Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman 070-950 38 78 maj 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Skåne län PROGNOS våren 2012 Arbetsmarknadsutsikter.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman 
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Skolarbete &.
En bransch med många ansikten….
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Marknadsföring & Internet
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
ANNA ÅLENIUS MATHSON º International PR Manager º LinkedIn º Bloggar MND.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Enkel turismkunskap.
App vs webb Andreas Sjöström. © Sogeti Andreas Sjöström Sogeti App Center New Technology Leadership Award 2011 Topp 10 utvecklare i Sverige 2010 (IDG)
Vissa är smarta, andra inte men oavsett så är de bra att ha
Förslag till planering kapitel 12
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
VI ÄR WSP Afrika, Indien, Mellanöstern Storbritannien Norra Europa Asien Australien Sydamerika USA Kanada +300 Kontor.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Slide 1 Mobila nätverket Framtiden är här. slide 2 3 fördelar med mobil annonsering Kampanjen syns bättre Fler klickar på annonser i mobilen Positivt.
Regionförbundet i Kalmar Län
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Skåne län PROGNOS våren 2012 Arbetsmarknadsutsikter.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
genererar nya beteenden och möjligheter
Förbättra klubbkvalitet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013

Presentation -Peter Hellman Bakgrund - referenser Rapporter - studier Internet idag – fakta Digital strategi – Internet Evolution – Lifestyle-Teknik –resor/upplevelser Beteende på nätet - drivkrafter Varumärke –påverkan - interaktion Affärsmodeller – nya tjänster Wepplats - funktionell E-handel Sociala medier Digitala kartor Betalningar via nätet Ny teknik o trender Slutsatser

Rapportens syfte Tillmötesgå näringens kunskapsbrister Beskriva Internets möjligheter och utmaningar Konkreta tips och råd kring hur Internet kan användas bättre Uppmuntra till diskussion och kunskapsinhämtning Förmedla framtidsutsikter

internets utveckling resor Kombination av Teknik Lifestyle Resor o upplevelser

Internet evolution Information & Kommunikation Yahoo, Hotmail, Msn, Google – 77 M anv Commerce Amazon, Ebay, Expedia - 500M anv Community Self Expression&Entert Facebook,Bloggar,You Tube M anv Mobilt Internet M anv

Digital strategi Finnas där kunden finns Förflytta mer till självservice Stödja kunder med digitala tjänster före,under,efter resan Pris-säljstrategi som optimerar verksamheten Genomföra digitala evolutionen Gäller webben,sociala media,mobiltinternet

Vad är internet idag realtid – quickly Effektiv distributionskanal (DR) Kommunikationsplattform (PR) Starkt primärt media (Branding) Kraftfullt kommunikationsredskap(CRM)

2012 fakta 2,5 billion online 3.9 billion cell phones 75 million blogs Flickr 15 billion photos You Tube –Skype 450 million users 45% mobile users (Europa) mobile internet service 2013

Digital participation ”The digital world above all is about participation” ”The digital world is not a acampaign,it is a commitment”

SocialMedia 450 milj aktiva 1100 milj foton laddas upp varje mån Genomsnitts anv har ca 130 vänner Finns över 35 milj anvgrupper 25 milj anv uppdaterar sin status varje dag 88% av anv är utanför USA More than 40 translations-55 in develpment Över 1000 milj anv på Facebook 2012

Fungerar Enkel o logisk uppbyggnad av sajter Få klick-nå fram sökta Möjlighet att söka på flera olika sätt Intressanta länkar som tillfredställer infobehovet Positiva överraskningar Möjlighet att lagra bli igenkänd vid nästa besök

Rapportens innehåll Möjligheter och hot med Internet Turist- och konsumentbeteende på Internet Varumärken Affärsmodeller Hemsida E-handel Sociala medier Digitala kartor Betalningssäkerhet Framtidsutsikter

Möjligheter och hot Lättare att komma in på marknaden, men svårare att nå ut till kunderna Nya möjligheter till samarbete Smalare målgrupper möjligt Osäkerhet hos kunden

Konsumentbeteende Vem besöker hemsidan? Vad letar besökaren efter? Den ”sociala turisten” som lyssnar till andra Envägs- resp. tvåvägskommunikatören

Effektivare affärsmodeller Internet innebär en ökad konkurrens Hemsida efter kundsegment Relationsskapande Att förmedla en image Se verksamheten med nya perspektiv Fundera över sina målgrupper

E- handelsprocessen Information Jämförelse och beslut Bokning Betalning Leverans Uppföljning

Internet i siffror Den svenska reseindustrin omsätter ca 300 miljarder 2012 Sysselsätter ca medarbetare Svensk e-handel värd 120 miljarder sek 2011 Sysselsätter ca medarbetare Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism: 40 miljarder sökte 59 % information om resor på Internet – 2010 sökte 90 % information om resor på Internet 2012 sökte 40 % information via smartphones En bra konverteringsgrad är %

Slutsats Kompensera för de mjuka bitar som försvinner med IT Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten” Ta hänsyn till framtidens konsument Samverkan och samarbete viktigt Omvärldsbevakning Marknaden börjar mogna Mobilt internet växer