Reseproduktion och försäljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Geografi / samhällskunskap
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Reseproduktion och försäljning Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Aktörer, deras produkter och varumärken samt yrkesroller och arbetsuppgifter inom området.

Mål 2 Utveckling av researrangemang i takt med trender och förändringar i samhället.

Mål 3 Utveckling av nya resmål med hänsyn till destinationens förutsättningar för en hållbar utveckling.

Mål 4 Tolkning av avtal och utformning av kontrakt mellan researrangör kontra transport- och logiföretag och andra aktörer i produktionsledet.

Mål 5 Lagar, internationella överenskommelser och etiska regler inom området.

Mål 6 Betalningssätt, valutahantering och kassaredovisning.

Mål 7 Prissättning med hänsyn till tillgång och efterfrågan beroende på till exempel resemönster, säsong och konjunktur.

Mål 8 Lönsamhetsberäkning och ekonomisk uppföljning.

Mål 9 Försäljning och bokning av privat-, grupp- och affärsresor.

Mål 10 Bokningsprogram för att boka resor, logi och aktiviteter.

Mål 11 Informationssökning och marknadskommunikation som verktyg vid reseproduktion.

Mål 12 Produktion av målgruppsanpassade researrangemang med särskild hänsyn till miljö, ekonomi och säkerhet på destinationen samt uppföljning och utvärdering av dem.

Mål 13 Säljstimulerande aktiviteter, riktad försäljning och kundvård.

Mål 14 Presentationsteknik i form av layout, skyltning och exponering.

Mål 15 Facktermer samt språkets betydelse i all kommunikation.

Kunskapskrav betyget E Eleven redogör översiktligt för branschens aktörer var för sig och hur de samverkar. Eleven beskriver översiktligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter. Vidare redogör eleven översiktligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. Eleven redogör översiktligt för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser. Vidare ger eleven något exempel på prissättning av olika resepaket. Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför enkla bokningar.

Kunskapskrav betyget E Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare ett mindre arrangemang, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en enkel presentation och marknadsföring av arrangemanget. Eleven integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Dessutom ger eleven något exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget C Eleven redogör utförligt för branschens aktörer var för sig och hur de samverkar. Eleven beskriver utförligt olika yrkesroller och arbetsuppgifter. Vidare redogör eleven utförligt för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. Eleven redogör utförligt för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser. Vidare ger eleven några exempel på prissättning av olika resepaket. Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför bokningar.

Kunskapskrav betyget C Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare ett mindre arrangemang med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en presentation och marknadsföring av arrangemanget. Eleven integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Dessutom ger eleven några exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget A Eleven redogör utförligt och nyanserat för branschens aktörer var för sig och hur de samverkar. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika yrkesroller och arbetsuppgifter. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen av nya resmål och researrangemang. Eleven redogör utförligt och nyanserat för förekommande avtal och kontrakt samt lagar och andra överenskommelser. Vidare ger eleven flera exempel på prissättning av olika resepaket. Eleven ger exempel på bokningsprogram och jämför dem med varandra samt utför avancerade bokningar.

Kunskapskrav betyget A Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare ett mindre arrangemang med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare lämplig metod för informationssökning samt gör en avancerad presentation och marknadsföring av arrangemanget. Eleven integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Dessutom ger eleven flera exempel på säljstimulerande och kundvårdande aktiviteter samt resonerar om likheter och skillnader mellan dessa. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.