Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Advertisements

Från brott till straff.
TRAFFICKING - människohandel inom EU
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Lag och rätt Utveckla din förmåga att
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Aktör / Struktur.
Magnus Svensson, Jändelskolan, Karlskrona –
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Lag och Rätt Samhällskunskap
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Lag & Rätt Rättssamhället Straffskalan Vilka brott begås?
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Lag och rätt.
PRIVATJURIDIK Brott och straff (kap 16).
De bästa har vi sparat till sist!
De fem vanligaste brotten
Intervju inför ViV-projektet.
Lag och rätt.
Lag och rätt Vecka
Lag och Rätt.
Vad är identitet?.
Att tala för att övertyga
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Samhällskunskap Lag och rätt.
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Demokrati och hur Sverige styrs
Brott & Straff.
Lag och rätt V
Ta ställning och handla!
Vara brottsoffer eller vittne
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Samhällets ojämlikhet
Rättigheter och rättsskipning
Vad skiljer partierna åt?
Varför?.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Ulrika Fagerström Ma12abc Källa: Upptäck samhälle från Liber
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Olika typer av straff = påföljd En stor del av innehållet i denna powerpoint är hämtat från Brottsrummet.se.
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
ETT BROTT BEGÅS. Så här kan det gå till…. Tre killar begår tillsammans en väskryckning. De åker moped och kör upp jämsides med en äldre dam och rycker.
Lag & Rätt Rättssamhället Rättssamhället Straffskalan Straffskalan Vilka brott begås? Vilka brott begås? Vem begår brotten? Vem begår brotten? Straff.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Lag & Rätt Rättssamhället Straffskalan Vilka brott begås?
Rättigheter och Rättsskipning
HBTQ-certifiering inom
Förundersökning.
Lag & Rätt.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
LAG OCH RÄTT.
Presentationens avskrift:

Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker) Samhälle med lagar (Konsekvenser fördelar) - Trygghet, ordning - Egendom respekteras - Miljö och natur respekteras - En ram att leva och rätta sig efter  Vet vad som är rätt och fel - Mer jämlikt och rättvist Samhälle utan lagar (Konsekvenser nackdelar) - Otrygghet - Den starkes rätt (orättvist) - Ingen struktur i samhället, vet inte vad man får göra. -Mer konflikter: kring handel, religion, rasism

Diskutera och Besvara skriftligt i gruppen Vad är skillnaden mellan en lag, en grundlag, en regel och en norm dvs en outtalad regel? (Skriv ner i er anteckningsbok!)   Vad händer (vad blir konsekvensen) om du bryter mot dessa? (Ge exempel!) Vad kommer lagar ifrån? Är det samma regler, normer, lagar i alla samhällen och grupper? Förklara samband och ge exempel på skillnader mellan olika samhällen och deras lagar med hjälp av begreppen nedan. 1. Religion 2. Statsskick, 3. Tradition/Historia, 4. Ursprungsfolk 5. Grupptryck

Vilket är det vanligaste brottet i Sverige tror ni? 1. ? 2. ? 3. ?

Orsaker till brottslighet - Bakomliggande förklaringar Förklaringar på samhällsnivå Ojämlika levnadsförhållanden/Segregation=Uppdelade samhällen (Klassklyftor t.ex. fattigdom, inkomstskillnader, utbilning, arbetsbrist. Utbildningsnivå) Vilket kön man tillhör och vilka förväntningar/normer som finns kring hur dessa bör bete sig. T.ex. Machokulturer. (Män begår 80% av alla brott i samhället) Förklaringar på familj eller individnivå Sociala problem hemma i hemmen (missbruk, psykiska problem) Missbruk Tidigare brottshistorik Grupptryck/umgängeskrets Vilka samband kan ni hitta mellan orsakerna på samhälls- och individnivå?

Konsekvenser av brottslighet Negativa konsekvenser för förövaren och dennes familj. - Brottet minskar möjlighet att få jobb/ta lån framöver. (Prick i registret, fängelsetid etc.) Barn och familj drabbas socialt, psykiskt och ekonomiskt. Negativa för samhället - Ökade kostnader. Färre skatteintäktermer utgifter (fängelser, övervakning, stöd till drabbade, osäkerhet) Negativa konsekvenser för brottsoffret - Ekonomiska förluster - Psykiskt lidande, (ångest, depression, panikattacker) - Sociala konsekvenser (Otrygghet) - Fysisk påverkan (Vid grövre brott)

Hur kan vi lösa Orsakerna och bota problemet? Hur kan man lösa problemet? Ta olika perspektiv… - Vad kan en enskild person/individ göra? - Vad kan Familjen göra? - Vad kan staten/riksdagen/kommunen göra?

Ett analysexempel Kriminalitet i samhället Uppgift 4:16 och 4:10

Vad påverkar påföljden? (Lektion 5) 1. Läs fallet och sätt er in i frågorna. 2. Diskutera sedan vad ni tänker/tycker om de olika frågorna. Ni ska ge välmotiverade svar på varför ni tycker som ni gör kring frågorna. ( Jobba med att ställa ”Varför” frågor och svara med resonemang i flera led och ur olika perspektiv ”Därför att och för att”) Spela in er diskussion på era mobiler och skicka den till min mejl. (en per grupp) Vad tas det hänsyn till när en påföljd bestäms efter en rättegång? - Tidigare brottshistorik, psykiska problem, sociala problem, ålder, hur grovt brottet är, våldsinslag i brottet   Vad är syftet med en påföljd/ett straff? - I Sverige talar vi om kriminalvård. Syftet med påföljden är att förändra ett beteende. Det finns också ett syfte att utdela ett straff för att rättfärdiga offret. Vilka konsekvenser får en brottsling efter att ha avtjänat sitt straff? - I en rättstat ska du när du avtjänat ditt ”straff” vara ”fri”. - Du hamnar i ett belastningsregister = din brottshistorik finns kvar i ett antal år och påverkar möjlighet att ta lån, få arbete, köpa saker. Vilka för och motargument kan ni hitta med detta?  Begrepp att lära och anteckna under ert arbete idag Påföljd, Straffmyndig, Mened, Fängelse, Omyndig, Socialtjänst, Ungdomsvård, Kriminalvård, Belastningsregister

Påföljder vid lagbrott - Om brottslingen inte är straffmyndig (under 15 år) så kopplas de sociala myndigheterna in. - Penningböter eller dagsböter. (Ekonomiskt straff) - Fängelse. (Från 14 dagar till 10 år. Livstid 10-15 år.) - Fotboja. (Du avtjänar ”fängelsestraffet” i hemmet. Enbart för korta fängelsestraff samt inte för återfallsförbrytare) - Villkorlig dom. (Dom verkställs om nytt brott begås) - Sluten ungdomsvård. (Vid grova brott ungdomsbrott) - Samhällstjänst. (Utföra obetalt arbete t.ex. ?)

Finns det tillfällen då man borde bryta mot lagarna? Protestera mot orättvisor (Civil olydnad). Kan ni hitta några exempel på detta från historien? ?