INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Välkommen TILL. Välkommen TILL HORECA GARDEN ÄR SPECIALISERAT PÅ ATT UTRUSTA UTESERVERINGAR OCH PRIVATA UTOMHUSYTOR. VÅRT SORTIMENT BESTÅR AV SOL-
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Samhällsekonomi 2.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Att arbeta praktiskt.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
ERGONOMI Vad är det?.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Att tala för att övertyga
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
1 Linnea Grundström, projektledare.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Argumenterande text.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Företag.
Marknadsföring av Projekt X
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Personligt brev.
Förändring – hot eller möjlighet?
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Dr Beng på Cadcraft Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en.
billån betalningsanmärkning
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Presentationens avskrift:

INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?

Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet otydligt. Definitionen ” Innovation är att skapa eller hitta insiktsfulla lösningar samt att ta dem till marknaden på ett lyckosamt sätt” verkar passa in på de flesta bolag, kanske även ditt. Det innebär att du inte måste komma på allt själv – men du kan anpassa det du hittat till din verklighet. Du bör bygga den på kundinsikt och den kallas bara för innovation då du har tagit ut det på den avsedda marknaden och sett att kunden är villig att betala för den.

Innovation är att skapa eller hitta insiktsfulla lösningar samt att ta dem till marknaden på ett lyckosamt sätt

Kärnområdes innovation Optimera existerande produkter & tjänster för existerande mottagare Näraliggande innovation Expandera från existerande affär till något nytt för oss där vi kan använda det vi redan har Omdanande innovation Utveckla helt nya produkter och tjänster även för marknader som ännu inte existerar Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande

Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Marknader & Kunder – ”Till Vem” KÄRNOMRÅDESINNOVATIONER räcker när… (externa faktorer): Den existerande marknaden inte är så innovativ Innovationer är synonymt med produkter Det finns starka erbjudanden på marknaden Barriärerna för andra att komma in är stora (interna faktorer): Man har en blygsam, men säker vinst varje år Man har stora investeringar gjorda Ens riskaptit inte är stor Man anser att marknaden inte bör störas Skapa nya Helt nyaNya generationer Serva existerande Fånga näraliggande

Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande NÄRALIGGANDE INNOVATIONER passar när (externa faktorer): Existerande erbjudanden genererar allt mindre Konkurrensen ökar Det finns möjligheter förutom produkter (interna faktorer): Man behöver en betydande större tillväxt Man har tid att sätta av till “det nya” Man är villig att ta sig an en större risk Man är villig att acceptera en viss osäkerhet

Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande OMDANANDE INNOVATIONER kommer bäst in när… (externa faktorer) Konkurrensen agerar kraftfullt Huvudmarknaden stagnerar eller försvagas kraftigt Ingångsbarriärerna försvinner (interna faktorer): Man behöver en dramatiskt ökad tillväxt Man har tid avsatt för nya satsningar Man är villig att tänka om och förändra Man är villig att investera i det nya Man är villig att ta en större risk under osäkerhet MEN, när man verkligen inser att man måste ändra sig… är det ofta för sent att börja. Förändringen måste redan vara igång!

Skaffa er en definition på vad Ni menar med innovation på ert bolag. Dessutom bör ni i er projektportfölj ha en väl avvägd blandning av projekt med olika grader av innovationer, där de som adresserar dagens kärnområde gör att ni överlever idag och de näraliggande och omdanande innovationsprojekten att ni har det bra även imorgon.