SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Kundundersökning mars 2010
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
Fakta om undersökningen
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Varumärket Luleå kommun
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Medborgarundersökning Tyresö Våren Medborgarundersökning  Tyresö och 35 andra kommuner  Sedan hösten 2005 har 130 kommuner deltagit i undersökningen.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Nöjdhetsmätningar invånare se Region Kronoberg
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
1 SÖDERTÖRNSKOMMUNERNA SAMVERKAR Kultur och fritid.... uppskattas av medborgarna men varför?
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
1 Äldreomsorg - årets rapport Kvalitetsnyckeltal och ekonomiska nyckeltal Bilaga med jämförelser
Medborgarundersökning 2010 Nacka kommun Jämförelser med andra Stockholmskommuner Bilaga till tjänsteskrivelse.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Insikt 2015 Tjörns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? RESULTAT FRÅN SOCIALSTYRELSENS BRUKARUNDERSÖKNING 2010 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Medborgarundersökningen 2009 Vad tycker Sölvesborgarna om Sölvesborg?
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Medborgarundersökning 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Presentationens avskrift:

SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort

Hur en modell kan vara uppbyggd Olika faktorer som påverkar den totala nöjdheten väljs ut. Modell och frågor skräddarsys efter verksamheten. NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter

Miljö Ett antal delfrågor bygger tillsammans upp en faktor. Hur faktorerna byggs upp      Inte alls nöjd I allra högsta grad nöjd Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… …hur trivsam miljön är? …landskapet och naturen? …parker, grönområden och strövområden?

Betygsindex För varje faktor/frågeområde beräknas ett sammanfattande betygsindex som varierar från 0 till 100. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända. Betygsindex över 75 kan betraktas som väl godkända.

Effektmått Anger vilken förväntad påverkan på helhetsbetyget som en förändring av faktorns betygsindex skulle innebära. Erhålls via en analysmodell utan att direkta frågor ställs om faktorns betydelse eller liknande. Ett mått på samvariationen mellan faktorn och helhetsbetyget baserat på svaren från kommunens egna invånare.

Effektmått NRI 100 Fritid 100   B A )v

Effektmått NRI 100 Utbildningsmöjligheter 100

Tre analysområden i enkäten Nöjd-Region-Index. Betyget på kommunen som en plats att bo och leva på. Frågor om arbetsmöjligheter, kommunikationer m.m. Nöjd-Medborgar-Index. Betyget på de kommunala verksamheterna. Nöjd-Inflytande-Index. Betyget på möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.

Nöjd-Region-Index

NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Medborgarna betygsätter kommunen som en plats att bo och leva på.

Nöjd-Region-Index, helhetsbetyget på kommunen som en plats att leva och bo på

NRI (Nöjd-Region-Index) Södertörnkommunerna fick ungefär samma NRI som övriga kommuner. Med undantag för Södertälje och Botkyrka som fick låga helhetsbetyg. Höga helhetsbetyg för Tyresö och Salem.

Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Miljö Fritid Utbildningsmöjligheter...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Bostäder Trygghet Arbetsmöjligheter

Kommunen som en plats att leva på. Jämförelse mellan år 2007 och 2009

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell A (Nöjd- Region- Index ) Faktorerna Bostäder och Trygghet är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.

Tabell A. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden

Arbetsmöjligheter

Utbildningsmöjligheter

Miljö

Bostäder

Trygghet

Kommunikationer

Kommersiellt utbud

Fritid

Kommunen som en plats att leva på. Jämförelse mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren 2009

Nöjd-Medborgar-Index

NMI Äldreomsorgen Stöd för utsatta personer Gator och vägar Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Gymnasieskolan Grundskolan Förskolan Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten Medborgarna betygsätter de kommunala verksamheterna.

NMI (Nöjd-Medborgar-Index), helhetsbetyget på de kommunala verksamheterna

NMI (Nöjd-Medborgar-Index) Södertörnkommunerna fick ungefär samma helhetsbetyg som övriga kommuner. Högst helhetsbetyg för sina kommunala verksamheter fick Salem och Tyresö. Lägst betyg fick Södertälje.

...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Stöd för utsatta personer Äldreomsorg Gator och vägar Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Vatten och avlopp Räddningstjänsten Fritid - Idrott

Kommunala verksamheterna. Jämförelse mellan år 2007 och 2009

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell B (Nöjd- Medborgar- Index) Faktorerna Gator, Grundskola och Äldreomsorg är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.

Tabell B. Nöjd-Region-Index och verksamheternas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden

Förskolan

Grundskolan

Gymnasieskolan

Äldreomsorgen

Stöd för utsatta personer

Gator och vägar

Gång- och cykelvägar

Fritid - Idrott

Fritid - Kultur

Miljöarbete

Vatten och avlopp

Renhållning

Räddningstjänsten

Kommunala verksamheterna. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren 2009

Nöjd-Inflytande-Index

NII Tillgänglighet Information, öppenhet Påverkan Förtroende Medborgarna betygsätter möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.

NII (Nöjd-Inflytande-Index), hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen

NII (Nöjd-Inflytande-Index) NII ligger för landets kommuner på en mycket lägre nivå än betygsindexen för NRI och NMI. Södertörnskommunerna fick i genomsnitt något bättre NII än övriga kommuner. Salem fick högst betyg på hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen

...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Påverkan Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Information

Nöjd-Inflytande-Index. Jämförelse mellan år 2007 och 2009

Prioriteringsmatris med faktorerna i modell C (Nöjd-Inflytande-Index) Faktorerna Påverkan och Förtroende är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.

Tabell C. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden

Tillgänglighet

Information/Öppenhet

Påverkan

Förtroende

Nöjd-Inflytande-Index. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren ) hösten ) våren 2009