Redovisning Workshop – samtliga grupper Seminarium med samverkansgrupperna VERVA 11 januari 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nödvändiga perspektivskiften
Nyttorealisering på 10 min
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Regeringens handlingsplan för eFörvaltningen
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Nationell riskbedömning
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
AU Digital samverkan LO Process
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Lantmäteriets informationsförsäljning
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Idéburet Offentligt Partnerskap
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Välfärdsteknologi.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Strategiskt utvecklingsarbete
NEA Seminarium 7 december 2004
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Digitalisering för bättre välfärd
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Inför HeLP 3 den 16 jan vid Noors slott
Heby kommuns kvalitetspolicy
SLL om tjänster för det kommunala området
Omställningen av hälso- och sjukvården
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Park- och naturförvaltningen
Förbättra klubbkvalitet
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Redovisning Workshop – samtliga grupper Seminarium med samverkansgrupperna VERVA 11 januari 2007

Fråga 1 Vilka förändringar i omvärlden har störst betydelse för utvecklingen av e-förvaltning de närmaste fyra åren?

3 Tabell 1: Prioriterade trender, nr 1 TrendBeskrivning Användarnas förväntningar (medborgare och företag) Tillgänglighet Tilltro/Tillförlitlighet ”Google” – fenomenet (Wikipedia) Självservice Integritet Medborgarens krav på transparens i myndighetsutbudet och möjligheten att kommunicera effektivt ökar Medb ställer högre krav på elektronisk tillgänglighet och indivídanpassad service. ”IT-natives” förväntar sig snabb och effektiv kommunikation och hantering. Den ska vara interaktiv och individuell. Problem digital klyfta. Större IT-mognad hos alla grupper som leder till folkliga och företagliga krav

4 Tabell 1: Prioriterade trender, nr 2 TrendBeskrivning Politisk vilja och styrning IT – Standardardiseringsutredningen VERVA - Uppdrag Ansvarsutredningen Ökade krav på effektivisering och service till medborgare/företag Sakpolitiska direktiv från EU ger konsekvenser Föranledd av bl.a. ansvarskommitténs arbete och myndighetsöversynen

5 Tabell 1: Prioriterade trender, nr 3 TrendBeskrivning Teknisk utveck- ling och Media- konvergens Mobilitet IT-infrastruktur utb. (mjuk och hård) IP-/bredbands TV RFiD Genombrott för 3G, bredband, eID m.m. Teknikacceleration (kapacitet och innovation, yttre tryck), nya tekniska möjligheter på IT-området, Teknikutvecklingen (ständigt uppkopplad), Bättre teknik ger mer möjligheter.

Fråga 2 Hur förhåller sig våra omvärldsspaningar till de uppdrag/prioriteringar för e-förvaltning som finns för år 2010?

7 Konsekvensdiagram, trend nr 1 Konsekvens Användarnas förväntningar ( medborgare och företag ) -Bättre servicegrad och individanpas-sade tjänster -Rättssäkerheten utmanas - Ökade sociala klyftor -Behov av centralt styrd utveckling (gemensamma funktioner, register, etc.) -Mycket bråttom för trovärdighet och för att undvika avståndstagande till förvaltningen

8 Konsekvensdiagram, trend nr 2 Konsekvens Politiska krav och vilja -Omprioritering av myndigheternas resurser genom omprövning av budget -Krav på ökad samordning på alla nivåer, även inom Rk -EU-påverkan möjliggör enklare arbete över nations- och myndighetsgränser -Krav på nytt ledarskap -Spänningar mellan kortsiktiga tankesätt och långsiktiga strukturförändringar

9 Konsekvensdiagram, trend nr 3 Konsekvens Teknisk utveckling och mediakonvergens -Ökad känslighet för händelser i infrastrukturen -Ökad mobilitet -Ökad automatisering -Ökad interoperabilitet

10 Sammanfattning av hur uppdragen/prioriteringarna för e- förvaltning 2010 förhåller sig till trendernas konsekvenser 1. Centrala myndigheter i centrum i stället för Medb/Privat Sektor 2. Ökad central styrning 3. Medborgarorienterad / myndighetsövergripande tjänsteutveckling 4. Större satsningar på e-tjänster genom omprioriteringar av resurser 5. Ökad risk för störningar i infrastrukturen 6. Ökad mobilitet 7. Ökad interaktion / integration mellan företag och myndigheter 8. Trögheten i det demokratiska systemet står i konflikt med brådskan i uppdragen – på gott och ont. 9. Säkerhetskraven – ökat behov av e-ID 10. Informationsdatabaserna - brukarnas krav 11. Ökad automatisering - teknikutveckling ”Alla uppdrag/prioriteringar är de rätta; fortsätt prioritera.”

Fråga 3 Vilka är de viktigaste insatserna som behöver göras för att uppnå regeringens uppdrag/prioriteringar om e-förvaltning år 2010?

12 Tydligare central styrning 1. Offentligt ramverk + ansvar för e-förvaltningens IT/IS INFRA (hård o mjuk) 2. Kriterier / Krav för e-förvaltning (kravdokument) 3. Standardisering genom harmonisering av begrepp, processer och teknik 4. Mer central styrning (över departementsgränser), t ex avseende finansiering 5. Fokusera på gemensam infrastruktur; kommunikationsarkitektur, säkerhetslösningar, informationshantering (begrepp – lagring – transport) 6. Använd upphandlingsprocessen strategiskt. Ex. upphandling av gemensamma tjänster/system. 7. Förstå konsekvenserna för ledarskapet 8. Proaktivt arbete med lagstiftning och reglering 9. Betrakta e-förvaltning i det breda perspektivet. Utvecklingsarbete i Verva 10. Kommunalt e-förvaltningsprogram

13 Användarfokus 1. Utgå från användarkrav/ -perspektiv 2. Förbättra sökmöjligheterna genom en effektiv, medborgaranpassad sökmotor. Motiv: Enkelhet i kontakt med myndigheter 3. Tydlig kanalstrategi. Processer ska vara oberoende av kanal. 4. Användarfokus genom styrning av insatserna för att få en högre och jämnare kvalitet på myndigheternas utveckling 5. Införa ”ranking-lista”

14 Erfarenhetsutbyte 1. Sprida kunskap och erfarenheter i den offentliga sektorn, bl a genom samverkan och samordning 2. Goda exempel – andras erfarenheter och spridning av dessa 3. Lyft och ta tillvara redan genomförd utveckling och samplanera fortsättningen. Exempel är E-förvaltning, E-hälsa, E-lärande

15 Samverkan med privat sektor 1. Öka interaktionen mellan offentliga sektorn och företagen 2. Ökad samverkan med privata näringslivet. Tillvarata redan utvecklade tjänster; identifiera de viktigaste ärendena.

16 Processsyn 1. Behovsinventering och processkartläggning över myndighetsgränser 2. Återuppväck processynen