De eller dem, det är frågan?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anne Frank Historia.
Advertisements

Elsa Beskow.
Äventyr i sjumilaskogen
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan jag vara viss om min tro?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om Piffy.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Satsdelar.
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Det va en gång en katt och hund del 1
Böja den bestämda/obestämda artikeln.
Genomgång av direkt objekt(ao) i franska
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Ordklasser.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
Futurum Framtid alltså
Dom, de eller dem? Förklaring.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
De/dem eller dom?.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
SPARKVIPA.
Uppstart projekt oktober 2014
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Det va en gång en katt och hund del 1
Konjunktioner bindeord.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Grammatik.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Presentationens avskrift:

De eller dem, det är frågan? ”Dom-problematiken” De eller dem, det är frågan?

Kan man skriva ”dom”? När vi talar säger vi oftast ”dom”. Eller hur? I skriftspråk bör vi däremot skilja mellan ”de” och ”dem”. Varför ska vi göra det? Det är dock inte fel att skriva ”dom”, men man bör tänka på i vilka sammanhang man använder det.

Subjektsform eller objektsform? Subjektet är den/de personer i en mening som utför handlingen, alltså de som gör någonting i meningen. De = personligt pronomen (subjektsform). Objektet är den/de personer man gör något för/åt/till. Dem = personligt pronomen i objektsform. Exempel: De skrattade åt dem. s o

Personliga pronomen Subjektsform Objektsform Jag Mig Du Dig Han/hon/den/det Honom/henne/den/det Vi Oss Ni Er De Dem

Minnesregel 1! ”De” är aktiva i satsen! ”Dem” används efter prepositioner (t.ex. åt/till/för/med/utan) eller svarar på frågan ”åt/till/för vem?”. ”Dem” används även när man gör något mot ”dem”, t.ex. slår, ser, tycker om, gillar, ogillar, pratar om…. Exempel: Dom glada barnen lekte i sandlådan  De glada barnen lekte i sandlådan. Jag gav dom en present igår  Jag gav dem en present igår.

Minnesregel 2! Kan du byta ut ”dom” mot ”jag” ska det stå ”de”. T.ex. Jag/de har gjort läxan. Kan du byta ut ”dom” mot ”mig” ska det stå dem. T.ex. Kan du göra läxan åt mig/dem?

Minnesregel 3! Jämför med engelskans they (de) och them (dem). Ex. They are happy. We love them.

KLURIGHETER – De eller dem? Dom två är lite blyga. Dom arton dagarna gick väldigt fort. När substantivet efter ”dom” står i bestämd form plural skall dom bytas ut mot de.

HUR SKA DESSA MENINGAR SE UT EGENTLIGEN? Dom körde en Volvo V70. Det skulle bli kul att träffa alla gamla kompisar och se vad det blev av dom. Dom förnekar att namnet kommer från flygolyckan i Rammstein då 70 människor dog.

”De som-konstruktioner” Fritt val när de/dem inte syftar på något som tidigare nämnts: Jag älskar de/dem som städar efter sig. För de/dem som vill åka med avgår bussen om en timme. Jämför: Vi ville hjälpa de studenter som inte hittat bostad.

Informationen är hämtade från lektion.se Dags att öva!!! Informationen är hämtade från lektion.se