentet I det egyptiska valet blev 10 av de 498 parlamentsledamöterna kvinnor, vilket innebär att endast 2 % är kvinnor i parlamentet

Tunisien med 26% kvinnor i parlamentet Medan det tunisiska valresultatet visar en större framgång för kvinnor med 26 % i det tunisiska parlamentet.

Sverige med 45% kvinnor i Riksdagen Sverige är en förebild för många kvinnor och män i världen när det gäller jämställdhet i politisk deltagande och representation. Sverige framhålls ofta som ett internationellt föredöme med 45 % kvinnor i parlamentet.

Att förbättra relationerna mellan Sverige och Nordafrika och Mellanöstern

Projektet delfinansierat av: Folke Bernadotteakademin Forum Syd Vi har också sökt projektbidrag från Svenska Institutet den 31 mars och väntar på besked mitt av maj 2012.