CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir. 2001 : 100 www.regeringen.se/kommittéer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Aktuellt från skolområdet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
Den svenska förskolan.
Den framtida gymnasiesärskolan
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
På gång 2010 ….
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Om utbildning och utvecklingsstörning
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Programförklaring, Vad är Teachers Without Frontiers? Teachers Without Frontiers är en ideell förening vars främsta syfte, uppgift och mission.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Agneta Kristensson
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Perspektiv på specialpedagogik med särskild fokus på utvecklingsstörning och särskola Stockholms universitet ) Jerry Rosenqvist.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Lite statistik och några förslag
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
Personen från Skolverket
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100

CARLBECK-KOMMITTÉN Utgångspunkter Utbildningen skall hålla hög kvalitet Kontakterna och samverkan mellan elever med och utan utvecklingsstörning skall öka

CARLBECK-KOMMITTÉN Kommittén skall föreslå Mål Innehåll Organisation Personalens kompetens

CARLBECK-KOMMITTÉN Parallella alternativ Särskolan och särvux kvar som egna skolformer Särskolan och särvux upphör som egna skolformer

CARLBECK-KOMMITTÉN En skola för alla Salamancadeklarationen Dakaröverenskommelsen FN:s konvention om barns rättigheter

CARLBECK-KOMMITTÉN Utbildningen idag Obligatoriska särskolan; träningsskola och grundsärskola Gymnasiesärskolan Särvux Inskriven i särskolan men placerad i grundskola eller gymnasieskolan

CARLBECK-KOMMITTÉN Skolverkets utvärderingar - särskolan Stor variation mellan kommuner Organisationsstrategier saknas Undervisningsstrategier saknas Specialpedagogisk kompetens saknas

CARLBECK-KOMMITTÉN Skolverkets utvärderingar - särvux Undervisningstiden är knapp De nationella kursplanerna används ej Kunskapsmålen nås i ringa omfattning Alltför små undervisningsgrupper Ringa arbetslivspraktik

CARLBECK-KOMMITTÉN Föräldrarnas val av skolform Flertalet föräldrar nöjda med sitt val oavsett skolform De som inte är nöjda upplevde valet som ett val från grundskolan Marginella förändringar och anpassning av undervisningssituationen för elev med utvecklingsstörning

CARLBECK-KOMMITTÉN Elevökningen Grundskolan alltmer teoretisk Kursplaneinnehåll och arbetssätt förändrat Införandet av målrelaterade betyg Resurser och nedskärningar i grundskolan Kompetens saknas i grundskolan Ökad ambition att testa och diagnostisera Fysiskt närmande mellan skolformerna

CARLBECK-KOMMITTÉN Särskolan och särvux kvar som egna skolformer Regelverket bör likriktas Öka möjligheter för samverkan mellan de bägge skolformerna Personkretsen bör tydliggöras Försöksverksamheten avseende föräldrarnas val bör ses över

CARLBECK-KOMMITTÉN Särskolan och särvux upphör som egna skolformer Förutsättningar för grundskola, gymnasieskola och komvux Förmåga att anpassa undervisning efter elevernas behov Hur tillvaratas särskolans kompetens? Vilka författningsändringar krävs?

CARLBECK-KOMMITTÉN Kommitténs arbetsformer Stor öppenhet och stimulera bred diskussion Medverkan på konferenser Samråda med andra kommittéer

CARLBECK-KOMMITTÉN Betänkandet Delbetänkande 1 april 2003 Slutbetänkande 1 oktober 2004

CARLBECK-KOMMITTÉN Sekretariatet Ulla Alexandersson, sekreterare Eva-Stina Hultinger, sekreterare Susanne Forssman, sekreterare